Reakcija pivopija: "Ako treba sami ćemo svoje pivo u podrumu praviti!"

Bosna i Hercegovina
Reakcija pivopija: "Ako treba sami ćemo svoje pivo u podrumu praviti!"
Teška ekonomska situacija u Bosni i Hercegovini iz godine u godinu postaje sve teža, a rješenja se i dalje ne naziru. Nadležna ministarstva i stručnjaci u njima se ekonomskim pitanjima bave malo ili nikako, i ne treba da čudi kada kao odgovore na goruća pitanja dobijemo nebuloze kao što je prijedlog Uprave za indirektno oporezivanje o povećanju akciza na pivo. Dok svaka država svoju proizvodnju štiti i potiče, znajući da je u njoj ključ ekonomske stabilnosti jedne zemlje, bosanski vlastodršci znaju da ima lakši način – jednostavno poskupite proizvod i eto sredstava.

Teška ekonomska situacija u Bosni i Hercegovini iz godine u godinu postaje sve teža, a rješenja se i dalje ne naziru. Nadležna ministarstva i stručnjaci u njima se ekonomskim pitanjima bave malo ili nikako, i ne treba da čudi kada kao odgovore na goruća pitanja dobijemo nebuloze kao što je prijedlog Uprave za indirektno oporezivanje o povećanju akciza na pivo. Dok svaka država svoju proizvodnju štiti i potiče, znajući da je u njoj ključ ekonomske stabilnosti jedne zemlje, bosanski vlastodršci znaju da ima lakši način – jednostavno poskupite proizvod i eto sredstava. 

Tako da ne iznenađuje povećanje akciza na pivo sa 0,20 KM (0,25 KM za pivare koje proizvode više od 400 hektolitara godišnje) na 0,35 KM (0,40 KM za velike proizvođače). Namjera je da se od viška prihoda odvaja dio koji će biti direktan prihod za entitetske fondove zdravstvenog osiguranja, što je i jedna od tačaka Reformske agende BiH. Samo što povećanja prihoda neće biti, jer ako smo išta naučili od povećanja akciza na duhan je da će poskupljenje izazvati kontraefekat – smanjenje potrošnje i pronalaženje alternativa, kao što je rezani duhan. Ovo bi moglo da ima katastrofalan učinak po bh. pivarstvo, jer četiri pivare koje imamo (Sarajevska, Banjalučka, Bihaćka i Tuzlanska) ionako jedva izlaze na kraj sa stranim brendovima kao što su Heineken, Tuborg ili Stella Artois. Često su uvozne marke piva i jeftinije od domaćih, a domaći trgovački lanci nerijetko imaju popuste samo na strane marke, pa se postavlja pitanje šta će se dogoditi sa domaćim brendovima kao što su Sarajevsko pivo, Tuzlansko ili Preminger. Čini se da domaće vlasti rade sve što je u njihovim mogućnostima da otežaju domaćim proizvođačima proboj na tržište, a sve teža ekonomska situacija prijeti da i potpuno slomi pivarsku industriju.

S tim na umu, Vanjskotrgovinska komora BiH je 26.5. javnosti predočila studiju o uticaju ovakvog prijedloga na ekonomsku sliku BiH, u kojoj se bez ikakve sumnje tvrdi da će povećanje akciza imati u najmanju ruku negativan učinak na bh privredu. "Svako povećanje akciza ili poreznih stopa na privrednu proizvodnju imat će veliki odjek, što bi moglo dovesti do smanjenja broja radnih mjesta ili gašenja nekih privrednih subjekata. Treba uvažiti i to da BiH nema dovoljan izvor sredstava za održavanje javne uprave i administracije, ali promjene se moraju uvoditi na drugi način", kazao je Bruno Bojić, direktor VTK-a BiH.  

Sa gdinom Bojićem se slaže i profesor sa Ekonomskog fakulteta u Sarajevu, Sead Kreso, koji je rekao da nametanje dodatnih akciza pivarskoj industriji donosi veći rizik privredi BiH nego korist od ubranih javnih prihoda. „U trogodišnjem periodu, to bi dovelo do gubitka od 110,6 miliona KM po osnovu manje ubranog PDV-a, radi smanjenja potražnje, ali i gubitka 320 radnih mjesta, radi smanjenja proizvodnje u  svim povezanim industrijama, te gubitka od 16,4 miliona KM po osnovu gubitka neto plata, doprinosa i poreza na dohodak i smanjenja BDP-a za 462 miliona KM“, istakao je Kreso, koji je, između ostalih, radio na ovoj analizi.

Predsjednik Grupacije proizvođača piva pri Vanjskotrgovinskoj komori BiH, Edin Ibrahimpašić, rekao je da prijedlog povećanja akciza na pivo nije opravdan i suprotan je interesima građana BiH, jer će teret u većoj mjeri podnijeti građani nižih primanja, koji prema istraživanjima, najviše konzumiraju pivo.

Ibrahimpašić je ponovio da će povećanje akciza narušiti poslovanje domaćih pivara, te izazvati pad prodaje domaćeg piva u BiH, a povećati njihovu nelikvidnost. „Uvoznicima će omogućiti povećanje udjela na tržištu BiH, apsorbovanjem najavljenog povećanja akcize u trenutnu cijenu gotovog proizvoda, a na kraju sigurno neće donijeti prihode koji se očekuju. Pogotovo zbog činjenice da udio povećanja akcize na pivo od 12,9 miliona KM u ukupnom prihodu fondova zdravstvenog osiguranja čini samo 1,79 odsto“, istakao je Ibrahimpašić.

Pitali smo i građane šta misle o potencijalnom poskupljenju piva i svi se slažu da će takav potez samo naštetiti domaćoj proizvodnji. Tako Tarik Šehić iz Sarajeva kaže „neće me poskupljenje spriječiti u daljnjem konzumiranju piva, ako treba sam ću svoje pivo u podrumu praviti.“ Amela Ramić iz Foče tvrdi da iako ne konzumira alkohol, „ne slažem se sa nametanjem akciza domaćim proizvođačima jer to potkopava našu privredu, ostavlja naše ljude bez posla i generalno pogoršava ionako lošu ekonomsku situaciju u državi.“ 

Dakle, struka se protivi, potrošači se protive. Svi su saglasni u jednom, a to je da će akcize predstavljati balast oko vrata osakaćene bh pivarske industrije i vjetar u leđa stranim kompanijama. Čiji onda interes štite nadležni i dokle će građani šutke gledati kako im se sredstva za život otimaju, ostaje da se vidi. 

 

Ne propustite