Brza linija Los Angeles - San Francisco: Najambiciozniji infrastrukturni projekt u Americi i jedan od najvećih na svijetu

Svijet
Brza linija Los Angeles - San Francisco: Najambiciozniji infrastrukturni projekt u Americi i jedan od najvećih na svijetu
Danas se u svijetu u raznim fazama planiranja, izgradnje ili pak posrnuća, nalaze infrastrukturni megaprojekti, no možda najveći i najambiciozniji je onaj koji ima za cilj brzom željezničkom linijom spojiti najmnogoljudniju američku saveznu državu Kaliforniju. O projektu se priča već desetljećima, a 2008. stanovnici Kalifornije su ga odobrili na glasanju - pošto je riječ o projektu koji će biti građen javnim novcem. Tada je izdvojeno 9 milijardi USD iako su neki odmah bili skeptični prema ideji da bi to bilo dovoljno novca za takav projekt, piše Advance.hr.

Danas se u svijetu u raznim fazama planiranja, izgradnje ili pak posrnuća, nalaze infrastrukturni megaprojekti, no možda najveći i najambiciozniji je onaj koji ima za cilj brzom željezničkom linijom spojiti najmnogoljudniju američku saveznu državu Kaliforniju. O projektu se priča već desetljećima, a 2008. stanovnici Kalifornije su ga odobrili na glasanju - pošto je riječ o projektu koji će biti građen javnim novcem. Tada je izdvojeno 9 milijardi USD iako su neki odmah bili skeptični prema ideji da bi to bilo dovoljno novca za takav projekt, piše Advance.hr.

Cilj je povezati dva ključna grada Kalifornije - Los Angeles na jugu i San Francisco koji se nalazi oko 610 kilometara sjevernije. Željeznička linija prolazila bi kroz veliku Centralnu dolinu (Central Valley) - inače riječ je o najvažnijem poljoprivrednom prostoru u cijelom SAD-u (a i jednom od bitnijih u svijetu), ovdje se proizvede više od polovice voća i povrća u SAD-u.

screenshot-54

Kroz ovaj pomalo monotoni prostor vlak bi jurio brzinom od oko 355 km/h, a procjenjuje se da bi vožnja od Los Angelesa do San Francisca trajala oko 2 sata i 40 minuta!

Zvuči odlično i ne čudi da je većina građana Kalifornije podržala ovaj projekt iako će ga zapravo graditi "sami" pošto se isti financira javnim novcem. No, očito nešto ne štima. Spomenuli smo da je projekt odobren 2008. godine, danas je već 2022., a putovanje između ova dva grada traje puno duže...

Danas su još uvijek dostupne samo stare rute. Možete birati obalni put preko Santa Barbare koji će potrajati oko 13 sati. Ako vam se ne putuje uz more možete birati kopnenu rutu koja je nešto kraća, oko 10 sati, ali ne ide cijelom dužinom željeznicom. Ako idete iz pravca San Francisca onda to znači da silazite u Bakersfieldu, a od tamo do Los Angelesa vas čeka oko 2 sata vožnje autobusom.

Imajući to u vidu jasno je da su stanovnici Kalifornije bili uzbuđeni oko mogućnosti da brzim vlakom znatno skrate putovanje između dva ključna grada.

Valja pritom spomenuti kako vlakovima upravlja državna kompanija (da, državna, u SAD-u!) Amtrak osnovana 1971. Cijena za današnju obalnu rutu od Los Angelesa do San Francisca uopće nije loša, karta u jednom smjeru iznosi 70 USD (oko 534 kune) - poprilično isplativo ako to usporedimo s nekim dionicama u Europi.

Ali gdje je brza linija, gdje je CAHSR (California High-Speed Rail)? Projekt je i dalje u izradi, ali je postao poprilično kontroverzan. Kao prvo, rokovi su totalno probijeni. Kad je projekt dogovoren 2008. rečeno je da će biti kompletiran u roku od 13 godina. Rok je očito prošao, projekt 2021. nije dovršen. A koliko je dovršeno? Ovisi kako je pitanje postavljeno - ako se pita koliko je kilometara pruge postavljeno odgovor je: nijedan!

