Da li pritisnuti kvačilo kada se pali auto ili, ipak, ne? EVO ODGOVOR

Kiosk
Da li pritisnuti kvačilo kada se pali auto ili, ipak, ne? EVO ODGOVOR

Da li treba pritisnuti kvačilo kada se startuje motor?

Mnogi vozači to rade refleksno, ali postoje i neki koji smatraju da je to nepotrebno ukoliko je mjenjač „izbačen iz brzine“, tj. ručica mjenjača je u neutralnom položaju.

Takođe, neke automobile uopšte ne možete upaliti ako ne pritisnete kvačilo. To se odnosi i na starije i na novije modele, bez obzira na to da li se pale okretanjem ključa ili pritiskom na dugme.

Pogledajmo prvo kako se pritiskanjem kvačila štite određeni dijelovi, a zatim ćemo vidjeti i šta je bezbjednije.

Kada pritisnemo papučicu kvačila, razdvajamo motor i mjenjač, čime olakšavamo anlaseru (i akumulatoru) da „zavrti“ motor dok se ne upali.

Naime, čak i kad je ručica mjenjača u neutralnom položaju, to ne znači da su motor i mjenjač potpuno odvojeni. Kada motor radi u mjestu, u leru, određeni dijelovi u mjenjaču se također okreću, samo što su zupčanici postavljeni tako da ništa ne prenose na točkove, prenosi stranica „Polovni automobili“.

Neko će se s punim pravom zapitati – koliko otpora mjenjač pruža u ovom slučaju i koliko taj otpor realno utiče na startovanje motora bez pritisnutog kvačila?

Odgovor je teško dati, jer to zavisi od raznih faktora. To zavisi od motora, snage anlasera, akumulatora, vrste ulja u menjaču, perioda u kojem auto nije paljen, spoljne temperature…

Odgovor bi ipak mogli najbolje znati vozači koji su posjedovali neka od Zastavinih vozila. Oni znaju šta se dešava kada zimi, pri veoma niskim temperaturama, neposredno nakon paljenja auta, puste kvačilo dok je ručica mjenjača, naravno, u neutralnom položaju. Auto gotovo da krene, iako mjenjač nije u brzini. Zašto dolazi do toga?

Zato što se ulje u menjaču zbog niske temperature dovoljno „zgusnulo“ da prenese određenu silu između komponenti menjača koje su fizički razdvojene, pokrećući auto. Nije stvar u konstrukciji vozila ili menjača – isto se dešava i kod nekih starijih vozila drugih marki, već u karakteristikama ulja pri niskim temperaturama.

Ovaj „fenomen“ može poslužiti kao primjer i pomoći u razumevanju kompletne problematike. S novijim, kvalitetnijim uljima, ovaj problem je drastično ublažen, ako ne i otklonjen.

Suština je u tome da pritiskanjem kvačila odvajate motor od menjača, time otklanjate nepotreban otpor i olakšavate posao i anlaseru i motoru i akumulatoru. Tu je i plivajući zamajac – njemu sigurno ne prijaju vibracije prilikom startovanja motora bez pritisnutog kvačila, ali teško je reći da li mu to može skratiti životni vijek.

Ipak, mnogi vozači smatraju da nema potrebe da se pritisne kvačilo, već je dovoljno da se menjač izbaci iz brzine. Tvrde da im se nikada nije pokvario alternator, da motor odmah pali, da im akumulator traje godinama nakon isteka garancije, da im plivajući zamajac traje koliko je „uobičajeno“, pa ne vide nikakav razlog za pritiskanje kvačila prilikom startovanja motora.

Bezbednost na prvom mjestu

Ne zaboravite na bezbjednost. Savjetujemo da motor uvijek startujete sa pritisnutim kvačilom, ručicom mjenjača u neutralnoj poziciji i povučenom ručnom kočnicom, a nije na odmet ni da držite stopalo na papučici nožne kočnice.

Zašto pritisnuto kvačilo? Zato što, ako okrenete ključ, a mjenjač je u brzini, auto može da poskoči, pa lako stradaju branik, far ili neki drugi dijelovi. U najgorem slučaju možete povrijediti nekog.

Čak i ako nikada ne ubacujete mjenjač u brzinu kada parkirate, već koristite samo ručnu kočnicu, može se desiti da je neko drugi vozio vaš auto i ubacio ga u brzinu prilikom parkiranja. Na primjer, kada preuzimate auto iz servisa, perionice ili sa tehničkog pregleda. Vi to ne provjerite, okrenete ključ i eto problema.

Šta kažu proizvođači automobila?

Sva uputstva za korišćenje automobila koja smo pogledali kažu isto – auto se pali sa pritisnutim kvačilom i ručicom mjenjača u neutralnom položaju.
 
 
 
 
 

Ne propustite