Most koji prolazi ispod vode

Arhitektura
Most koji prolazi ispod vode
Oresundski most je kombinirani most-tunel nad Oresundskim vratima koji povezuje gradove Kopenhagen u Danskoj i Malmö u Švedskoj. Most prenosi automobilski (4 trake) i vlakovni promet (2 kolosijeka). Oresundski most je najduži kombinirani most-tunel za automobilski i vlakovni promet u Europi te najduži most na svijetu koji prelazi neku državnu granicu.

Oresundski most je kombinirani most-tunel nad Oresundskim vratima koji povezuje gradove Kopenhagen u Danskoj i Malmö u Švedskoj. Most prenosi automobilski (4 trake) i vlakovni promet (2 kolosijeka). Oresundski most je najduži kombinirani most-tunel za automobilski i vlakovni promet u Europi te najduži most na svijetu koji prelazi neku državnu granicu.

Godine 1991., danska i švedska vlada potpisali su sporazum o uspostavi čvrste veze preko Oresunda. Sporazum je ratificiran u parlamentima dviju zemalja u kolovozu iste godine. Izgrađivanje trajne veze između Švedske i Danske je bilo zamišljeno kao projekt koji treba koštati nekoliko milijardi DKK i dug je oko 16 kilometara, sa tunelima, mostovima i umjetnim otokom. 1994.godine Švedska vlada je odobrila izgradnju na švedskom teritoriju. Do ožujka 1999.prva obavljena je prva probna vožnja kroz tunel, a u prosincu te godine završene su i tračnice koje spajaju Copenhagen i Malmo.


Kako u sporazumu stoji, svaka od ove dvije države ima 50% udjela u ovom projektu koji je službeno započeo kad je Dansko ministarstvo prometa odobrilo opći dizajn, poravnanje i ekološke uvijete na danskom teritoriju. Tako dovršen u ožujku 2000. godine gradnja je završena, a u srpnju iste godine most je otvoren. 

Ugovor za tunel je imao vrijednost 3.98 milijardi DKK.Ugovor za umjetni otok je imao vrijednost 1.4 milijarde DKK, a ugovor za izgradnju visokog mosta i pristup na most sa autoceste na gornjoj i donjoj razini i na razini željezničke pruge je imao vrijednost 6,30 milijardi DKK.

Oresundski most se sastoji od visokog mosta preko Flintrännan navigacijskog kanala i dva prilaza na most. Most ima najdužu željeznižku prugu koja ide preko mosta.
Mostn je izgrađeno dvoetažno. Gornja je čelična koja drži autocestu, a donja je željeznička na kojoj se nalazi pruga. 

Zapadni dio Øresund mosta je 4 km dug tunel između umjetnog otoka Peberholm i umjetnog poluotoka Kastrup.Tunel je najduži uronjeni tunel i za cestovni i željeznički promet u svijetu. On se sastoji od 20 elemenata.
Elementi, proizvedeni u Kopenhagenu Sjevernoj luci, su oko 1000m dugi i svaki teži 55,000t. Svaki element se sastoji od osam segmenata.
Umjetni otok i poluotok

Umjetni otok Peberholm sagrađen je kako bi se prenosile stvari do uronjenog tunela gore na prilazu mostu. Peberholm je cca. 4 km dug i uglavnom sastavljen od materijala iz morskog dna. Ukupno 1,6 milijuna m³ kamena i 7,5 milijuna m³ pijeska su bili potrebni za završetak.
Umjetni poluotok na Kastrupu izgrađen je od strane Øresund Marine Joint Venture (ØMJV). On pokriva 0.9km² i također se sastoji od materijala iz morskog dna.

Øresundskonsortiet je potpisao ugovor s Øresund Tunnel izvođačima za gradnju uronjenog tunela s dva prometna traka u svakom smjeru, dvokolosiječnom prugom i servisnim tunelom. Konzorcij za tunel se sastojao od NVK AB (SE), Dumez-GTM SA (F), John Laing doo (UK), E. Pihl & Son (DK), i Boskalis Westminster (NL).

Øresundskonsortiet je također potpisao ugovor s Sundlink izvođačima, Skanska AB (SE), Højgaard & Schultz (DK), Monberg & Thorsen (DK), Hochtief AG (Njemačka), za visoki most i dva prilaza i za autocestu i željezničku prugu.

U svibnju 2003. Oresundski most osvojio je nagradu Outstanding IABSE strukture. Suci su pohvalili svaki dio projekta, u što spada projektiranje i planiranje, inovativnost, građenje kao i njegovu usklađenost sa vremenskim rasporedom, proračunom i teškim uvijetima.

Ne propustite