Ovo su najneobičnije željezničke stanice svijeta
Koja je najsjevernija, najjužnija, najstarija, a koja najsavremenija željeznica svijeta?
Ugodno se smjestite jer predstavljamo vam nekoliko najzanimljivijih željeznica svijeta te šta možete očekivati odlučite li se na ovaj oblik putovanja.
Najotmjeniji voz
Royal Scotsman
Ruta: London - Edinburgh
Prilikom ukrcavanja na ovaj voz, kao i prilikom iskrcavanja dočekat će vas crveni tepih na peronu. Zanimljivo je da je osoblje voza odjeveno je u kiltove, a tijekom putovanja svaki putnik (od njih 36) dobiva knjižicu s popisom najvažnijih znamenitosti koje se protežu duž željezničke rute. Do spomenutih znamenitosti putnici mogu doći posebnim autobusom koji prati voz, ali ako ne želite izlaziti iz vlaka, očekuje vas prekrasan pogled iz salona koji je izrađen 1960. godine, u kojem će vas osoblje ponuditi šampanjcem i kavijarom, a atmosferu će upotpuniti muzičati koji će svirati najljepša djela klasične muzike. Osim pet spavaćih kola i spomenutog salona, voz broji i dva vagona-restorana, u kojima je određen svečani 'dress code', a na meniju ćete pronaći lokalna jela regije kroz koju voz trenutno prolazi. Ovo uistinu jedinstveno putovanje traje tjedan dana.
Najsavremeniji voz
Shanghai Maglev
Međunarodna zračna luka Pudong - Šangaj
30-kilometarska željeznička ruta koja vodi od zračne luke Pudong do centra Šangaja – prva je u svijetu komercijalna linija magleva, odnosno posebne vrste voza (magnetno levitacijski voz) koji lebdi nad vodilicom koristeći magnetsku silu, zahvaljujući čemu voz može postizati brzinu od 431 km/sat. Međutim, zbog nevjerojatno kompleksne konstrukcije voza i činjenice da je tlo u okolici Šangaja močvarno pa tračnice na nekim dijelovima trase stoje na stupovima na visini od gotovo 100 metara, projekt proširenja trase bit će zaustavljen i zamijenjen konvencionalnom brzom željeznicom. Novi magnetno-levitacijski vlak trebao bi biti izgrađen u Japanu do 2020. godine.
Najsporiji voz
Glacier Express
Zermatt - St. Moritz
Prema službenim podacima, ovo je najsporiji voz na svijetu. Na trasi dužine 200 kilometara, koja vodi od Zermatta do St. Moritza, vozit ćete se 8 sati pa riječ "express" u nazivu voza ne biste trebali doslovno shvatiti. Sporost ovog vlaka ustvari je razumljiva, naime voz tijekom svog putovanja prelazi brojne vijugave mostove i tunele koji krase istočni dio Švicarske. Vagoni s panoramnim staklenim stijenama izrađeni su u namjeri kako bi hrabrim putnicima omogućili najljepše poglede i udobnost putovanja dok gledaju u provaliju koja se proteže pod njima. Nećete pogriješiti kupite li kartu druge klase jer ćete dobiti jedinstvenu priliku otvoriti prozor i uživati u svježem planinskom zraku, a i fotografije nećete morati okidati kroz staklo prozora.
Najviša željeznička trasa
Xining - Lhasa
Najviša željeznička trasa na svijetu, razumije se, nalazi se na najvišem planinskom lancu svijeta – Himalajama, koje povezuje povijesnu prijestolnicu Tibeta, Lhasu, s gradom Xiningom, preko kojeg se može doći i do Pekinga, a cijelo putovanje traje 48 sati. U tom vremenskom periodu voz pređe 1958 kilometara i ne spušta se ispod 4000 metara nadmorske visine, te prolazi i kroz željezničku postaju Tanggula – najvišu na svijetu koja se smjestila na zapanjujućih 5068 metara. Tanggula se baš poput brojnih postaja ove trase nalazi u potpuno nenaseljenom području te je izgrađena samo kao sporedni kolosijek i stanica-vidikovac za turiste. Postaja nema ni osoblje, a putnicima vlaka nije dozvoljeno izlaziti iz njega, budući da postoji opasnost od anoksije, odnosno nedostatka kisika u tijelu te su stoga svi vagoni hermetički zatvoreni, a u cijenu karte uključena je i maska s kisikom.
