NE OSLANJAJTE SE NA SVOJE PROCJENE: Ove trikove za očuvanje guma trebate znati
Gazeći sloj je jedini dio gume koji nam osigurava prijanjanje na njeno tlo pada je visina profila gazećeg sloja ključna za nama sigurnost vožnje.
Dubina ovakvog profila gazećeg sloja utjecat će na ispravnost i stanje gume. Vožnja sa istrošenom gumom povećava nam opasnost od puknuća gume, ali i od akvaplaninga i smanjuje sposobnost vožnje u zimskim uvjetima. Mala je visina profila gazećeg sloja zimi značajno za smanjuje razinu prijanjanja na tlo i mogućnost naše kontrole nad vozilom. Vozači koji nam voze sa pneumaticima čija je visina profila gazećeg sloja manja od zakonski dopuštene granice riskiraju veliku kaznu.
Prva nam je faza provjera visine profila i gazećeg sloja sastoji se od toga da iz pravog ugla sagledamo i prednje pneumatike.
– Parkirajte automobil na vodoravnu i ravnu površinu.
– Zategnite dobro ručnu kočnicu.
– Zakrenite tako kolo upravljača za 45°, udesno ili ulijevo, kako biste jasno mogli vidjeti prednje pneumatike prije samog početka pregledavanja kod dotičnog pneumatika. To je malo teže sa stražnje pneumatike, ali to nas ne sprječava da vizuelno pregledamo pneumatike.
Provjerite profil gazećeg sloja gume
Ne oslanjajte se na one neke svoje procjene: nabavite sebi za upotrebu lak mjerač za dubine profila kako bi mogli nadzirati vaše gume. Mjerenje dubine iz profila sa ovim jednostavnim uređajem nije tako teško i zahtijeva ma i samo nekoliko minuta vašeg vremena.
Zakonski su propisani minimumi dubine profila u Europi, a iznosi oko 1,6 mm po cijelom obodu.
Provjerite tako dubinu kod glavnih utora profila na nekoliko mjesta i po obodu pneumatika, upotrebom mjerača koji nam je preporučio proizvođač. Pneumatici tako također imaju indikatore kod trošenja profila koji su nam utisnuti u bazu glavnih utora. Kada se kod površina profila potroši do te razine kod ovih indikatora, pneumatik je na zakonskoj granici upotrebe i trebmo ga zamijeniti.
Bez obzira da li i kako provjeravali dubinu profila pneumatika, ako se približavaju nekoj zakonski propisanoj vrijednosti ili ako imate bilo nekih sumnji, neka ih provjeri stručnjak za gume ili pneumatike.
Svi pneumatici nam ne nude jednake performanse kao kada su novi, ali ova razlika u performansama se povećava kada se troše. Tehnološki se napredne tehnologije koje su nam razvili Michelinovi istraživački i razvojni timovi, omogućuju nam da si ponudimo razinu performansi i držanja koja je blizuovim novim pneumaticima, tijekom cijelog jedno radnog vijeka pneumatika sve dok zakonski propisane granice ne dođu do istrošenosti. Zbog ove razine performansi, jedna prerana zamjena pneumatika nikada neće zajamčiti povećanje ovakve sigurnosti i performansi, te se također treba uzeti i uočiti financijski trošak ali i ekološki trošak.
8 ZNAKOVA KAKO DA PREPOZNAMO STARE GUME
Jesmo li se ikad zapitali kada nam je vrijeme za promjenu guma?
Zasigurno jesmo, jer jstanje guma na našem limenom ljubimcu je ključno s aspekta sigurnosti, voznih osobina, udobnosti ali i kod potrošnje.
Većina guma napravljena je kako bi ona pružala optimalne karakteristike tokom čitavog našeg životnog ciklusa. No, kada tada dostignemo određenu granicu, guma više ne zadovoljava one osnovne uvjete, put kočenja se tada produžuje, umanjena je atrakcija (lošije prianjanje, koje prije svega, na mokroj podlozi), povećana jei buka…
Testovi su pokazali kako je put kočenja uz zakonski minimalni profil gume (u većini europskih zemalja 1,6 mm) na mokrom kolniku dvostruko duži u odnosu na nove gume (dubina profila 8 mm). No gume je preporučljivo mijenjati kada profil padne na 3 mm.
