Ovim avionom od Evrope do Amerike putovat će se SAT VREMENA
Projekat hipersoničnog Spaceliner, koji će dostizati 20 puta veću brzinu od brzine zvuka i transportovati putnike od Londona do Sidneja za 90 minuta, mogao bi da bude realizovan do 2030. godine.
Njemački aeronautički stručnjaci, koji su predstavili plan još 2007, kažu da bi mogao da se ostvari u roku od par decenija, ukoliko prikupe sredstva u iznosu od 33 milijarde dolara.
U tom slučaju, dužina putovanja od Evrope do Sjedinjenih Država skratila bi se na nešto više od 60 minuta.
Dvostepeni sistem za višekratnu upotrebu sastoji se od putničkog orbitera i ekološkog raketnog pogonskog sistema, koji koristi tečni vodonik i kiseonik
Martin Sippel, rukovodilac projekta “Spaceliner iz grupe Space Launcher Systems Analysis Instituta DLR u Bremenu (Njemačka), izjavio je za Aviation Week na Konferenciji Američkog instituta za aerodinamiku i astronautiku svemirskih aviona i hipersoničnih sistema u Glazgovu (Škotska) da su se stekli uslovi da se krene u realizaciju.
Za manje od deset minuta, motori ubrzavaju “Spaceliner do brzine 20 puta veće od brzine zvuka i više. Nakon toga, pogonski stepen se odvaja da bi se putnička jedinica sa visine od 80 kilometara spuštala bez pogona i sletjela na odredište.
Prazan raketni stepen vratio bi se na Zemlju poslije lansiranja kako bi ponovo mogao da se koristi. Planirano je da se pošalje avion, koji će se zakačiti za raketni stepen i odvući ga do aerodroma, gdje će moći da se spusti.
Spacelineru će biti potrebno oko osam minuta da dostigne visinu od oko 80 kilometara i gornju granicu Zemljine atmosfere prije nego što počne da klizi prema Zemlji hipersoničnom brzinom od 24.000 kilometara na sat.
Inženjeri spacelinera žele da kao pogonsko gorivo koriste tečni kiseonik i vodonik, tako da bi jedina otpadna materija bila vodena para
“Pomisao je primamljiva: ukrcate se u Evropi, zavalite se u sjedište i već poslije 90 minuta ste na drugom kraju svijeta i iskrcate se u Australiji”, kažu stručnjaci Instituta DLR.
Prije nego što tako nešto bude moguće, neophodno je testirati nove tehnologije i odrediti uslove. Inženjeri Spicelinera namjeravaju da koriste tečni kiseonik i vodonik kao raketno gorivo, a u tom slučaju bi jedina otpadna materija bila vodena para.
Nova letjelica će vjerovatno zahtjevati izgradnju izolovane lansirne rampe i brižljivo planiranje putanje leta kako prasak ne bi ugrožavao stambena područja.
Sippel je uvjeren da bi flota Spacelinera mogla da obavlja do 15 letova dnevno. Probni letovi prototipa mogli bi da počnu 2035, a definitivno puštanje u saobraćaj očekuje se poslije 2040.
(Daily Mail)