Ako postite ovo nikako ne smijete jesti: Mnogi ne znaju pa počine grijeh iz neznanja

Ljudi masovno čine grijeh iz neznanja
U vrijeme Vaskršnjeg posta vjernici se uzdržavaju od mesa, jaja, sira, mlijeka, dakle hrane sa životinjskim mastima.
Vino i ulje dozvoljeni su samo subotom i nedeljom, ali i na dan sv. četrdesetorice mučenika, dok se riba može koristiti samo na Blagovesti i Cveti.
Predstavnici Srpske pravoslavne crkve često podsjećaju da je pored tjelesnog važno i duhovno uzdržavanje.
Upokojeni otac Dušan Kolundžić upozoravao je da se post ne smije svesti na tjelesni oblik, te je objašnjavao kako je u modernom dobu, kada je prehrambena industrija toliko uznapredovala, zaista teško razlučiti šta je posna hrana.
Nekada, kada smo hranu uzimali u elementarnom obliku, bilo je lako, a danas moramo da čitamo sitna slova na poleđini proizvoda. Mada, nekada ni to nije dovoljno:
– Kad smo prvi put čuli i naučili koja je hrana posna, saznali smo da posnu hranu čine svi biljni proizvodi, dakle: voće, povrće, morski plodovi, proizvodi pčela, a u određenim danima i riba. Mrsnu hranu čine proizvodi od mesa, mlijeka i jaja. Ranije, dok su se ovi proizvodi koristili u njihovom prirodnom obliku, dakle direktno u ishrani, nije bilo dileme šta je dobro, a šta mrsno. Međutim, kad se hemija umiješala u ishranu, kad je počela najraznovrsnija kombinacija sastojaka u pojedinim prehrambenim proizvodima, vjernici se sve teže snalaze u odabiranju posne hrane – govorio je, prenosi portal Religija.rs.
– Danas, kada imamo šnicle i gulaš od soje, biljnu mast, sir i mlijeko na bazi biljnih proizvoda, posni margarin, post postaje gotovo neprimjetan. I sada, u tim proizvodima od bilja, proizvođač, po svojoj obavezi, napiše da tu ima i 0,01% belančevine (a možda nema ni trunke), što znači da mi taj proizvod treba da smatramo mrsnim i da ga u vrijeme posta ne upotrebljavamo.
Savremena industrija od mnogih biljaka, koje svježe ili kuvane jedemo u dane najstrožeg posta, pravi danas jestivo ulje, koje nećemo jesti kad strožije postimo, kako kažemo, na vodi. I zaista, vjernici koji počnu da proučavaju, da pažljivo čitaju sitna slova sastojaka na proizvodima, zapadaju često u nedoumice, koju hranu treba smatrati za posnu i upotrebljavati je, a koja je sumnjiva i nje se kloniti.
Najbolje je da se u postu, govorio je, koristi svježa i neobrađena hrana, dakle svježe voće i povrće, koje ćete sami pripremiti, sa ili bez dodatka biljnog ulja, po vašem izboru. Margarin je u principu posan, kao i biljna mast i sve vrste zejtina, pa i biljni sir, nadomjestak za sir.
– Međutim, u tom traženju posne hrane treba paziti da se ne upadne u opasnost formalizma. Umjesto da nam post bude sredstvo radi postizanja molitvenog raspoloženja i duhovnog usavršavanja, on prođe u cepidlačenju promila nekog mliječnog proizvoda. Jer, mnogo je važnije i koliko ćemo unijeti posne hrane u organizam, nego njen hemijski sastav.
Post se sastoji, isticao je, ne samo u određenoj hrani, već i u uzdržavanju od prejedanja.
– Sam tjelesni post ne doprinosi duši, ako nije vezan sa nastojanjima da se čovjek promijeni, da suzbije svoje nagone, da obuzda svoju volju i njene prohtjeve, a da pojača molitvu, da razbukta u sebi ljubav prema Bogu i bližnjemu, da otvori dušu svoju za praštanje i srce svoje za pomoć potrebnima.
Eto, drage sestre i braćo, postite tako i ovaj predstojeći Veliki i časni post, ne farisejski, već iskreno i skromno, po savjetu Gospoda Isusa Hrista: „A kad postite, ne budite sumorni kao licemjeri, jer oni natmure lica svoja da se pokažu pred ljudima kako poste. A ti, kada postiš, namaži glavu svoju i lice svoje umij, da te ne vide ljudi kako postiš, nego Otac tvoj koji je u tajnosti, i Otac tvoj koji vidi tajno, uzvratiće tebi javno.“ (Matej 6, 16-18).