Ljepotice koje su 80-ih mijenjale svijet (FOTO)
Početak osme decenije prošlog vijeka je najavljena smrću Josipa Broza Tita. Počela je era vječitog rivalstva pankera i poklonika novog talasa s jedne, i šminkera s druge strane. Dešavao se tihi, pa ponekad i otvoreni rivalitet onih koji su čitali romane Jeržija Kosinskog, farbali kosu u zeleno, nosili martinke, pili pivo iz malih staklenih braon flaša, izlazili u Akademiju (čiji je manifest bio ispisan albumom "Paket aranžman") i tabora koji je večeri "trošio" preko puta, u istoj Rajićevoj ulici, ali u "Zvezdi" prateći obavezni dress code, čiji su simbol bila italijanska odijela sumnjivog porijekla nabavljana preko šanera. Bilo je to vrijeme pred buru, koja se osjećala svugdje u vazduhu. Pažnju s onoga što će se desiti, bar na trenutak odvlačile su ljepotice. Bilo ih je i u jednom i u drugom, a kao po pravilu najviše – u onom trećem "anonimnom" taboru. Imale su duge noge, široka ramena (potpomognuta naramenicama), natapirane duge ili ultra kratke kose (prim. aut. čuvene "patkice"). Paradirale su u minićima neonskih boja, majicama koje otkrivaju jedno ili oba ramena (po ugledu na film "Flešdens"), helankama, do besvijesti uskim farmericama…
Uz napomenu da o ukusima ne treba raspravljati, i da svakako ne možemo nabrojati sve, izdvajamo ljepotice, koje su svaka na svoj način obilježile osmu deceniju prošlog vijeka.
Sonja Savić
Zvali su je "srpska Greta Garbo". Glumica klasične ljepote, urbana ikona plijenila je podjednako beskompromisnim životnim stilom, sjajnom glumom i specifičnim načinom koketerije. Čak i onda kada je glumila ružnu Dečku u "Šećernoj vodici" Bate Prelića bila je neodoljiva. Sonja je bila neprikosnovena kraljica transformacije. Nakon debija u "Leptirovom oblaku" (1977) oduševila je publiku kao urbana voditeljka u kultnom Šijanovom "Davitelju protiv davitelja", a onda se "bez pardona" razgolitila do koske u kontroverznoj "Uni" Miše Radivojevića uz "podršku" Radeta Šerbedžije. Nema scene koja joj nije stajala, pisala je kritika nakon premijere ovog ostvarenja rađenog prema romanu Mome Kapora. Za sporednu ulogu pjevačice u filmu "Život je lep" nagrađena je '85, u Veneciji, a za maestralne transformacije odnijela je i Zlatnu arenu u Puli, Cara Konstantina i Caricu Teodoru. Među pedesetak uloga kao najtežu izdvajala je onu u filmu "Braća po materi".
Možda je njen specifičan duh najbolje opisao režiser Miša Radivojević kada je 2008. preminula u 47-oj godini."Sonja je zaista bila genijalna glumica, a genije ne može sebe da etablira i ne može da se smesti u jednu kulturu. Geniju je neudobno, i to je strašno težak život", izjavio je tada Radivojević.Posljednji put Sonja se pojavila u javnosti povodom godišnjice rođenja Milana Mladenovića.
Margita Stefanović
Rok heroina, klavijaturistkinja EKV-a, Magi Stefanović bila je tih 80-ih objekat čežnje doslovno svakog od momaka, koji su vikendom odlazili u SKC ili KST nadajući se da će bar u jednom trenutku uhvatiti pogled "crnog anđela" iza onog njenog tako karakterističnog zamahivanja dugačkom crnom kosom.
