(Ne)kultura ostavljanja napojnica

Zanimljivosti
(Ne)kultura ostavljanja napojnica
Običaji davanja napojnica se razlikuju od zemlje do zemlje, pa je dobro znati pravila da sebe ili svoje domaćine ne bismo doveli u neugodnu situaciju.

Običaji davanja napojnica se razlikuju od zemlje do zemlje, pa je dobro znati pravila da sebe ili svoje domaćine ne bismo doveli u neugodnu situaciju.

Iako najveći svjetski putnici znaju pronaći najbolje mjesto za večeru i najbolji hotel u kojem će odsjesti, tek malobrojni se mogu pohvaliti da znaju koju uslugu i kada treba nagraditi napojnicom.

Nezavisno o tome koliko novaca imate, kada planirate neki dalji put bilo bi poželjno informisati se o lokalnim običajima zemlje koju posjećujete. “Davanje napojnice zbunjuje i najiskusnije putnike”, kaže Misty Ewing, direktor odnosa s javnošću u Virtuosou, konsultantskoj luksuznoj putničkoj mreži koja pokriva više od 70 zemalja širom svijeta.

Kada govorimo o nagradi, svako interpretira drugačije šta se očekuje i šta je prihvatljivo dati”, kaže Ewing. Na primjer, ako ste gost jednog od luksuznih hotela u Japanu i ako želite napojnicom nagraditi bilo koga od posluge, počevši od čovjeka na ulazu pa sve do osoblja u restoranu, vaša gesta bit će primljena kao bezobrazan način predstavljanja vašeg bogatstva.

Ako vam se dogodi da zaboravite dati napojnicu u bilo kojem restoranu u Sjedinjenim Američkim Državama ili da zaboravite dati napojnicu osobi (batleru) koja je ispunjavala sve vaše zahtjeve, najvjerojatnije više nećete biti dobrodošli na to istom mjesto. I dok neiskusnom putniku takvi običaji mogu zadati poprilično glavobolje, stručnjaci kažu da je zapravo potrebno zapamtiti svega nekoliko pravila.

U većini država Europe cijena usluge već je uključena u hranu. Običaj ipak nalaže da se na cijenu doda 5 do 10 posto, posebno u luksuznim restoranima. Ako u cijenu nije unaprijed uključena usluga, tada je pristojno na iznos dodati 15 posto. 

U većem dijelu Europe taksisti će biti zadovoljni sa 10 posto, dok će hotelski portiri biti susretljivi za 1,5 euro po komadu prtljage. Stručnjaci se slažu da nigdje u svijetu nije potrebno posebno nagraditi osoblje koje ćete, na primjer, pitati koje znamenitosti da posjetite u njihovu gradu, ali ono što ćete svakako učiniti jest da pohvalite njihovu uslugu. 

Sa 1,5 eura zahvalite osobi koja će osigurati da vas, recimo, odvezu do aerodroma, umjesto vas rezervisati mjesto u restoranu ili slično. Ako odlučite uposliti svoga batlera organiziranjem neke aktivnosti nakon njena radnog vremena, ovisno o težini zadatka, nagradite osobu sa 20 dolara.

Azija je dio svijeta u kojem vrijede malo drugačija pravila davanja napojnica i razlikuju se od države do države. Tako je davanje napojnice u Japanu uvreda, dok se u Kini u restoranima očekuje 3 posto, a u Hong Kongu ćete svoju zahvalnost izraziti kroz 10 do 15 posto na cijenu računa. Taksista u Kini nećete trebati dodatno nagraditi, dok ćete u Hong Kongu zaokružiti iznos na sljedeći viši iznos.

U obje države, i u Kini i u Hong Kongu, hotelski portiri očekuju nagradu od 2 do 3 dolara po prtljagu, što se posebno odnosi na luksuzne hotele. Ovdje su i batleri nešto skuplji, te ćete za osnovnu uslugu koju zatražite platiti od 3 do 5 dolara.

Amerika je u pitanju napojnica ponekad pomalo nejasna. Standardna napojnica iznosi 15 posto, ali ako se odlučite za posjetu nekom od luksuznih restorana, tada se od vas očekuje najmanje 20 posto. U velikim gradovima poput New Yorka i Chicaga nagradite taksistu sa 15 posto, a ako se nađete u kojem od manjih gradova, vaš taksista biti će zadovoljan ako visinu napojnice zaokružite na sljedeći veći iznos. Kada se radi o batleru ili hotelskom savjetniku kojem se možete obratiti za pomoć u bilo koje doba dana ili noći, u Americi će vas to stajati 3 do 5 dolara za neke osnovne usluge poput organizacije transporta do aerodroma, dok ćete neki veći prohtjev, poput organizacije stola u restoranu nagraditi napojnicom od 20-ak dolara pa naviše.

 

(poslovni.hr)

Ne propustite