Najstarija željeznica
Tees Valley Line
Bishop Auckland - Darlington
20-kilometarski djelić rute u srcu Engleske dio je legendarne i prve u povijesti čovječanstva komercijalne željeznice izgrađene davne 1825. godine, dok danas tom rutom svakodnevno prolaze brojni prigradski vozovi. Međutim osobiti duh vremena možete osjetiti na 29 kilometara dugoj liniji Weardale Railway koja vozi od gradića Bishop Auckland i prolazi šumama Durham regije. Ovaj je dio trase izgrađen 1842. godine za prijevoz kamenja iz okolnih kamenoloma, a već je sljedeće godine ovom granom povijesne željeznice počeo voziti i putnički vlak. 1960-ih godina ovaj je dio trase zatvoren jer su se u okolici izgradile nove tračnice, sve do 1993. godine kad su lokalni entuzijasti odlučili oživjeti ovu značajnu povijesnu trasu te uspostaviti liniju kao dio turističke ponude, što se ostvarilo 2010. godine.
Vremenski najduža željeznička ruta
"100Щ"
Moskva - Pyongyang
Prije 5 godina titulu najduže željezničke rute svijeta ponosno je nosila ona koja je spajala gradove Harkiv i Vladivostok, a koja je otkazana zbog nedovoljnog interesa putnika. Tako je status najduže željezničke rute pripao tzv. "100Щ" ruti koja obuhvata 10 308 kilometara i traje 8 dana i 14 sati, što je i više od spomenute Harkiv-Vladivostok rute. Međutim, iz Moskve u sjevernokorejsku prijestolnicu ne putuje cijela željeznička kompozicija, već posebni vagon koji se u određenom trenutku spaja na kompoziciju. Iako se on spaja na brojne druge vlakove, a na granici sa Sjevernom Korejom čak dobiva i nove kotače, iz vagona na ruti "100Щ" putnici ne izlaze punih osam dana, što je čini vremenski najdužim putovanjem vozom.
Najsjevernija željeznička ruta
Vlak № 6653
Murmansk - Zapolyarnaya
Šest sati putovanja na željezničkoj ruti duž obale Barentsova mora potencijalna je turistička atrakcija za sve ljubitelje željeznica, međutim, trenutno se njome koriste uglavnom lokalni ribari. I to većinom zimi, budući da se ljeti ova ruta može kudikamo brže prijeći autobusom. Međutim, zimi kad je priroda prekrivena pod dubokim snijegom željeznica je jedino prevozno sredstvo koje povezuje seoska naselja s glavnim gradom Murmanske oblasti. Željeznica prolazi prekrasnim krajolicima: šumovita brda i neobična arhitektura željezničkih postaja izgrađenih 50-ih i 80-ih godina te brojni napušteni vojni objekti: aerodromi, skladišta, tvornice i cijela naselja prepuna "romantičnih" mračnih sivih zdanja donose jedinstvenu atmosferu nekih prošlih vremena.
Najjužnija željeznička ruta
Tren del Fin del Mundo (Vlak na kraju svijeta)
Ruta u okolici grada Ushuaija
Argentinski grad Ushuaia, grad na Južnoj polulopti udaljen od ostatka civilizacije te ujedno najbliži jedinom nenaseljenom kontinentu, Antarktike, argentinske su vlasti iskoristile na sasvim praktičan način – tamo su izgradili zatvor po uzoru na ideju britanske vlade koja je u 19. stoljeću na otoku Tasmanija izgradila zatvor. Zatvorenici su, očekivano, korišteni kako bi krčili šume te su se drva zatim prevozila u grad zahvaljujući izgrađenoj željeznici. Godine 1947. zatvor je ukinut, a dvije godine kasnije grad je pogodio snažan potres, dok su 1952. vlasti odlučile ukinuti i željeznicu, budući da od nje nisu više imali koristi. Tijekom sljedećih 40 godina vlasti su pomalo počele uviđati da bi se status najjužnijeg grada na svijetu mogao iskoristiti u turističke svrhe, a pridodamo li tome i prekrasnu prirodu, visoke planine i obilje snijega u ljetnim mjesecima, jasno je da se zahvaljujući spomenutim karakteristikama može zaraditi pristojna količina novaca. U cijelu je priču uključena i željeznička pruga koju su vlasti 1994. godine obnovili te modernizirali tračnice, a iz Velike Britanije dovezli su i lokomotivu s vagonima i te turistima ponudili živopisnu vožnju 7-kilometarskom planinskom rutom u najjužnijem gradu svijeta, nazvanu Tren del Fin del Mundo (Vlak na kraju svijeta).