Prije nego što je ušla u bend, princeza jugoslovenskog novog talasa bila je arhitekta i pijanistkinja klasične muzike. Oni koji su je znali kažu da je bila nevjerovatno inteligentna i da je sve čega se dohvati radila doslovno – savršeno! Pored proslavljenog pijaniste Ive Pogorelića bila je jedan od najtalentovanijih učenika srednje muzičke škole gdje je kao apsolutni sluhista dobila ponudu da nastavi školovanje na Moskovskom konzervatorijumu. Kažu da je Margita svoje muškarce voljela strasno i do kraja. Samo su odabrani mogli da stoje uz ovu heroinu, a na gradskim žurkama najljepši par, kažu, bila je sa glumcem Srđanom Todorovićem.
Nakon Maginog preranog odlaska u 43. godini ostaće, međutim, jedna misterija – ko je napisao čuveni grafit "Margita je dečak" na fasadi njene kuće na Slaviji. Bar neki tako kažu ... Drugi, pak, tvrde da je autor dobro poznat i da se radi o članu VIS "Idola" i nekadašnjem savjetniku predsednika Srbije Borisa Tadića – Nebojši Krstiću.
Bio je to, kažu, prvi beogradski grafit (ako se ne računa grafit na Slaviji "Provereno – min njet" iz oktobra ’44.), koji je mnogo godina kasnije izblijedio, dok naposljetku neko nije preko njega ispisao "Prozor mora pasti".Prva postava EKV-a sada je ponovo zajedno. Ironično, baš tako "Opet zajedno" trebalo je da se zove album, koji su namjeravali da snime, prije nego što ih je u tome spriječila smrt Milana Mladenovića.
Aleksandra Slađana Milošević
Jedina istinska predstavnica ovdašnje avangarde Slađana Milošević od trenutka kada je kročila na scenu plijenila je podjednako atraktivnim izgledom, specifičnim istovremeno senzualnim i grubim vokalom i spremnošću da šokira. Za nju granice nikada nisu postojale. Ni najstroži puritanci nisu mogli da ospore njen seksepil. Čak i kada na scenu izađe samo u iscjepanim najlonkama.
Žena je to jednostavno umjela da nosi! Tabue je počela da ruši na samom početku sa pjesmom "Seksi dama", koja je zbog provokativnog naslova, razumije se, bila zabranjena na radiju i televiziji. Ništa manje oduševljenje nije izazvala ni na prvom većem nastupu na legendarnom koncertu kod Hajdučke česme, izletivši sa urnebesno dugim nogama na binu prije Bijelog dugmeta. Brojni muzički kritičari upravo Slađanu smatraju "odgovornom" za rođenje novog talasa. Kažu da je za to kriv prije svega njen standard "Amsterdam".
Kao i na sceni, tako i van nje, ova snažna autorska persona bila je objekat čežnje brojnih poznatih i moćnih muškaraca. Nikada se nije libila da otvoreno priča o tome kako je nekoliko njih pokušalo da se ubije zbog nje. Samo jednom se povukla iz javnog života. Kada se jedan muškarac u želji da je impresionira brzom vožnjom survao u ambis jedne od primorskih planina. Ova žestoka rokerka slobodno bi se mogla nazvati i jednom od prvih srpskih "kuguarki". Otvoreno je govorila o vezi sa 16 godina mlađim kolegom iz benda, a nakon razlaza sa njim izjavljivala je da ima simpatiju čak 25 godina mlađu! Slađana jednostavno može sve.
Gala Videnović
Nježna plava glumica Gala Videnović bila je 80-ih ono što je Beba Lončar bila 60-ih. Simbol čedne ljepote. Nedavno je, nakon više od decenije duge pauze ponovo izašla u javnost pojavivši se u spotu Nikole Čuturila za pjesmu "Sanjam da je bolje". Komentari identični: Niko ne bi rekao da je od ulaska ove ljepotice u čamac sa filmskim četvercom (Dragan Bjelogrlić, Srđan Todorović, Nebojša Bakočević, Goran Radaković) u "Balu na vodi" prošlo 25 godina. Bilo joj je te '86, svega 16 godina.
