Bila jednom jedna milicija (FOTO)
U doba SFRJ, odnosno 1945-1991, milicija je bila državna organizacija za očuvanje unutarnjeg reda, koja se inače svuda naziva policija. Svako veće mjesto je imalo svoju milicijsku stanicu iliti Stanicu javne bezbjednosti (SJB).
![]()
![]()
Ono što vjerovatno najviše pamtimo iz tog vremena su policijska odnosno milicijska auta. Bilo je tu raznih varijanti od popularnih tristaća, neizbježnih stojadina, folksvagen buba, "marica", kasnije lada niva i naravno neizbježnog fiće. Vozila su bila u plavo-bijeloj varijanti, obično sa krovom u jednoj, a vratima u drugoj boji i plavim registarskim oznakama uz ono veliko M, crvenu zvijezdu i broj. Na vratima su bila velika slova i natpis milicija u latiničnoj ili ćiriličnoj verziji, u Sloveniji natpis Milica.
![]()
Saobraćajna milicija je imala i BMW motore za presretanje bahatih vozača kojih čini se baš i nije bilo previše u ta doba. Ruku na srce i prosječan auto prosječnog Jugoslovena nije mogao razvijati neke super brzine.
![]()
Svaki vozač iz tog vremena sjetiće se i ponekog susreta sa saobraćajnim milicionerom. Uvijek je to počinjalo sa neizbježnim pozdravom koji je milicioner započinjao tako što bi rukom dodirnuo obod svoje šapke, pa onda: "Dobar dan, drugarice (druže) ... molim dokumenta." Ako ste vozili prebrzo uobičajeno ste dobijali podpitanje: "A gdje se žurite?".
![]()
Nekada ste se mogli "izvući" i samo sa opomenom da "vozite pažljivije".
![]()
![]()
Za ovo naše vrijeme većina slaže da je situacija sa policijom poprilično haotična. Banjalučki sociolog Slavo Kukić kaže da je danas najmanji problem policija, te smatra da je suština problema u sistemu vrijednosti koji je u društvu: „U vrijeme dok smo imali miliciju zapravo smo imali sistem vrijednosti koji je podrazumjevao pravnu državu i pravila igre. Ovo možete shvatiti kako god hoćete ali postojala su pravila igre kojih su se institucije države pridržavale, a koje su uvažavali i građani jer su znali da nepoštovanje pravila igre za posljedicu ima sankcije“.
![]()