Facebook počeo pregovore: Ovo će biti najveća stvar od postanka interneta
Pregovori koje Facebook diskretno vodi s nekoliko velikih američkih medijskih kuća tržište novina mogli bi potresti više nego nekadašnji uzlet interneta.
Tek su rijetke novine uspjele pronaći način da ostanu relevantne i profitabilne pored weba, a već se sprema novi potres. Facebook želi da izdavači dio sadržaja objavljuju isključivo na toj društvenoj mreži umjesto da kao sada objavljuju samo linkove koji vode na njihove web portale.
Njihov direktor za prozvode Chris Cox novi format želi početi testirati u idućih nekoliko mjeseci. Facebook pregovara s New York Timesom, BuzzFeedom, Huffington Postom, biznis portalom Quarz i National Geographicom. Stvar je prilično komplicirana i mogla bi imati dalekosežne posljedice za izdavače. Evo zašto.
Dobra stvar: Puno veća čitanost
Izdavači su prirodno zainteresirani, jer se muče s pitanjem kako privući sve rascjepkaniju, “letećom” publikom zalijepljenom za pametne telefone. Facebook ima 1,4 milijarde korisnika što je doseg o kojemu se isplati razmisliti.
Štoviše, strategija linkanja sadržaja na društvene mreže dosad nije ispunila očekivanja. BuzzFeed je, primjerice, počeo proizvoditi dio sadržaja samo za druge platforme i tako je osvojio gotovo milijardu čitatelja.
Problem: Gubitak kontrole nad podacima o čitateljima
S druge strane, kad medijska kuća razvije nekoliko uspješnih brandova na internetu i u svoj univerzum privuče čitatelje, što se oni duže tamo zadržavaju izdavači imaju više dragocjenih podataka o čitateljima koje mogu kapitalizirati ugovorima s oglašivačima.
New York Times je, primjerice, uspio naći i dobar model zarade na pretplatama. Kad bi ušli u aranžman s Facebookom morali bi pristati a to da određena, možda i presudna količina podataka ostane Zuckerbergu. On bi tako još više zarađivao od oglasa a novine produbile svoj ionako težak problem zarade na internetu.
Dobra stvar: Nova šansa za razvijanje lojalne publike
Ljudi u Facebooku primijetili su da korisnike sistem linkova koji vode na vanjske web portale sve više nervira, prosječno vrijeme otvaranja članka je 8 sekundi a to se više malokome da čekati. Čitatelje se lovi u milisekundama. Sadašnji način novinama donosi određeni kratkoročni rezultat kroz broj posjeta ali dugoročno ne dobivaju gotovo ništa na snazi brenda i stabilnosti publike i privlačenju nove. Facebook nudi novu šansu.
Problem: Nelojalna konkurencija i gubitak oglašivača
Najveće pitanje ovih pregovora je konkurencija. Ako model zaživi, što će s dogoditi s izdavačima koje ne sklope ugovore s Facebookom. Drugi problem je struktura koju Facebook nudi izdavačima. Prema nekim izvorima koje citiraju američki mediji, riječ je o nizu malih promjena i prilagodbi koje bi trebale povećati efikasnost distribucije članaka i skupljanja informacija o čitateljima.
Poanta je, međutim, da će klikovi koje će novine privući svojim atraktivnim sadržajem donositi korist Facebooku a njima smanjivati čitanost na portalima. Facebook bi određivao koga će izdavači i koliko reklamirati uz svoje članke dok oglašivači, s druge strane, još nisu spremni uvažiti podatke o čitanosti koji dolaze izvan web stranica izdavača. Britanski Guardian zato je predložio da se izdavači udruže i u startu postave uvjete koji će zaštititi interes industrije, ponajprije kontrolu nad oglasima, piše Telegram.hr.
Dobra stvar: Podjela profita od oglasa i bolja distribucija
Da bi umirio izdavače, Facebook je navodno obećao niz kompromisa i konkretan novac od oglasa koje privuku popularni članci. Ponudili su i bržu distribuciju članaka i mogućnost da se svaki članak distribuira prema svojoj ciljnoj publici.
Problem: Facebook daje prednost videu
Neke medijske kuće u nedoumici su oko daljneg ulaganja u promociju na Facebooku jer im on više ne donosi promet kakav je donosio nekad. Jedan razlog svakako jest već spomenuta nepraktičnost prelaska s linka na društvenoj mreži na članke na portalima izdavača no prevladava mišljenje da je razlog manjeg prometa za izdavače Facebookovo forsiranje videa.
Video je sve popularniji među korisnicima i oglašivačima, video objavljen samo na Facebooku automatski se pokreće na feedu i ima prednost pred linkovima s YouTubea a sličan sistem mogli bi uvesti za članke. Facebook je najavio nove alate fokusirane na jačanje videa, posebno u oglašavanju. Jedan od aduta je mogućnost objave video oglasa izvan Facebookovih aplikacija.