Amerika je možda tek par sedmica udaljena od šokantnog udara

Trgovinska oluja na pomolu: Američke carine i ekonomski signali
Prije pet godina, tokom pandemije, ekonomisti su napustili tradicionalne pokazatelje i počeli koristiti podatke o mobilnosti i rezervacijama u restoranima kako bi u stvarnom vremenu pratili ekonomske posljedice zatvaranja.
Danas, s obzirom na nove carine koje je predsjednik Donald Trump uveo na kineski uvoz, stručnjaci se ponovo oslanjaju na inovativne metode kako bi procijenili razmjere ekonomskog udara. Preliminarne analize pokazuju da američka ekonomija još nije u ozbiljnoj krizi, ali znakovi upozorenja su sve prisutniji.
Američki BDP u prvom kvartalu 2025. godine pao je za 0,3% na godišnjem nivou, saopćio je Zavod za ekonomsku analizu. Prema pisanju The Economista, trgovina između SAD-a i Kine već opada, a jači šok mogao bi uslijediti za samo nekoliko sedmica.
Prvi znaci uzbune
Zabrinutost među potrošačima i kompanijama pojavila se i prije uvođenja carina 9. aprila. Istraživanje regionalne podružnice Federalnih rezervi u Dallasu pokazalo je da je industrijska proizvodnja u aprilu pala na rekordno nizak nivo. Ipak, takvi podaci mogu biti zavaravajući jer su često obojeni političkim stavovima građana.
Tradicionalni pokazatelji poput zaposlenosti i BDP-a odražavaju prošlost, dok podaci u stvarnom vremenu pokušavaju dati tačniju sliku trenutnog stanja. Iako su mnogi indikatori iz pandemijskog perioda sada neupotrebljivi ili se više ne objavljuju, globalna trgovina se i dalje pažljivo prati putem kretanja brodova.
U sedmici zaključno s 25. aprilom, 10 brodova s 555.000 tona robe pristiglo je u glavne kalifornijske luke – Los Angeles i Long Beach – što je na nivou prošlogodišnjih podataka. Međutim, mnogi brodovi su krenuli iz Kine prije nego što su carine uvedene, pa se pravi efekti tek očekuju.
Preusmjeravanje trgovinskih tokova
Neki pokazatelji već djeluju zabrinjavajuće. Prema firmi Vizion, rezervacije putovanja između Kine i SAD-a pale su za 45% u odnosu na isti period prošle godine. Udio tzv. jalovih plovidbi, gdje brodovi preskaču luke ili koriste manje brodove, porastao je na 40% svih planiranih putovanja. Cijene transporta ukazuju na to da se trgovinski tokovi preusmjeravaju.
Prema podacima kompanije Freightos, cijena transporta između Šangaja i Los Angelesa pala je za oko 1.000 dolara u proteklom mjesecu, jer su firme požurile s uvozom prije nego što carine stupe na snagu. Istovremeno, cijena transporta iz Vijetnama porasla je za sličan iznos, što ukazuje na potragu za alternativnim dobavljačima.
Pitanje je da li su sva ova upozorenja zaista opravdana. Podaci o otpremi su sezonski i nestabilni – pad od 30% u rezervacijama za Los Angeles može biti u okviru normalnih sedmičnih oscilacija. U manjim lukama, poput one u Seattleu, dani bez pristizanja brodova nisu neuobičajeni. Širi pokazatelji, poput potrošnje putem kreditnih kartica i broja otvorenih radnih mjesta, ne sugeriraju da je došlo do ekonomskog zastoja – u aprilu su bili na sličnom nivou kao i godinu ranije.
Dugoročne posljedice neizvjesnosti
Ipak, šteta vjerovatno dolazi. Trgovinskim šokovima često treba vremena da se osjete u punoj mjeri – neke kompanije su nagomilale zalihe prije nego što su carine uvedene. Potražnja za carinskim skladištima, gdje se roba čuva blizu luka bez plaćanja carine do isporuke, naglo je porasla. Mnoge firme izbjegavaju povećanje cijena jer su vezane ugovorima ili žele zadržati kupce u slučaju da Trump povuče odluke. No, uskoro bi mogle biti primorane na korekcije.
Trumpova nepredvidiva trgovinska politika zatekla je čak i iskusne brodare, kaže Peter Sand iz konsultantske kuće Xeneta, podsjećajući na ranije krize poput pandemije, blokade Sueza i napada u Crvenom moru.
Negativni efekti će se osjetiti čak i ako SAD povuče najstrožije mjere – kašnjenja u isporukama, smanjenje zaliha, zamrznuta ulaganja i oprez u zapošljavanju. Ponovno pokretanje procesa moglo bi biti sporo. Iako još nije u punom jeku, trgovinska oluja koju su SAD same izazvale prijeti da pogodi cijelu ekonomiju, zaključuje The Economist.