Kroz Centralnu dolinu podignuti su pak, na raznim mjestima, nadvožnjaci i drugi komadi infrastrukture koji još uvijek nisu međusobno povezani. Ne zvuči baš kao da je kompletiranje ovog projekta "iza ugla" - i nije. Nova procjena je da će biti kompletiran tek 2033. godine. No, mnogi se pitaju hoće li i tada biti gotov ili će jednostavno nastaviti probijati rokove.

Naravno, rokovi nisu jedino što mega-projekt CAHSR probija. Rekli smo kako je inicijalno osigurano 9 milijardi USD. Kasnije je procjena potreba narasla na 33 milijardi USD. Danas? Prema zadnjim informacijama trošak projekta iznositi će čak 113 milijardi USD (!).

Što se dogodilo? Neki će reći da je ovo tipično za "državni projekt", kako drugdje tako i u SAD-u. Naime, CHSRA je državna kompanija koja operira u Kaliforniji, ali je pod nadležnošću ministarstva prometa.

2

Ilustracija voza

Tijekom godina bilo je dosta problema s upravom čiji su se članovi više puta mijenjali. Neki su uvjereni da se cijeli projekt raspada pod teretom korupcije te da je riječ o "fikciji", projektu koji samo guta (i pere) javni novac. Ipak, nakon svih ovih godina, što je svakako zanimljivo, većina stanovnika Kalifornije, njih 56%, i dalje podupire projekt (35% se protivi).

Jedan od razloga zašto sve ovo traje tako dugo je to što kompanija mora kupovati prostor kroz koji će pruga jednog dana proći. Do sad su već preko 8 milijardi USD potrošili samo na kupnju više desetaka rezidencijalnih kuća te oko 100 poslovanja čije su se nekretnine našle na ruti. Dakako, pošto je riječ o državnom projektu, vlasnici nekretnina će dobiti kompenzaciju, ali zapravo nemaju previše prava. Očekivano, neki se bune i odbijaju da se njihove nekretnine sruše. Sve to stvara i dugačke pravne procese koji dodatno rastežu projekt.

Ilustracija vlaka u promotivnim materijalima CAHSR-a - vlak ovdje izgleda kao TGV, no pošto još uvijek nije odlučeno kakav vlak će voziti na ruti kad ista jednom bude dovršena, konačni dizajn mogao bi biti dosta drugačiji

Ali još gore su zapravo možda prošli oni čiji se domovi nalaze u relativnoj blizini rute. Sada tamo moraju danonoćno trpjeti buku buldožera, a jednog dana možda i vlakova, dok za to neće dobiti ništa, a izgubit će mir koji je nekoć vladao dijelovima Centralne doline.

Generalno stanovnicima u dolini se projekt ne sviđa previše jer znaju da on nije tu zbog njih već zbog atraktivnih gradova kao što su Los Angeles, San Francisco, San Diego itd.

Hoće li na kraju brzi vlak ikad biti izgrađen? Imajući u vidu koliko je kritičara, od laika pa do stručnjaka, teško je reći, no čini se da stanovnici Kalifornije i dalje žele vidjeti taj vlak u stvarnosti, a ne samo slušati obećanja, a dok je tako može se očekivati da će i politika odobravati iduće sekcije jer iste nose glasove.

Ishod ove priče nećemo znati još sigurno barem desetak godina, ali ako uspiju, to će svakako transformirati transport Kalifornije.

Do onda će CAHSR biti i projekt koji će se uvijek spominjati u kontekstu lokalne politike. Naime, kako bi se i očekivalo, potpora za projekt nije jednaka kad se u obzir uzmu demografski faktori i politička orijentacija. Očekivano, potpora za projekt je najveća u San Franciscu i okolici (oko 72%), a najniža u Centralnoj dolini (oko 56%). I kod rasa imamo razlike u potpori - projekt podupire 66% Azijata, 58% Latinosa, 44% bijelaca i 42% crnaca. Kod političke orijentacije pak imamo najveće razlike (koje će ujedno biti i glavni razlog zašto će ovo ostati i "politizirani" projekt) - 59% demokratskih glasača podupire projekt, ali svega 29% republikanskih. Zapravo i tih 29% kod Republikanaca je poprilično velika brojka imajući u vidu da je riječ o javnom projektu.

Ne propustite