Oni koji je nisu gledali kao Ester u ostvarenju Jovana Aćina svakako su zapazili prelijepu Galu u serijalu "Lude godine", reklami za farbe za kosu "Valera", ili kultnoj muzičkoj emisiji "Rok odeon", koju je sredinom 80-ih vodila sa kolegom Zoranom Cvijanovićem. Galino ime se rijetko u javnosti povezivalo sa poznatim muškarcima. Na vrhuncu popularnosti, '89. udala se za režisera Vladimira Aleksića i preselila u Malibu u Kaliforniji. Tamo se, međutim, nije bavila glumom. Nakon rođenja sina Demijana, a potom i Pavla u potpunosti se posvetila porodici.
Marina Perazić
Seks simbol pop scene SFRJ, Marina Perazić držala je momke prikovane za fotelju tokom jedne od najpopularnijih muzičkih emisija onoga vremena – "Hit mjeseca" (maestralno je vodila Dubravka – Duca Marković). A, kako i ne bi ... Znaju svi, koji su (bez obzira na godiine) barem jednom u životu vidjeli spot njene tadašnje grupe Denis & Denis, "Soba 23" iz '85, u kojem se na satenskim čaršafima proteže mazeći se sa kolegom iz benda, Edijem Kraljićem.
Marina je u to vrijeme odista bila trendseterka. Sve srednjoškolke željele su da imaju njenu frizuru čuvenu "patkicu", koju je najbolje skidao gradski frizer "Bata". Na maturskim večerima bila je prava pomama za Marininim karakterističnim stajlingom – kombinacijom lepršave crne balon haljine sa dubokim "V izrezom" ili "čamac" otvorom i rimljanki.Talas elektronske muzike 80-ih obilježila je ne samo svojom atraktivnom pojavom, već i maznim glasom, koji je imala običaj da "začini" uzdisajima (prim. aut. neupućeni neka preslušaju "Program tvog kompjutera", "Ja sam lažljiva", "Voli me još ovu noć").
Bila je u vezi sa klavijaturistom benda Davorom Toljom, a nakon razlaza sa njim, izvjesno vrijeme živjela je sa bubnjarom Ivanom Feceom Firčijem sa kojim je dobila dvije kćerke. Danas živi u Rijeci sa svojim ocem i kćerkama.
Anica Dobra
Glumica Anica Dobra otvorila je novo poglavlje u tumačenju seksipila. Debijem u kratkometražnom ostvarenju "Pera Panker" ova plavuša dječačkog ponašanja, ženstvenog izgleda i neodoljivog šarma opčinila je ne samo režisere nego i muškarce širom Jugoslavije.
U svakoj od uloga bila je jednostavno neodoljiva. Od kultnog ostvarenja "Već viđeno" (nagrađena na festivalu u Puli), "Sabirnog centra", preko "Balkan ekspresa", "Kako je propao rokenrol" do "Crnog bombardera" i filma "Tito i ja". No, iako je na velikom ekranu bila prava arijevska fam-fatal, privatno se za njeno ime nikada nije vezivao nikakav skandal, čak ni flert. Jedino o čemu se po gradu svojevremeno šuškalo bila je njena (doduše opet prilično stabilna i harmonična) veza sa režiserom Goranom Markovićem.
Anica je čak rijetko komentarisala i svoj status seks-simbola. No, jedan njen komentar svakako će ostati upamćen. "Neću da izgledam i da se ponašam kao Anita Ekberg, koja ima sto pedeset godina i još farba kosu koja joj seže do peta, to je tužno, želim da se bavim intelektualnim pozorištem za uži krug teatarske publike", izjavila je ova ljepotica, koju su svojevremeno proglasili Jugoslovenkom sa najsenzualnijim usnama na glumačkoj sceni. Anica iza sebe ima oko osamdeset filmova na srpskom i njemačkom jeziku i obilje nezaboravnih rola u kultnim predstavama Ateljea 212 i Zvezdare teatra. Već godinama, daleko od očiju javnosti žvi sa suprugom Mićom Softićem i ćerkom Minom na relaciji Dorćol-Njemačka.
Izvor: telegraf.rs