Stanica u Novom Sadu i dalje zatvorena, niko ne smije da uđe – evo zašto
Preduzeće "Infrastruktura željeznice Srbije" raspisalo je novi tender za procjenu stabilnosti željezničke stanice u Novom Sadu, nakon što su prethodna dva pokušaja propala. Ovaj put, za razliku od prethodnih poziva koji su bili ograničeni na određena pravna lica, tender je otvorenog tipa – prijaviti se može svaka firma koja ispunjava tehničke i zakonske uslove.
Prethodni pokušaji su propali – prvi jer se niko nije odazvao, a drugi iako je Fakultet tehničkih nauka (FTN) iz Novog Sada potpisao ugovor u januaru, stručnjaci ovog fakulteta do maja nisu imali pristup objektu, pa posao nije ni započet. U međuvremenu je poziv dostavljen i Institutu za ispitivanje materijala, firmi „Mašinoprojekt“ iz Beograda i Građevinskom fakultetu u Beogradu, ali je samo FTN blagovremeno dostavio ponudu.
Tragedija pokrenula hitnu reakciju
Podsjetimo, povod za hitnu reakciju bilo je rušenje betonske nadstrešnice 1. novembra 2024. godine, pri čemu je poginulo 15 osoba, a dvije su zadobile teške povrede. Zbog sumnje da je urušavanje ugrozilo cijelu konstrukciju, republički građevinski inspektor naložio je zatvaranje gradilišta i hitnu provjeru statičke sigurnosti objekta.
U dokumentaciji se navodi da provjeru mora izvršiti nezavisno pravno lice koje nije učestvovalo ni u projektovanju, ni u nadzoru ili izvođenju radova.
FTN nikad nije ni ušao u zgradu
Iako je ugovor s FTN-om zaključen još u januaru, prema riječima profesora Andrije Rašete, vještaka FTN-a, stručnjaci fakulteta nikada nisu dobili odobrenje za ulazak u objekat.
Rašeta je tokom svjedočenja pred višim javnim tužilaštvom i advokatima 13 optuženih izjavio da FTN jeste potpisao ugovor, ali da radovi nikada nisu ni započeti. Fakultet se, kako je rekao, više puta obraćao "Infrastrukturi" tražeći dozvolu pristupa, ali bez odgovora.
Naglasio je i da niko od stručnjaka koji su učestvovali u izradi nalaza nije ušao u poslovni odnos s „Infrastrukturom željeznice Srbije“ kao fizičko lice.
Otvoreni tender do 19. juna
Novi, otvoreni tender traje do 19. juna, a vrijednost posla se ne navodi u aktuelnom pozivu. Ipak, prema prethodnom ugovoru sa FTN-om, procjena stabilnosti mogla bi koštati oko 30 miliona dinara bez PDV-a.
Ostaje da se vidi hoće li ovaj treći pokušaj donijeti konkretne rezultate ili će pitanje sigurnosti željezničke stanice ostati i dalje neriješeno – na štetu građana i bez odgovora nakon ozbiljne tragedije.