Znate li sami prepoznati “deepfake” na društvenim mrežama?

Tehnostalgija
Znate li sami prepoznati “deepfake” na društvenim mrežama?

Stručnjak za IT sigurnost Alen Delić iz Hrvatske udruge menadžera sigurnosti u Newsnightu je s Ilijom Radićem razgovarao o problemu lažnih informacija, konkretno deepfake videa kao jedne od najvećih opasnosti u budućnosti.

Deepfake podrazumijeva lažne videe, fotografije ili zvuk koji naočigled izgledaju stvarno, a nastali su radom računala. Alen Delić ističe da se takvi sadržaji vrlo lako mogu stvarati i besplatnim i dostupnim alatima iako su videi možda malo kompliciraniji.

Na pitanje koliko je teško prepoznati deepfake, rekao je: “Nije jednostavno jer su sve napredniji. No, treba prepoznati koji je cilj napadača. Trenutna istraživanja MIT-a pokazuju da ljudsko oko može prepoznati lažne videe i fotografije, ali nam treba koncentracija. Problem s društvenim mrežama je da ne pazimo jer uglavnom brzo prolazimo sadržaj pa ne prepoznajemo ima li nedostataka.”

Delić kao problem ističe i činjenicu da je počinitelje jako teško pronaći – em što često više osoba kreira lažni sadržaj, em što još veći broj osoba onda to širi internetom. Teško je, kaže, dokazati kako je krenulo i tko je sve sudjelovao.

No, “nama ne treba deepfake za napade, mi padamo na lažne poruke e-pošte, SMS-a, lažne pozive i slično”, dodaje Delić. Vjeruje da će ovaj problem u budućnosti još više doći u fokus:

“Mislim da će ovo biti tema broj jedan, jedan od većih i ozbiljnijih problema. Problem obrane od ovakvih vrsta napada je što se na više razina mora djelovati, a najveći problem je što smo mi ljudi prva linija obrane, a da bismo to mogli prepoznati, moramo se educirati.”

“Mladi koji su rođeni s društvenim mrežama, oni drugačije percipiraju i procesuiraju informacije, a jedini način obrane je edukacija – a to treba krenuti od vrtića. A to ne radimo”, napominje stručnjak za IT sigurnost.

Na Svjetskom gospodarskom forumu objavljeno je da je od 2019. lažni sadržaj na internetu porastao za 900 posto, a da će do 2026. čak 90 posto sadržaja na internetu biti lažno. Delić kaže da mu ovaj drugi podatak ipak zvuči ekstremani upitan.

“Ako nešto ne možemo provjeriti, bolje da ne širimo dalje i da zaustavimo lanac širenja lažnih vijesti”, zaključuje Delić.

Ne propustite