Iz Autocesta ne negiraju istragu iz EU, ali za sve krive bivšeg direktora
U vezi s člancima objavljenim na portalima Istraga.ba i Fokus.ba, koje su potom prenijeli brojni drugi mediji, JP Autoceste Federacije BiH odlučno odbacuje sve iznesene tvrdnje kao neistinite, neprovjerene i činjenično netačne.
- “JP Autoceste FBiH provode sve projekte u skladu s pravilima Evropske investicijske banke (EIB), drugih međunarodnih finansijskih institucija i domaćih zakona.
Projekti koje JP Autoceste FBiH realiziraju finansiraju se iz kredita EIB-a i drugih međunarodnih institucija.
Svi postupci javnih nabavki provode se isključivo prema Vodiču za nabavke EIB-a i Zakonu o javnim nabavkama BiH, uz redovnu kontrolu i No Objection saglasnost Banke. Članovi Uprave, uključujući Izvršnog direktora za projektovanje i izgradnju, nemaju nikakvu nadležnost u prijemu, čuvanju, otvaranju ili evaluaciji ponuda.
Za navedene postupke isključivo su zaduženi Tenderska komisija i Služba za nabavke, uz obavezno prisustvo i kontrolu EIB-a.
Niti jedan eurocent sredstava EIB-a nije zloupotrijebljen
Na tender i dionicu Ozimice–Poprikuše, koja se spominje u članku, nije potrošen niti jedan eurocent iz kredita EIB-a.
Sve tranše kredita uredno su realizirane na drugim dionicama, dok su troškovi nadzora i tehničke asistencije na dionici Medakovo–Ozimice plaćeni isključivo iz vlastitih sredstava JP Autocesta FBiH.
Za dionicu Ozimice–Poprikuše nije plaćeno ništa, ni od EIB-a ni od JP Autocesta FBiH, jer je postupak – zbog kompromitovanosti i mogućih manipulacija ponudama – poništen 23. augusta 2024. godine Odlukom Uprave JP Autocesta FBiH, bez dodjele ugovora. Poništenje tendera objavljeno je u službenim novinama EU 2. septembra 2024. godine.
Tvrdnje o “zloupotrebi evropskog novca” su, navodi se, potpuno izmišljene i neutemeljene.
O sastancima u oktobru 2023. godine
JP Autoceste FBiH potvrđuju da je tokom oktobra 2023. održano više sastanaka sa svim relevantnim učesnicima u izgradnji — izvođačima, nadzorom i tehničkom asistencijom — koji su već imali zaključene ugovore u trenutku dolaska nove Uprave na dužnost 29. maja 2023. Na tim sastancima nije bilo govora o tenderima niti o nezakonitim radnjama, nego isključivo o tehničkim problemima, rokovima i zaštiti interesa JPAC-a i EIB-a.
Razgovarano je i o pritiscima bivšeg direktora Elmedina Volodera na tehničku asistenciju Technital, s ciljem da se realiziraju poništeni i nezakoniti ugovori za dionicu Tunel Kvanj–Buna, uključujući i onaj koji je Voloder sam potpisao 26. maja 2023. sa svojom firmom TRASA d.o.o., svega osam dana nakon što je smijenjen odlukom Vlade Federacije BiH.
Također je bilo riječi o spornoj dionici Vranduk–Ponirak, gdje je nakon tehničke revizije vraćeno 5,1 milion eura, a tehničkim rješenjima ostvarena dodatna ušteda od 35 miliona eura.
Dokumentovani dokazi i prijave
JP Autoceste FBiH su 3. aprila 2024. godine podnijele krivičnu prijavu protiv TRASA d.o.o., Elmedina Volodera i više odgovornih osoba zbog teških nezakonitosti, zloupotrebe položaja i sukoba interesa na dionici Medakovo–Ozimice.
Zbog dodatno otkrivenih nepravilnosti, nova prijava podnesena je 4. jula 2024. godine, također protiv TRASA d.o.o. i N.N. lica, zbog manipulacija ponudama u istom tenderu.
U avgustu 2024. tender je zvanično poništen u skladu s EIB procedurama, kako bi se spriječila bilo kakva potencijalna šteta po JPAC i finansijsku instituciju.
Svi dokazi i prijave dostavljeni su Federalnoj upravi policije i nadležnim tužilaštvima BiH, uz potvrde o prijemu i zahtjev za postupanje.
Ključni nosioci nezakonitih radnji
Prema navodima JP Autocesta FBiH, iza svih nezakonitosti stoje bivši direktor Elmedin Voloder i bivša šefica Službe za nabavke po međunarodnim procedurama, Jasmina Olovčić, protiv kojih su već podnesene prijave zbog zloupotrebe položaja, pogodovanja i prikrivanja stvarnog vlasništva nad firmama uključenim u projekte JPAC-a.
Olovčić je, zbog utvrđenih nezakonitosti i disciplinskih prekršaja, dobila otkaz u JP Autocestama FBiH.
O borbi protiv interesnih grupa
Od 29. maja 2023. godine, nova Uprava JP Autocesta FBiH vodi odlučnu borbu protiv interesnih grupa koje su, kroz mrežu povezanih firmi i saradnika, godinama izvlačile novac iz BiH u zemlje EU putem fiktivnih faktura i lažnih konsultantskih ugovora.
Sve aktivnosti su dokumentovane i dostavljene domaćim pravosudnim institucijama uz zahtjev za punu finansijsko-krivičnu provjeru.
JP Autoceste FBiH pozivaju javnost da izvrši pritisak na nadležne organe kako bi se razjasnila uloga navodnog “prijavitelja”, koji, prema njima, pokušava prikriti vlastitu ulogu u ranijim nezakonitim radnjama.
- “Nakon objave teksta na portalu Istraga.ba, potpuno je jasno koji je bio cilj ove kampanje — skretanje pažnje s kriminalnih aktivnosti bivšeg rukovodstva i pokušaj diskreditacije sadašnje Uprave.”
JP Autoceste Federacije BiH poručuju da u tome neće uspjeti.
Svi dokazi su uredno dokumentovani i predati nadležnim organima, koji jedini imaju ovlaštenje da vode istragu i utvrde stvarne počinioce.
JP Autoceste Federacije BiH nastavljaju djelovati transparentno, odgovorno i u skladu s pravilima EIB-a, međunarodnih finansijskih institucija i zakonima Federacije BiH.
- “Nova Uprava neće dopustiti da kriminalne strukture, bivši direktori i njihovi saradnici ponovo upravljaju javnim preduzećem. Lažne vijesti, pritisci i orkestrirane kampanje neće zaustaviti reforme i borbu protiv korupcije. Naša misija je jasna – očistiti sistem, zaštititi evropske projekte i vratiti JP Autoceste FBiH građanima i državi.”
JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar na kraju poručuju da, u cilju zaštite vrlo složene istrage, neće iznositi dodatne detalje, te da će nastaviti saradnju sa svim relevantnim institucijama — EPPO, FUP FBiH i nadležnim tužilaštvima BiH — s ciljem potpunog rasvjetljavanja i otkrivanja stvarnih nalogodavaca.