U nastavku pogledajte nekoliko pametnih savjeta kako prepoznati dotrajale gume.
MOSTOVI
Pogledajte guminu gaznu površinu. Sve gume naravno imaju takozvane markere za istrošenost. Riječ je o vertikalnim crtama, ali imostovima, koji nam se nalaze između kanala (profila) na nekoj gaznoj površini. Očitanje istrošenosti pomoću njih vrlo je jednostavno, kako se guma troši, tako će nam se mostovi spojiti sa kanalom i biti u istoj razini. To je znak da je vrijeme za istovremenu promjenu gume.
KOVANICA
Test pomoću jedne kovanice izvodi se tako što preko pokazivača dubine profila, koji je smješten u najdubljim utorima profila. Kovanicu od 10 kf stavite u kanal, na mjesto gdje je guma najdeblja. Kanal tada mora prekrivati rub kovanice. Sve ispod toga će da znači kako je vrijeme za promjenu guma.
MJERNI INSTRUMENT
Sistematika koja je identična prethodnom testu tako da samo što ovdje koristimo jednostavniji mjerni instrument koji nam uvijek pokazuje dubinu utora. Isti je naravno moguće kupiti, za sitan novac,a i u bolje opskrbljenim dućanima sa auto opremom.
Umjesto mjerača može nam poslužiti i bolje školsko ravnalo. Paziti da nam početak mjerne skale počinje od ruba ravnala, ili precizni mjerač, popularni šubler.
Gazeći sloj je jedini dio gume koji nam osigurava prijanjanje na njeno tlo pada je visina profila gazećeg sloja ključna za nama sigurnost vožnje. Dubina ovakvog profila gazećeg sloja utjecat će na ispravnost i stanje gume. Vožnja sa istrošenom gumom povećava nam opasnost od puknuća gume, ali i od akvaplaninga i smanjuje sposobnost vožnje u zimskim uvjetima. Mala je visina profila gazećeg sloja zimi značajno za smanjuje razinu prijanjanja na tlo i mogućnost naše kontrole nad vozilom. Vozači koji nam voze sa pneumaticima čija je visina profila gazećeg sloja manja od zakonski dopuštene granice riskiraju veliku kaznu.
Pristupimo gazećem sloju gume
Prva nam je faza provjera visine profila i gazećeg sloja sastoji se od toga da iz pravog ugla sagledamo i prednje pneumatike.
– Parkirajte automobil na vodoravnu i ravnu površinu.
– Zategnite dobro ručnu kočnicu.
– Zakrenite tako kolo upravljača za 45°, udesno ili ulijevo, kako biste jasno mogli vidjeti prednje pneumatike prije samog početka pregledavanja kod dotičnog pneumatika. To je malo teže sa stražnje pneumatike, ali to nas ne sprječava da vizuelno pregledamo pneumatike.
Provjerite profil gazećeg sloja gume
Ne oslanjajte se na one neke svoje procjene: nabavite sebi za upotrebu lak mjerač za dubine profila kako bi mogli nadzirati vaše gume. Mjerenje dubine iz profila sa ovim jednostavnim uređajem nije tako teško i zahtijeva ma i samo nekoliko minuta vašeg vremena.
Zakonski su propisani minimumi dubine profila u Europi, a iznosi oko 1,6 mm po cijelom obodu.
Provjerite tako dubinu kod glavnih utora profila na nekoliko mjesta i po obodu pneumatika, upotrebom mjerača koji nam je preporučio proizvođač. Pneumatici tako također imaju indikatore kod trošenja profila koji su nam utisnuti u bazu glavnih utora. Kada se kod površina profila potroši do te razine kod ovih indikatora, pneumatik je na zakonskoj granici upotrebe i trebmo ga zamijeniti.
Bez obzira da li i kako provjeravali dubinu profila pneumatika, ako se približavaju nekoj zakonski propisanoj vrijednosti ili ako imate bilo nekih sumnji, neka ih provjeri stručnjak za gume ili pneumatike.
