PIĆE YU GENERACIJE: Kako je nastala ‘Cockta’ (FOTO)
Cockta snažno obilježila živote dosadašnjih generacija, ali i onih koje sada rastu. Iako je stvorena drugačija, ona je danas, nakon 60 godina, još uvijek ista te još predstavlja okus mladosti i svježine.
Cockta je najpopularnije svejugoslovensko bezalkoholno gazirano piće, uz koje su odrasle generacije mladih na prostoru nekadašnje Jugoslavije. Vlasnik licence je slovenska firma “Kolinska” iz Ljubljane. Cockta je jugoslovenska verzija Coca-cole, no za razliku od nje ne sadrži kofein, niti ortofosfornu kiselinu.
Cockta je nastala 1952. godine kada je Emerik Zelinka pomiješao plodove šipka, vitamin C, različito ljekovito bilje i karamelizirani šećer. Glavni joj je sastojak plod divlje ruže – divlji šipak. Ostali sastojci su 11 različitih ljekovitih trava, limun i narandža. Ime cockta je nastalo iz reči koktel.
Piće je javnosti prvi put predstavljeno 8. marta 1953. godine u Planici. Slovencima i ostalim posjetiocima takmičenja u skijaškim letovima pažnju je privukla simpatična slika djevojčice koja pije Cocktu. Ta danas već legendarna slika Cockte djelo je Uroša Vagaje. U prvoj godini proizvedeno je oko milion litara cockte. Punila se u flaše od 0,25 litara. U prvih 14 godina svoga postojanja prodaja cockte je rasla za 25% godišnje.
Proizvodnja je obuhvatala proizvodnju sirupa i punjenje pripremljenog napitka. Sredinom 50-ih godina prošlog vijeka, osim pospješivanja prodaje ustaljenim putem, počelo se i s prodajom sirupa Cockta licenciranim proizvođačima, čime se jako povećala prodaja i na području država nekadašnje Jugoslavije. Drugi razlog za povećanje prodaje Cockte nakon 1963. godine bila je izgradnja prve punionice za punjenje bezalkoholnih pića u Beogradu. Tako je 1967. godine u tadašnjoj Jugoslaviji postojalo već 90 licenciranih proizvođača koji su godišnje napunili više od 75 miliona flaša Cockte, ali je upravo zbog toga i njena kvaliteta postala upitna. Posljedica je bila opadanje prodaje i proizvodnje, a istovremeno na jugoslavensko tržište agresivno prodiru Coca-Cola i Schweppes. Godine 1974. u Cockti su počeli tražiti nova rješenja za ponovno osvajanje domaćeg tržišta. Promijenili su vanjski izgled i Cockta je ponovno osvojila korisnike kao piće od prirodnih sastojaka koje gasi žeđ, pije se s ledom te je domaće piće s tradicijom. Tada je nastao i jedan od prepoznatljivih slogana: Cockta, piće vaše i naše mladosti.
Cockta se 1975. godine po prvi put našla u flašama od jednog litra. Početkom 1980-ih godina cockta je dostigla prodaju od 37 miliona litara godišnje. Sredinom 1980-ih prodaja cockte je ponovo počela da pada. Pad je između ostalog prouzrokovan raspadom jugoslavenskog tržišta, pojavom brojnih imitata i raspadom Slovina. Sredinom 1990-ih punjenje cockte je preuzela firma Slovenijavino, a prodaja ovog pića ponovo počinje da raste. Godine 2000. firma „Kolinska“ je postala novi vlasnik cockte.
Godine 2005. je nastalo i novo piće slično cockti – cockta light. Ljubitelji Cockte mogu danas ugasiti žeđ klasičnom Cocktom, ali i Cocktom Limeta, Cocktom Easy bez šećera i Cocktom Rossa, a Cockta je nedavno lansirala još jedan nov osvježavajući okus – Cocktu Chinotto.