Vetements prije Vetementsa
Ako bi danas trebalo istaknuti ime o kojem se u modnim krugovima najviše priča, titula bi bez razmišljanja pripala dizajnerskom kolektivu na čijem je čelu Demna Gvasalia. I dok su mnogima usta puna divljenja i hvale za ono što Vetements predstavlja, zaboravlja se kako je na sličan način, prije dvadeset godina, modu uzdrmao prvi takav kolektiv čija je priča krenula u Londonu 1986. Šest mladih dizajnera s Akademije primijenjenih umjetnosti u Antwerpenu, potrpalo je svoje kreacije u mali kombi i krenulo put britanske metropole na tamošnji modni sajam gdje su u rekordnom roku postigli nemoguće.
U London su stigli kao anonimci, a samo par dana kasnije, o njima se u modnim krugovima naveliko brujalo. Barneys, Bergdorf Goodman i londonski Liberty dogovorili su velike narudžbe, a mediji su se naveliko raspričali o dizajnerskoj revoluciji kasnije prozvanoj Antverpenska šestorka. Tih šest bili su Ann Demeulemeester, Marina Yee, Dries Van Noten, Dirk Bikkembergs, Dirk Van Saene i Walter Van Beirendonck .
Antverpenska šestorka predstavlja rijedak fenomen kolektiva koji je postigao značajan uspjeh u međunarodnim razmjerima. Dvadeset godina nakon njihovog pojavljivanja, nešto slično može se reći i za Vetements iako su nastali u sasvim drugačijem povijesnom i društvenom kontekstu. Ipak, oba kolektiva probila su se radikalnom estetskom vizijom i drugačijim pristupom dizajniranju. Jer šestorka iz Belgije nije samo ponudila revolucionarni dizajn suprotan tada uvriježenim idejama o lijepom odijevanju, već su i radili drugačije – izbjegavajući masovno oglašavanje i masovnu proizvodnju, odabrali su održivi pristup skloniji filozofiji manje je više. Isto se može reći i za Vetements koji bez pardona usred Pariza izazivaju establišment i općeprihvaćene
Grupa iz Antwerpena kasnije se razišla, a njeni su članovi ostvarili uspješne samostalne karijere. Ipak, ono po čemu ih pamtimo je nespremnost na kompromitiranje vlastitih ideja i estetike. Probili su se nudeći drugačiju viziju odijevanja u svijetu koji se zasitio postojećeg i vapio za pobunom. Nešto slično događa se i danas. Dizajnerima se zamjera nedostatak inovativnosti i nesklonost riziku, puno se priča o neprestanom recikliranju starih ideja i sve dosadnijim tjednima mode. Ekipa iz Vetementsa predstavlja rijetke su koji su se drznuli iskoračiti iz sigurne predvidivosti. I iako estetski različiti od Antverpenovaca, Vetements svojim uspjehom potvrđuje njihovu dvadeset godina staru lekciju – usudi se biti drugačiji.
(elle.hr)