Svi pneumatici nam ne nude jednake performanse kao kada su novi, ali ova razlika u performansama se povećava kada se troše. Tehnološki se napredne tehnologije koje su nam razvili Michelinovi istraživački i razvojni timovi, omogućuju nam da si ponudimo razinu performansi i držanja koja je blizuovim novim pneumaticima, tijekom cijelog jedno radnog vijeka pneumatika sve dok zakonski propisane granice ne dođu do istrošenosti. Zbog ove razine performansi, jedna prerana zamjena pneumatika nikada neće zajamčiti povećanje ovakve sigurnosti i performansi, te se također treba uzeti i uočiti financijski trošak ali i ekološki trošak.
8 ZNAKOVA KAKO DA PREPOZNAMO STARE GUME
Jesmo li se ikad zapitali kada nam je vrijeme za promjenu guma?
Zasigurno jesmo, jer jstanje guma na našem limenom ljubimcu je ključno s aspekta sigurnosti, voznih osobina, udobnosti ali i kod potrošnje.
Većina guma napravljena je kako bi ona pružala optimalne karakteristike tokom čitavog našeg životnog ciklusa. No, kada tada dostignemo određenu granicu, guma više ne zadovoljava one osnovne uvjete, put kočenja se tada produžuje, umanjena je atrakcija (lošije prianjanje, koje prije svega, na mokroj podlozi), povećana jei buka…
Testovi su pokazali kako je put kočenja uz zakonski minimalni profil gume (u većini europskih zemalja 1,6 mm) na mokrom kolniku dvostruko duži u odnosu na nove gume (dubina profila 8 mm). No gume je preporučljivo mijenjati kada profil padne na 3 mm.
U nastavku pogledajte nekoliko pametnih savjeta kako prepoznati dotrajale gume.
MOSTOVI
Pogledajte guminu gaznu površinu. Sve gume naravno imaju takozvane markere za istrošenost. Riječ je o vertikalnim crtama, ali imostovima, koji nam se nalaze između kanala (profila) na nekoj gaznoj površini. Očitanje istrošenosti pomoću njih vrlo je jednostavno, kako se guma troši, tako će nam se mostovi spojiti sa kanalom i biti u istoj razini. To je znak da je vrijeme za istovremenu promjenu gume.
KOVANICA
Test pomoću jedne kovanice izvodi se tako što preko pokazivača dubine profila, koji je smješten u najdubljim utorima profila. Kovanicu od 10 kf stavite u kanal, na mjesto gdje je guma najdeblja. Kanal tada mora prekrivati rub kovanice. Sve ispod toga će da znači kako je vrijeme za promjenu guma.
MJERNI INSTRUMENT
Sistematika koja je identična prethodnom testu tako da samo što ovdje koristimo jednostavniji mjerni instrument koji nam uvijek pokazuje dubinu utora. Isti je naravno moguće kupiti, za sitan novac,a i u bolje opskrbljenim dućanima sa auto opremom.
Umjesto mjerača može nam poslužiti i bolje školsko ravnalo. Paziti da nam početak mjerne skale počinje od ruba ravnala, ili precizni mjerač, popularni šubler.
OŠTEĆENJA
Gume se naravno s vremenom oštećuju i što može bitno umanjiti njihova svojstva. Automobili koji nam se uglavnom koriste u gradskoj vožnji izuzetno i posebno su osjetljivi. Prvenstveno se tu misli na penjanje na rubnike, što naravno mnogi vozači prakticiraju ali i posve nepravilno, odnosno, jako štetno za gume. Na vanjskom je rubu gume i treba češće pogledati ima li tamo vidljivih oštećenja, poput nekih otkinutih dijelova, veličine kovanice, ili pukotina koje se s vremenom mogu i širiti i produbljivati ali i od najčešće prisutnih balona. Riječ je o tako napuhnutom dijelu na jednom vanjskom rubu gume koji nam upućuje upravo na jači udarac u rubnik ili rupu na cesti.
