Poročni život jednog od TITOVIH OMILJENIH GLUMACA: Vladao je Holivudom i uništio sam sebe
Začet je, ponosno je govorio, u Rio de Žaneiru. Majka mu je gotovo cijelu trudnoću provela u Parizu, a onda su se roditelji vratili u Kenošu, američki provincijski gradić u Viskonsinu, gdje se rodio 6. maja 1915. Tako je počeo život Orsona Velsa, jednog od najvećih holivudskih glumaca 20. vijeka.
Kada su ga pitali gdje mu je dom, nije znao šta bi odgovorio jer pravog doma, kao ni djetinjstva, nikad nije imao. Dodao bi da je četiri godine proveo u dječačkoj školi Tod u Vudstoku, pa mu je valjda to bio nekakav dom jer nigdje u životu nije živio duže.
Karijeru pisca i glumca započeo je kao tinejdžer
Majka, pijanistkinja, umrla je kad mu je bilo devet godina, otac, pronalazač i alkoholičar, kad je imao petnaest, pa je vrlo rano počeo da živi samostalno i slobodno.
Karijeru glumca, pisca i reditelja započeo je kao tinejdžer, u školi, radeći predstave na školskoj sceni i na radiju. Bio je samouk, čudo od djeteta. Nije bilo važnije knjige koju nije pročitao, od kompletnog opusa Šekspira i ostalih klasika do šund-literature s kioska. Knjige nije samo čitao, on ih je prisvajao kao svoj materijal za pozorište, radio i, kasnije, film.
Njegovi prijatelji govorili su pedesetih i šezdesetih godina, kad je Vels lutao Evropom i svijetom u potrazi za producentima i novcem, da nije bilo važnije knjige koju nije strastveno želio da ekranizuje, od romana Čarlsa Dikensa, Melvilovog “Mobija Dika“ i cjelokupnog Šekspira, pa do Helerove “Kvake 22“.
Svijet filkcije drugih pisaca postajao bi u njegovoj mašti njegov lični svijet, a autor izvornog djela, pa bio on i sam Šekspir, “prva ruka“ budućeg Velsovog filma. Kod njega to nije bila bahatost nego način života u kome se sve vrti oko njegove čarobne ose.
Bila su mu otvorena sva vrata svijeta i sve žene na svijetu bile su njegove
To samopouzdanje dovelo ga je sa samo 17 godina u bučno irsko pozorište Ebi u Dablinu, gdje se lažno i besramno predstavio kao američka pozorišna zvijezda koja je, eto, došla u Dablin jer sada želi da glumi na njihovoj sceni.
I uspio je, da bi nakon toga nastavio da luta, zaljubio se u borbe s bikovima i postao toreador, osvajao žene i pozorišta, te se na kraju skrasio u Njujorku, gdje je kao pozorišna i radiozvijezda vladao gradom i Amerikom, uživajući usput u društvu istih brodvejskih plesačica koje su bile ljubavnice mafijaških gangstera poput Mejera Lanskog, koga je puštao da mu, kao i ostali vladari podzemlja, povremeno pravi društvo.
Orson Vels je bio neodoljiv i, čini se, vrlo moćan, iako nije bio bogat. Njegova moć zasnivala se na talentu, šarmu i magiji, koju je, kao budući doživotni član svjetske asocijacije mađioničara, volio i praktikovao još od dječaštva.
Nakon što je osvojio Brodvej predstavama Šekspira u kojima su glumili crnci ili koje su oslikavale Musolinijev fašizam, Vels je radio-dramom “Rat svijetova“, prema romanu H.G. Velsa, uspio da uvjeri Ameriku da su Marsovci napali našu planetu i izazvati haos u zemlji.
Bio je to događaj koji mu je otvorio vrata Holivuda i omogućio da, kao potpuni samouk koji pojma nema o filmu, napravi “Građanina Kejna“, film koji je decenijama bio proglašavan najboljim filmom svih vremena.
Naučio je da režira gledajući Fordov klasik
Naučio je da režira gledajući 40 puta “Poštanska kola“ Džona Forda i Ford mu je do kraja života ostao jedini velik uzor.
Svoj drugi film, “Veličanstveni Ambersonovi“, Vels je završio vrlo brzo jer se žurio u Rio de Žaneiro snimati dokumentarac ”Sve je to istina“ i uživati u čarima brazilskih ljepotica.
Nije ni znao da se njegov uspon već počeo pretvarati u pad koji će trajati sve do kraja života. “Građanin Kejn“ je bio veliki skandal jer se u filmu usudio da napravi portert najmoćnijeg američkog medijskog magnata Vilijama Rendolfa Hersta, ali još je gore bilo što je “Kejn“ bio finansijski fijasko.
Holivud bi mu oprostio skandal, ali gubitak novca ne. “Ambersonovi“ su skraćeni za 40 minuta i očajno premontirani, a brazilski dokumentarac nikad nije završio.
Vels će do kraja života režirati tri remek-dela - “Damu iz Šangaja“, “Dodir zla“, “Ponoćna zvona“, i nekoliko vrhunskih filmova, ali izgnanstvo iz Amerike i Holivuda pretvoriće ga u buntovnika bez moći i uticaja.
Titov omiljeni 'četnik'
Priznat i slavljen u Evropi i svijetu, lutaće po hotelima i zemljama, družeći se s moćnim ljudima poput Reze Šaha Pahlavija i Tita, ostavljajući za sobom nedovršene filmove i neplaćene hotelske račune.
Orson Vels je po dosijeu FBI-ja "žigosan" kao komunista još 1945. godine. Kada je 1969. stigao u Jugoslaviju, na snimanje filma "Bitka na Neretvi" Veljka Bulajića u kome je igrao četnika, upoznao je Tita.
"Tito je posljednji živi velikan među zaista velikim ljudima našeg doba. Ono što ga čini velikim je činjenica da je on bukvalno otac vaše zemlje. On je najveći među ratnim vođama i vođama mira. U tim dvjema ulogama niko prije njega nije bio istovremeno toliko uspješan. Mislim da je Tito jedna od najmonumentalnijih figura novije istorije", izjavio je čuveni glumac u intervjuu za domaću RTV reviju u maju 1979. godine.
Svoj posljednji nastup Orson Vels je imao u animiranom filmu Transformersi, iz 1986. godine, davši glas Junikronu. Preminuo je ubrzo nakon nastupa u tom filmu 10. oktobra 1985. u 70. godini života.
Izvor: dnevno.rs