Nakon velike tragedije: Očekuje se pooštrenje sankcija za učesnike u saobraćaju

Bosna i Hercegovina
Nakon velike tragedije: Očekuje se pooštrenje sankcija za učesnike u saobraćaju
U bh. društvu, na žalost, vlada nepisano pravilo da se nadležni organi hvataju za glavu tek kada se dogodi neki belaj koji iza sebe zauvijek ostavlja teške i neizbrisive posljedice.

U bh. društvu, na žalost, vlada nepisano pravilo da se nadležni organi hvataju za glavu tek kada se dogodi neki belaj koji iza sebe zauvijek ostavlja teške i neizbrisive posljedice. To neizostavno pravilo se ponovilo i prije nekoliko dana kada su dvije mlade djevojke usmrćene na licu mjesta nakon što ih je uhapšeni u ekstradiciji Sanjin Sefić pokosio jureći svojim vozilom brzinom od 100 kilometara na sat. Odmah nakon nesreće, kada je bilo kasno za sve, svi su se digli na noge da nešto konkretno poduzmu kako bi se saobraćajnoj anarhiji na bosanskim cestama napokon stalo u kraj.

Doduše, mrtve glave su padale i prije ovog događaja. Sjetimo se samo nesretne Have Šljivić Dovadžije koju je, prije skoro dvije godine, svojim vozilom usmrtio Semir Rastoder na jednoj od sarajevskih raskrsnica.

Nova pravila

Prvi korak ka efikasnijem uređenju oblasti saobraćaja učinjen je pokretanjem inicijative Ministarstva prometa i komunikacija BiH kojom se traže izmijene i dopune Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima BiH kojima bi se trebale pooštriti sankcije za sve učesnike u saobraćaju. Prema dosadašnjim informacijama, kompletna procedura se trenutno nalazi u fazi javne raprave u kojoj učestvuju nadležna ministarstva, saobraćajni stručnjaci, osiguravajuća društva i zainteresirani građani.

Izmjenama ovog zakona predviđene su kazne u visini od 100 do 300 KM za sve vozače koji budu telefonirali tokom vožnje i one koji ne budu vezani. Nesavjesni vozači, koji budu vozili djecu mlađu od 12 godina na prednjem sjedištu, suočit će se sa kaznom u rasponu od 400 do čak hiljadu KM. Ista kazna je predviđena i za one koji budu vozili brzinom većom u zoni gdje je ograničenje 30 kilometara na sat. Pješacima će biti zabranjeno hodanje trotoarom sa obje slušalice ušima, a isto pravilo vrijedi i za bicikliste s tim što oni noću moraju fluorescentni prsluk. Zanimljivo je da kaciga nije obavezna, ali zato jeste obavezna vožnja bicikla bez dizanja nogu s pedala odnosno ruku s guvernale. Korištenje mobitela i slušanje muzike tokom biciklističke vožnje također će biti zabranjeno. Novitet je da će se turiranje vozilom, koje izaziva veliku buku, strogo kažnjavati.

Na javnoj raspravi se insistiralo da se ograniči upotreba vozila sa stranim tablama u smislu da građani, koji imaju stalni boravak u BiH, ne mogu koristiti takva vozila, osim ako imaju privremeno boravište od 6 mjeseci. Pojedini učesnici na javnoj raspravi su se žalili da takvo pravilo ne bi bilo u skladu sa evropskom praksom.

Iz ministarstava unutrašnjih poslova svih nivoa stigle su zamjerke na prijedlog da se vozila od sada mogu registrovati u stanicama tehničkog pregleda jer smatraju da njihov postupak registracije ne bi bio revnostan i odgovoran. Treba podsjetiti da je za rent-a-car vozila, autobuse, taksi vozila i vozila auto škola planirani su prijevremeni tehnički pregledi koji bi se radio šest mjeseci nakon redovnog tehničkog pregleda. Očigledno je da ovim potezima privatne kuće, koje vrše tehnički pregled vozila, žele iskoristiti jedinstvenu priliku da putem javne rasprave ugrade vlastite interese u spomenuti zakon, a sve u cilju povećanja profita.

 Povećanje zatvorskih kazni

Jučer je Vlada FBiH na svojoj sjednici usvojila inicijativu Federalnog ministarstva unutrašnjih poslova da se izvrše izmjene Krivičnog zakona FBiH i Zakona o prekršajima u FBiH u dijelu koji tretira oblast saobraćaja. Traži se povećanje maksimalne kazne zatvora sa pet na deset godina zatvora za sve učesnike u prometu koji ugroze život ili imovinu ljudi pri čemu nastupila imovinska šteta veća od pet hiljada KM.

Istom kaznom bi se trebale sankcionisati osobe koje ugrožavanjem trolejbuskog, tramvajskog, brodskog i željezničkog prometa u direktnu opasnost dovode živote ljudi i njihovu imovinu. Ako je djelo počinjeno iz nehata, onda je predviđeno da se kazna poveća sa tri na maksimalno pet godina života. Povratnici u ova krivična djela mogli bi se suočiti sa kaznom zatvora od pet do 20 godina. Do sada su se lica - koja su upravljala vozilima pod teškim uticajem alkohola ili droge pri čemu je dovedena u opasnost životi i imovina ljudi - kažnjavala sa kaznom zatvora do tri godine. Sada je ta kazna povećana na 3 do deset godina zatvora.

Predviđa se i povećanje novčane i zatvorske sa jedne na tri do najviše pet godina zatvora kazne za sve one koji pobjegnu sa lica mjesta i ne pruže prvu pomoć osobama koje su ozlijeđene.

Bahata vožnja   

Ipak, mnogi državni parlamentarci i saobraćajni stručnjaci smatraju da su trenutni zakonski propisi sasvim dobri, ali je problem što ga policijske strukture u BiH ne provode savjesno i profesionalno u praksi. Sa tim je saglasan i poslanik u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine BiH Saša Magazinović (SDP BiH) koji smatra da je svako poboljšanje zakona uvijek dobro došlo.

“Ali, u pravu su i oni koji kažu da i najbolji zakon ne znači ništa ako se on ne provodi. Stanovište struke se treba poštovati. Ako oni (stručnjaci, op.a.) kažu i prezentiraju da su se visoke pokazale kao djelotvorne u drugim državama, ko smo onda mi poslanici da to ignorišemo”, kategoričan je Magazinović i podsjeća da se kazne zbog vožnje pod uticajem alkohola u Austriji kreću od 3.600 eura do 11 hiljada eura u Belgiji. On je ponovio svoj stav da obijesnu i bahatu vožnju treba ozbiljno zakonski tretirati oslanjajući se na iskustva u susjeda i Evropske unije.

Na pitanje kako gleda na činjenicu da autokuće za tehnički pregled vozila traže da se registracija vozila vrši kod njih, Magazinović kaže da u taj detalj ne želi zalaziti jer nije dobro upoznat s njim.

“Ako će to omogućiti bržu i jeftiniju registraciju vozila, onda je to uredu. Ali ne želim to komentarisati jer nisam u potpunosti upoznat s tim detaljem koji može izazvati niz drugih reperkusija”, zaključio je Magazinović.

 

Ne propustite