Nadalje, trebamo provjeriti naravno bitnu gaznu površinu gume. Često nam se u gumu zabiju čavli ili slični „opasni“ predmeti. Isti mogu stajati i u gumi neko vrijeme bez da će da ukazuju na anomalije no zabijeni čavao utiče na polagani gubitak pritiska, a i ako padne tada će kroz nastalu rupu na gumama ubrzo izgubiti sav potreban tlak.
Gazeći sloj je jedini dio gume koji nam osigurava prijanjanje na njeno tlo pada je visina profila gazećeg sloja ključna za nama sigurnost vožnje. Dubina ovakvog profila gazećeg sloja utjecat će na ispravnost i stanje gume. Vožnja sa istrošenom gumom povećava nam opasnost od puknuća gume, ali i od akvaplaninga i smanjuje sposobnost vožnje u zimskim uvjetima. Mala je visina profila gazećeg sloja zimi značajno za smanjuje razinu prijanjanja na tlo i mogućnost naše kontrole nad vozilom. Vozači koji nam voze sa pneumaticima čija je visina profila gazećeg sloja manja od zakonski dopuštene granice riskiraju veliku kaznu.
GUBITAK TLAKA
Nije potrebno posebno napominjati da gume treba provjeravati. Pomoću vlastitog mjerača tlaka u gumama, ili onog na većini benzinski postaja, svaka dva tjedna treba provjeriti tlak u gumama. U knjižici vozila, ili na naljepnici koja se obično nalazi pokraj (unutar) otvora spremnika za gorivo ili na okviru prednjih vratiju, treba pogledati koje su propisane vrijednosti za gume vašeg automobila.
Ukoliko na pumpanju primijetite neuobičajen gubitak tlaka u gumi, ponovite test nakon 5 do 7 dana. Ukoliko je guma ponovo ispumpana, nedvojbeno je da je guma neispravna (mogućnost zabijenog čavla, provjeriti gaznu površinu).
BUKA
Nove su gume i naravno proizvode najmanje buke. Većina guma za ove obične automobile projektirana je da proizvodi nižu razinu buke i u vožnji dok sve više buke i sve veći otpor kotrljanja proizvode sportske gume za brze automobile.
Test buke koji se provodi na način da se isključe sve što proizvodi zvukova u automobilu , klima uređaj (ventilator), radio uređaj ali i ostali slični proizvođači zvuka. U sigurnijimm uslovima, bez ugrožavanja ostalih sudionika u prometu, postignemo brzinu od 80 km/h, izbacimo iz brzine, otpustimo kvačilo i osluškujemo zvuk svojeg automobila. Koncentrirajmo se se na zvuk koji proizvode gume. Test provedite nekad i sa zatvorenim i s otvorenim prozorima. Ukoliko primijetite tek povećanu buku guma (u odnosu na neko stanje kada su gume bile nove), vrijeme je za konsultaciju sa ovlaštenim servisom odnosno vulkanizerom.
SKRETANJE NA MJESTU
Vrlo jednostavan je jedan trik kako ćemo otkriti adekvatnu dubinu profila gume i opće stanje guma je takozvani testmotanja volana na mjestu ali i pri maloj brzini, tokom kretanja. Ako su prednje gume istrošene, osjetiti će se otežano okretanje volana. To ne znači da nam je nužno vrijeme za kupnju novog seta guma. Dovoljno je da zamijenimo gume na nekoj prednjoj osovini onima sa stražnje (ukoliko su iste u boljem stanju), no na stručnu procjenu potražite i kod ovlaštenog servisera odnosno vulkanizera.
GEOMETRIJA ili ŠPUR
Test kod provjere geometrije gume – ravnomjeran kontakt gazne površine – sprovodi se isključivo u radnjama (vulkanizeri) koje imaju jedan poseban instrument za mjerenje geometrije ili špura. Automobili se priključe na kompjuterske senzore koji ih mjere na raspodjelu gazne površine obzirom na određen kontakt s cestom. Rezultati otkrivaju veoma važne podatke ili ih upućuju na stanje guma. Ukoliko je tako oštećen to se može i prenijeti na gaznu površinu gume te je s vremenom i sasvim uništiti.