Šef kabineta Zelenskog o ruskom prekidu vatre: Evo šta Putin zapravo želi
Kao dio "cijene mira", Moskva želi ukidanje sankcija ruskim aviokompanijama. Šef Kabineta ukrajinskog predsjednika Andrej Jermak smatra ne treba činiti ovakve ustupke prerano, te upozorava da je ruski avio-sektor "paravan za transport, logistiku i krijumčarenje u službi vojske" i da bi to dalo vojnu prednost Vladimiru Putinu i njegovoj ratnoj mašini.
Njegov tekst za Guardian prenosimo u cjelosti:
“U ponedjeljak je Kremlj ponudio trodnevnu pauzu u neprijateljstvima protiv Ukrajine tokom maja, kako bi se poklopila s Moskovskim obilježavanjem završetka Drugog svjetskog rata. U trenutku kada Ukrajina poziva na bezuslovni tridesetodnevni prekid vatre, a Sjedinjene Američke Države na trajni mir, Rusija zahtijeva ustupke čak i prije nego što se može razgovarati o trajnoj pauzi ili miru. U središtu ruskih zahtjeva nalazi se ukidanje sankcija – posebno onih koje pogađaju njen avio-sektor.
Moramo biti oprezni i ne činiti ustupke prerano, pod izgovorom brzog napretka. Kratkotrajna pauza kakvu nudi Kremlj ne bi značajno promijenila tok rata, a njeno prihvatanje bi omogućilo režimu – koji je više puta pokazao namjeru da produži rat agresije – da podrije šansu za pravedan, fer i trajan mir.
Trenutne mjere ograničavaju pristup zapadnim tržištima za ruske aviokompanije i blokiraju uvoz ključnih rezervnih dijelova, usluga održavanja i druge opreme – uključujući robu dvostruke namjene koja se može koristiti i u vojne svrhe. Na prvi pogled, Moskvin zahtjev za ublažavanje izgleda humanitarno i ekonomski logično – savršena prilika za “brzu pobjedu” s obje strane.
Međutim, humanitarni i ekonomski karakter zahtjeva prikriva političku i vojnu prednost koju bi svaki ustupak u oblasti avijacije dao ruskom predsjedniku i njegovoj ratnoj mašini. Ove sankcije predstavljaju jasan dokaz koliko su ruske vojne sposobnosti efikasno ograničene.
Sankcije u avio-sektoru nisu samo simbolične – one su i konkretna prepreka za rusku ratnu sposobnost. U ruskoj ratnoj ekonomiji granice između privatnog i javnog sektora su izbrisane – naročito u avijaciji. Aviokompanije nisu puki kolateral žrtve sankcija, već aktivni saučesnici u podršci ilegalnoj invaziji na Ukrajinu. Kao i ruski propagandisti koji i dalje slobodno putuju po Evropi i kupuju nekretnine krvavim novcem, ili hemijske fabrike koje zaobilaze zabrane na izvoz đubriva dok hrane rusku ratnu industriju.
Mora se shvatiti da je ruski tzv. civilni avio-sektor postao paravan za transport, logistiku i krijumčarenje u službi vojske. Ruske civilne aviokompanije i aerodromi aktivno učestvuju u zaobilaženju međunarodnih sankcija isporukom ključnih komponenti zabranjenim industrijama. Teretni prevoznik Volga-Dnepr pruža usluge prevoza u vojne svrhe. I Fly – čarter aviokompanija – prema podacima ukrajinskog Centra za nacionalni otpor, prevozi vojnike na front. Aerodrom Vnukovo u Moskvi, nekada turističko središte, sankcioniran je od strane EU jer se koristi u podršci ratu protiv Ukrajine. Aerodrom u Pskovu koristi se i za komercijalne letove i kao baza za vojne transportne avione.
Normalizacija avionskih veza takođe bi ublažila jednu od ključnih zabrana koja direktno utiče na svakodnevni život ruskih građana, smanjujući pritisak javnosti na Kremlj da traži mir. Ako bi se to percipiralo kao još jedna Putinova pobjeda, javnost bi vjerovatno dodatno podržala nastavak rata, umjesto da traži pregovore.
Ove sankcije nisu samo neugodnost – one su direktna prepreka ruskoj agresiji na Ukrajinu i jasna opomena o posljedicama takvog ponašanja. Umjesto da ih ukidamo, potrebno je proširiti uspješni režim sankcija. Aerodromi i aviokompanije koje služe kao dvonamjenski centri za krijumčarenje zabranjene robe moraju biti suočeni s posljedicama. Kompanije koje učestvuju u vojnim logistikama moraju ostati na crnim listama. Praćenje lanaca snabdijevanja mora biti pojačano kako bi se spriječila preusmjerenja dijelova za vojne svrhe.
Činjenica da su ruski zvaničnici postavili ukidanje avio-sankcija kao diplomatski prioritet dokazuje njihovu djelotvornost. Donosioci odluka moraju shvatiti da je to potvrda da sankcije djeluju. Rusija očajnički pokušava spasiti svoj avio-sektor – olakšice u toj oblasti moraju biti uslovljene značajnim obavezama Moskve prema mirnim i prosperitetnim odnosima s Ukrajinom. Ne smiju biti predmet pregovora.
Dok god Rusija ostaje predana svojoj nezakonitoj agresiji, nebo mora ostati zatvoreno za ruske avioprevoznike. Svaki korak koji oslabi ovu poziciju ojačat će sposobnost Rusije da nabavlja zabranjenu tehnologiju, jača svoju vojnu logistiku i smanjuje pritisak na režim. Otkako je Rusija započela svoj ničim izazvani i nezakoniti rat agresije, ukrajinskim zračnim prostorom prelijetali su borbeni avioni i rakete, a ne civilni avioni. Zašto bi Rusi uživali slobodu putovanja dok Ukrajinci ne mogu biti sigurni ni u vlastitoj zemlji?”