VELIKE PROMENE U VEZI S TEHNIČKIM PREGLEDOM VOZILA! Evropska komisija uvodi revolucionarnu novinu

Automoto
VELIKE PROMENE U VEZI S TEHNIČKIM PREGLEDOM VOZILA! Evropska komisija uvodi revolucionarnu novinu

Evropska komisija je u četvrtak predložila važne izmjene pravila o periodičnim tehničkim pregledima vozila, kako bi se u obzir uzeo sve veći broj električnih automobila, napredni sistemi za pomoć u vožnji i smanjile prevare povezane sa brojačem pređenih kilometara.
 
Nova pravila trebalo bi da smanje emisiju štetnih materija, prevare povezane sa brojačem kilometara i povećaju bezbjednost na putevima.
 
Komisija je predložila reviziju tri direktive: o periodičnom tehničkom pregledu vozila; o dokumentima o registraciji vozila; o pregledu na putu komercijalnih vozila.

Komisija predlaže da se uvedu obavezni tehnički pregledi automobila i kombija starijih od 10 godina jednom godišnje, umjesto sadašnje obaveze na svake dvije godine. Ta obaveza već postoji u većini država članica, uključujući i Hrvatsku, ali u 11 država članica automobili i kombiji stariji od 10 godina idu na tehnički pregled tek svake dvije godine.

U nekim državama članicama obavezni tehnički pregledi jednom godišnje sprovode se već nakon tri ili četiri godine starosti vozila.

Kako bi se smanjile prevare povezane sa brojačem kilometara, države članice će, prema predlogu, morati da uspostave nacionalne baze podataka o očitavanjima brojača kilometara.
Očitavanja se moraju bilježiti pri svakom servisiranju ili popravci vozila, čak i kada je u pitanju zamjena sijalica ili guma. Takve baze podataka već postoje u Belgiji (Car-Pass) i u Holandiji (Nationale Auto Pas, NAP) i sada bi trebalo da postanu obaveza u svim državama članicama.

Ako se polovan automobil proda u neku drugu državu članicu, država članica iz koje je izvezen moraće da podijeli istoriju kilometraže tog automobila ili kombija sa državom članicom u kojoj se ponovo registruje.

Prema postojećoj direktivi o periodičnim tehničkim pregledima, kilometraža se mora bilježiti pri svakom takvom pregledu, a manipulacija brojačem kilometara smatra se krivičnim djelom. Međutim, problem je u tome što se tehnički pregledi obavljaju samo jednom godišnje, češće svake dvije godine, a kod novih vozila tek nakon tri ili četiri godine. Značajan dio prevara povezanih sa brojačem kilometara već se dešava prije prvog pregleda jer se veći dobitak u cijeni može postići neovlaštenim intervencijama na brojaču kilometara relativno novih vozila.
Suzbijanje prevara povezanih sa kilometražom važno je sa stanovišta zaštite potrošača, ali i za poštenu tržišnu konkurenciju u trgovini vozilima. Prijedlog bi trebalo da doprinese smanjenju nedozvoljenih intervencija na brojačima kilometara u domaćoj i prekograničnoj prodaji polovnih vozila, što bi posebno trebalo da koristi potrošačima u zemljama sa velikim brojem polovnih automobila.

Predlaže se ispitivanje emisija primjenom naprednih metoda za ultrafine čestice i azotne okside (NOx). Sadašnje preporučene granične vrijednosti od 250.000 čestica/cm³ postale bi prag za prolazak na tehničkom pregledu.

Predlaže se da se periodični tehnički pregledi prilagode za ispitivanje električnih vozila te da pregledi obuhvate i napredne funkcije za pomoć u vožnji.

Predlaže se i digitalizacija zapisnika o tehničkom pregledu vozila i uvođenje digitalnih potvrda o registraciji vozila, zatim međusobno povezivanje nacionalnih registara vozila i proširenje skupa usklađenih podataka o vozilima u tim registrima, na primjer podataka o zemlji prve registracije, statusu registracije i informacijama o značajnim izmjenama vozila.

Sertifikati o tehničkoj ispravnosti vozila u elektronskom obliku trebalo bi da postanu obavezni i da postepeno zamijene papirnu verziju.

Predviđa se mogućnost obavljanja tehničkog pregleda u nekoj drugoj državi članici u kojoj vozilo nije registrovano. Potvrda o takvom pregledu važila bi do šest mjeseci, s tim da se sljedeći tehnički pregled mora obaviti u zemlji u kojoj je vozilo registrovano.

Prijedloge će sada razmatrati Evropski parlament i Savjet u okviru redovnog zakonodavnog postupka. Sada je na zakonodavnim tijelima Savjetu i Parlamentu da se izjasne o prijedlozima. Nakon što se postigne dogovor, Komisija će pripremiti potrebne delegirane i provedbene akte za određene aspekte sprovođenja novih pravila.

Ne propustite