Kusturica: Film 'Podzemlje' je reakcija na uništavanje zemlje u kojoj sam rođen, slika budućnosti
Kusturičin film "Podzemlje", nagrađen 1995. godine u Kanu, koji je producirao Baumgartner, prikazan je danas u okviru programa "Retrospektiva velikana".
Kusturica je rekao da je ključni element za snimanje filma "Podzemlje", koji je "obilježio kraj jedne ere", bio njegov susret s Baumgartnerom, "čovjekom koji je svoj život žrtvovao filmu".
"Korijen filma nije namjera, `Podzemlje` je rođeno kao moja reakcija na uništavanje zemlje u kojoj sam rođen. Ovaj film je sjeme onoga što mi živimo danas. On je bio slika budućeg života. Današnje rijaliti emisije samo su nastavak priča Marka, Natalije i drugih likova u filmu", istakao je Kusturica.
Režiser je podijelio sa studentima i da mu je Baumgartner usred snimanja filma, rekao da radi "Podzemlje", jer "osjeća da će mu taj film pomoći da ne postane kreten".
Kusturica je primijetio da su se uslovi za snimanje i filmovi mnogo promijenili od onda i dok je jezik u "Podzemlju" bio moderan, dinamičan, istovremeno duhovit i dramatičan, jezik današnjih ostvarenja je, prema njegovom mišljenju, pojednostavljen, prenosi Srna.
On je istakao da su danas svi podređeni ekonomskim faktorima, nema mjesta rizikovanju i eksperimentisanju, filmovi se ne razvijaju nego prave, a mnogi vjeruju da je dovoljno samo da imaju sinopsis da bi snimili film.
"Mi nismo pripovjedači, a današnji globalni problem je što se estetika i moralnost zanemaruju zarad priče", rekao je Kusturica, dodavši da često kod studenata vidi više slobode i iskrenosti nego kod profesionalaca.
Kusturica je skrenuo pažnju i da mladi ne razlikuju realizam i realnost, naglasivši da je objektivnost i realnost za TV i vijesti, a ne za film.
"Svaka riječ u `Podzemlju` praćena je mojom namjerom da pružim vizuelni spektakl. Svjetlom često može više da se kaže nego riječima", naglasio je Kusturica.
Producent Brunding je ocijenio da su danas priče bitnije od estetike filma i da se ranije scenario razvijao tokom snimanja, mijenjao usljed novih ideja.
Brunding, koji je sa Baumgartnerom osnovao produkcijsku kuću "Pandora film" i producirao "Podzemlje", rekao je da je to bio težak zadatak, ali da je Baumgartner više puta rekao da mu je to bio jedan od najljepših perioda u životu.
"On je sebe doživljavao ne kao producenta, već kao babicu koja pomaže reditelju da iznjedri svoje čedo", istakao je Brunding.