ZIMI OVO SVI RADIMO: A sada je dokazano da je to POTPUNO POGREŠAN POTEZ
Ovo je jedan od prvih poteza koji svi povlače zimi da bi uštedjeli i -potpuno je pogrešan.
Svako ko je odlučio da malo prištedi na računu za struju, počeo je od odluke da redovno gasi svjetla u svim prostorijama u kojima se u tom trenutku ne boravi. To djeluje kao sasvim logična stvar, ali je potpuno pogrešna. O tome piše naučni članak objavljen u listu "Journal of environmental psychology". Ukratko, zaključak članka glasio bi ovako - ljudi generalno uopšte ne znaju da procijene koji potrošač vuče najviše struje.
![]()
Studiju o tome sproveo je univerzitet u Ohaju, tačnije profesor Den Šlej sa ovog univerziteta. Njegova teza glasi da ljudi sa namerom da uštede na struji uvijek kreću od prekidača za svjetlo, a razlog za to je u našoj psihi. To radimo jer ih stalno dodirujemo.
![]()
"Dnevno nekoliko desetaka puta upotrijebimo prekidače za svjetla. A pošto ih tako često koristimo, smatramo da svjetlo troši mnogo struje. S druge strane, na bojler rijetko kada pomislimo, osim kada odemo da se istuširamo što je jednom do dva puta dnevno", objašnjava Šlej.
![]()
Tako dolazi do toga, kaže ovaj profesor, da većina ljudi potpuno pogrešno procenjuje na čemu treba štedjeti, a gdje je to prosto besmisleno.
"Kompjuteri, prekidači za svjetlo, televizija, šporet... to su stvari sa kojima smo gotovo stalno u kontaktu i zato ih i smatramo najvećim potrošačima. S druge strane, recimo, ima stvari sa kojima smo rijetko u dodiru, recimo peć ili bojler, i nekako ih zanemarimo kada razmišljamo o štednji" , tvrdi profesor.
![]()
Istraživanje koje je profesor sproveo pokazalo se potpuno tačno - za sve stvari koje ljudi koriste češće, smatrali su da ih i koštaju skuplje. Samo je jedan predmet odskakao, a to je automobil. Iako ga koristimo svakodnevno, često zaboravljamo koliko nam para izvlači iz džepa i ne smatramo ga velikim potrošačem.
![]()
"Sve u svemu, ako panično gasite svjetla ili televizor, nećete baš nešto puno uštedjeti, iako mislite da doprinosite kućnom budžetu. Umjesto toga, isključite svoju podsvijest i krenite da isključujete one velike potrošače", savjetuje na kraju Šlej.