Mjesto gdje žene ne žele muškarce

Čudne priče
Mjesto gdje žene ne žele muškarce
Selo koje je na početku primalo žrtve seksualnog nasilja postalo je utočište za žene koje žele da žive u zajednici bez muškaraca. Ali, razlog nema veze sa trendovima.

Selo koje je na početku primalo žrtve seksualnog nasilja postalo je utočište za žene koje žele da žive u zajednici bez muškaraca. Ali, razlog nema veze sa trendovima.

Džejn (38) izgleda starije nego što jeste, a živi u Umoji, selu u travnjacima sjeverne Kenije, koje je okruženo trnovitom ogradom. Za razliku od ostalih naselja, tamo nema muškaraca.
Džejn je tu stigla nakon što su ju silovala tri muškaraca odjevena u vojne uniforme. Napali su je kada je nosila drva za svog muža koji se bavi stočarstvom.

Osjećala sam se toliko postiđeno da o tome nisam mogla da pričam drugim ljudima. Učinili su mi grozne stvari.
Kako bi objasnila odakle joj povrede i zbog čega je depresivna, svekrvi je rekla da je bolesna.
- Koristila sam se tradicionalnom medicinom, ali nije pomoglo. Kada sam rekla suprugu da su me silovali, prebio me je štapom. Tad sam nestala i došla ovde s djecom.

Na nogama su joj duboko usječeni ožiljci otkad su ju napadači gurnuli na zemlju.     
Umoju je 1990. godine osnojvalo 15 žena koje su prežvjele silovanja lokalnih britanskih vojnika, dok danas u njemu žive žene koje beže od dječjeg braka, sakaćenja genitalija, nasilja u porodici i silovanja.
Osnivačica i poglavarka sela je Rebeka Lolosoli. Nju je premlatila grupa muškaraca jer se u svom selu usudila da ženama govori o njihovim pravima. Nakon oporavka u bolnici, odlučila je da osnuje isključivo žensku zajednicu.
Prvi članovi Umoje došlo su iz izolovanih afričkih plemena Samburu, iz sela koja se pružaju širom doline Rift. Od tada, žene i devojke koje su čule za to utočište, dolaze i uče kako da trguju, podižu djecu i da žive bez straha od muškog nasilja i diskriminacije. 

 Samburu pleme je vrlo usko povezno s plemenom Masai jer imaju sličan jezik. Pleme Samburu najčešće živi u grupama od po 10 polunomadskih porodica i izuzetno su patrijahalni. Na seoskim sastancima sedi se u krugu i raspravlja o važnim seoskim pitanjima dok su žene izvan njega, a samo ponekad im je dozvoljeno da kažu svoje mišljenje.
U Umoji je trenutno 47 žena i 200 djece. Žive skromno, a novac zarađuju izradom i prodajom nakita turistima i tako osiguravaju hranu, odjeću i sklonište. Upravnici sjela otvorili su čak i kamp na oko kilometar udaljenosti, pored rijeke gdje grupe safari turista mogu da  borave i da posete Umoju.

Iskusnije stanovnice Umoje treniraju i obrazuju žene i djevojke oko Samburu sela o pravima poput onih o ranom braku ili obrezivanju.
Opremanje nakitom i perlama važan je dio Samburu kulture. Tako devojke svoju prvu ogrlicu od oca dobijaju na ceremoniji poznatoj kao „nizanje perli“ pri čemu otac izabire jednog starijeg muškog „ratnika“ s kojim će njegova kći ući u privremeni brak.

Trudnoća je zabranjena, a kontracepcija nedostupna. Ako djete zatrudni, prisiljena je na abortus koji obavljaju žene iz sela.
- Ako se djevojka uda u ranim godinama, neće biti spremna za majčinstvo. Prilikom porođaja suočene su s mnogim izazovima: puknućima i krvarenjima jer su mlade, objašnjava Milka, upravnica škole koja je izgrađena na zemlji u vlasništvu žena iz Umoje, a koja je otvorena za djecu iz okolnih sela.

Jedna od stanovnica je i Memusi koja je pobjegla od supruga nakon samo jednog dana braka 1998. godine 
- Kad sam imala 11 godina otac me je prodao za krave. Suprug je imao 57 godina,piše prva.rs
Džudia je stigla u Umoju s 13 godina, a od kuće je pobjegla da  bi izbjegla brak. Tu je srećna jer ima podršku i pomoć.
- Napolju vladaju muškarci pa žene ne mogu ništa da promjene, a u Umoji imaju slobodu, kaže Seita Lengima, jedna starija žena.

Ali, u Umoji je i mnogo žena s malom djecom, pa muškarci iz susednih sela pričaju da one odlaze u gradove gdje zavode muškarce, koji im zatim dolaze u posjetu po noći, kad ih niko ne vidi.
Iako za žene u njihovoj kulturi nije dobro da budu samohrane majke, još je gore, kažu, biti bez djece. Uprkos svemu, mnoge stanovnice tog kenijskog sela više ne mogu ponovo da zamisle život s muškarcima. 

 

Novo