Ford gasi cijelu smjenu u fabrici u Njemačkoj, moguć otkaz za 1000 radnika
Jedna od najvećih fabrika američkog automobilskog giganta Forda u Njemačkoj našla se u ozbiljnim problemima.
Kompanija je objavila da od januara 2026. godine prelazi na rad u samo jednoj smjeni u svom centru za električna vozila u Kelnu, što bi moglo značiti gašenje do 1.000 radnih mjesta.
Od 20.000 radnika – do 7.600
Ova odluka nastavak je plana štednje koji je pokrenut još 2024. godine, a koji do kraja 2027. predviđa ukidanje ukupno 2.900 radnih mjesta. Nakon sprovođenja svih mjera, u Kelnu bi moglo ostati svega 7.600 zaposlenih.
Podsjetimo, krajem 2010-ih u istoj fabrici radilo je oko 20.000 ljudi, pa je jasno koliki pad je zabilježen u manje od jedne decenije.
Dobrovoljni odlasci, ali i otkazi na stolu
Ford trenutno pokušava da višak radne snage riješi kroz dobrovoljne odlaske, uz otpremnine i prijevremeno penzionisanje. Ipak, uprava otvoreno priznaje da otkazi nisu isključeni ako se ne prijavi dovoljan broj radnika.
„Svjesni smo posljedica za naše zaposlene i trudimo se da im pružimo maksimalnu podršku“, naveli su iz kompanije.
Električni automobili podbacili
Ključni razlog krize leži u slaboj prodaji električnih automobila. Modeli Explorer i Capri, koji se proizvode upravo u Kelnu, spadaju u cjenovni segment koji trenutno nema veliki broj kupaca. Dodatni udarac zadao je i kraj državnih subvencija za kupovinu električnih vozila u Njemačkoj.
Iako električna vozila čine oko 18 odsto svih novoregistrovanih automobila u 2025. godini, brojke su daleko ispod onoga što je industrija očekivala.
Dvije milijarde evra ulaganja – ali fabrika radi poluprazna
Ford je u fabriku u Kelnu posljednjih godina uložio dvije milijarde evra da bi modernizovao proizvodne kapacitete i prilagodio ih eri elektromobilnosti. Međutim, prelazak na rad u samo jednoj smjeni u pogonu izgrađenom za mnogo veći obim smanjuje efikasnost i isplativost.
Industrijski stručnjaci ocjenjuju situaciju kao kritičnu. Autoekonomista Štefan Bracel poručio je da je Ford „promašio cilj“ sa modelima za evropsko tržište i da što prije mora ponuditi povoljnije opcije.
Šta slijedi?
Prelaz na jednosmjenski rad planiran je za januar 2026. godine, a do tada će trajati programi dobrovoljnih odlazaka. Tačan broj radnika koji će izgubiti posao još nije određen i biće rezultat pregovora sa sindikatima i predstavnicima zaposlenih.
Ipak, trend je jasan – slaba potražnja i promašene strategije u sektoru električnih vozila tjeraju i jednog od najvećih proizvođača automobila na ozbiljne rezove.