Zašto smo sretniji kad novac trošimo na iskustva umjesto na stvari?

Kiosk
Zašto smo sretniji kad novac trošimo na iskustva umjesto na stvari?
„Milenijalci ne troše novac na auta, televizore i satove,“ kaže Taylor Smith, direktor i suosnivač Blueboarda. „Iznajmljujemo skutere i istražujemo Vietnam, posjećujemo muzičke festivale, penjemo se do drevnog grada Machu Picchu.“

„Milenijalci ne troše novac na auta, televizore i satove,“ kaže Taylor Smith, direktor i suosnivač Blueboarda. „Iznajmljujemo skutere i istražujemo Vietnam, posjećujemo muzičke festivale, penjemo se do drevnog grada Machu Picchu.“

Ovu izjavu podržavaju i rezultati istraživanja provedenog od strane Harris Group. To istraživanje jje pokazalo da 72 posto milenijalaca preferiraju trošiti novac na iskustva umjesto na materijalne stvari.

No, to ne mora značiti da su samo milenijalci takvi.

Naučnici su istraživali kako bi ljudi mogli trošiti svoj novac da bi bili sretniji. Pretpostavka je bila da trošenje novca na materijalne stvari donosi sreću zato što stvari koje posjedujemo traju duže nego iskustva. U dvadeset godina dugoj studiji Dr. Thomas Gilovich, profesor psihologije na Univerzitetu Cornell, dokazao je da to nije tačno.

Dr. Gilovich je samo jedan od nekoliko naučnika koji vjeruju u Easterlin paradoks. Taj fenomen podrazumijeva da nakon što su naše osnovne potrebe podmirene naš novac će do određene tačke povećati postojeću sreću samo iz sljedećih razloga:

1. Sreća zbog materijalnih stvari brzo blijedi.

„Adaptacija je jedan od neprijatelja sreće,“ kaže Dr. Gilovich. „Mi kupujemo stvari da bi nas one učinile sretnim, i to i uspije. Ali samo na određeno vrijeme. Nove stvari jesu uzbudljive ispočetka, ali onda se naviknemo na njih.“

Psiholozi to nazivaju „hedonistička adaptacija“. Drugim riječima, uzbuđenje koje osjećamo zbog novog auta, iPhonea ili komada namještaja brzo će izblijediti kada te stvari postanu dio našeg svakodnevnog života. Iskustva poput putovanja, posjete umjetničkoj izložbi ili večere u novom restoranu postaju dio našeg identiteta i to nam donosi veće zadovoljstvo. 

„Naša iskustva su veći dio nas samih nego što su to materijalne stvari,“ kaže Gilovich. Moguće je zaista voljeti materijalne stvari. Možete čak i vjerovati da je jedan dio vašeg identiteta povezan s tim stvarima, ali one su ipak odvojene od vas. S druge strane, vaša iskustva su zaista dio vas. Mi smo samo suma naših iskustava.“

2. Iskustva definišu našu svrhu i strasti

Naše dnevne aktivnosti trebale bi biti vođene našom svrhom i našim strastima, a ne materijalnim imanjem. 

Razmišljajte o tome na sljedeći način. Recimo da je Bruce Springsteen vaš omiljeni muzičar svih vremena. Čak iako imate sve njegove albume i neke druge stvari kao što su majice ili posteri, da li su sve te stvari vrijednije od gledanja Brucea Springsteena uživo? Vjerovatno ne. Ustvari, kada bi vam neko ponudio kartu za prvi red na njegovom koncertu u zamjenu za vašu kompletnu zbirku memorabilija vjerovatno bi prihvatili tu ponudu bez razmišljanja. 

3. Materijalne stvari ne doprinose socijalnim vezama

„Mi iskustva konzumiramo direktno s drugim ljudima,“ kaže Dr. Gilovich. „Nakon što ta iskustva prođu, ona su dio priča koje pričamo kad smo zajedno.“

Da li se više povežete s drugim ljudima kada pričate o materijalnim stvarima ili kada pričate o iskustvima? Ponovo razmislite o Bruceu. Kad sretnete još jednog njegovog obožavatelja među vama postoji neka veza. Možete razgovarati o njegovoj muzici, koncertima kojima ste prisustvovali i o tome koliko je njegova muzika pozitivno utjecala na vaš život. To zvuči kao znatno dublja i značajnija diskusija od diskutovanja o autima, uređajima, odjeći ili čak suvenirima, zar ne?

Ekspert za socijalne veze John Hall, autor knjige „Top of Mind“, nedavno mi je rekao: „Veze su kao kečap. Samo vi znate treba li vam kečap na vašem hamburgeru ili ne.“ Svi mi se možemo složiti s tim. 

4. Trenuci se duže pamte

Iako su iskustva prolazne prirode, ona nam nude dosta uzbuđenja i memorabilnosti zahvaljudjući iščekivanju. Vratimo se ponovo na Brucea Springsteena. 

Čuli ste da on dolazi u vaš grad stoga na kalendaru bilježite datum koncerta i datum početka prodaje karata. Vi iščekujete kupovinu karata i prisustvovanje koncertu nakon toga.

Odlazak na taj koncert je jedno kompletno iskustvo, a ne samo jedan jedini momenat. 

5. Iskustva vas uvode u jedan potpuno novi svijet

Za razliku od stvari, iskustva vam donose nove perspektive, životne lekcije i shvatanje značaja zahvalnosti. Uzmimo putovanja za primjer. Ako živite u New Yorku i putujete u Zapadnu Virginiju, možda ćete uvidjeti koje su to prednosti i nedostaci života u Velikoj Jabuci. Iako tu imate sve, od kulture, javnog prevoza do mnoštva stvari koje se mogu raditi u gradu, vikend izlet na jug učinio je da cijenite prirodu, tišinu i ljepotu jasnih, zvjezdanih noći. 

Možda ćete razumjeti i primijetiti kulturalne razlike. Čak i ako se ne slažete sa svim navedenim, barem ćete iz cijelog iskustva izaći bogatiji za znanje kako da budete promišljeniji, strastveniji, ponizniji i zahvalniji. 

6. Guše vas stvari

Da li imate garažu punu stvari? Te nakupine otpada kojeg nikad nećete koristiti mogu naškoditi vašem mentalnom zdravlju zato što pretrpanost našeg doma otpadom i nepotrebnim stvarima povećava stres u našem organizmu. 

7. Nije lako takmičiti se s imućnima

„Potreba da se takmičite s imućnima prisutnija je kad se radi o materijalnim stvarima nego o iskustvima,“ kaže Dr. Gilovich. Razlog za to je što je lakše porediti materijalne stvari nego iskustva. 

„Sigurno će nam smetati ako smo na odmoru i vidimo nekog ko odsjeda u boljem hotelu nego što je naš ili leti prvom klasom. Međutim, zbog toga nismo toliko zavidni kao kada neko ima bolje materijalne stvari od nas.“

Drugim riječima, trošenje novca na iskustva može umanjiti tu zavist i učiniti nas zdravijima i sretnijima. 

 

Ne propustite