Renovaciju novosadske stanice izvodila firma s historijom kršenja sigurnosnih propisa

Rekonstrukcija Željezničke stanice u Novom Sadu, jedan od najvažnijih infrastrukturnih projekata u Srbiji, povjerena je firmi „Starting“ iz Beograda, koja se ranije suočavala s ozbiljnim optužbama zbog povreda radnika na neosiguranim gradilištima. Uprkos ovim incidentima, kompanija je nastavila dobivati unosne državne projekte.
Istorija nesreće i neodgovornost
Firma „Starting“ bila je umiješana u više incidenata na gradilištima, od kojih su neki rezultirali ozbiljnim povredama radnika. Jedan od najtežih slučajeva dogodio se u januaru 2023. godine kada su dvojica radnika povrijeđena na gradilištu u okviru projekta „Beograd na vodi“. Tada se terasa na 11. spratu zgrade urušila i pala na donji sprat, pri čemu su radnici zadobili teške povrede.
Inspekcija rada utvrdila je da nisu poduzete odgovarajuće mjere zaštite, ali je zbog dugotrajnog suđenja prekršajni postupak protiv kompanije zastario. Ovo nije bio izoliran slučaj – zabilježeni su i drugi incidenti, uključujući padove s neosiguranih terasa i povrede uzrokovane padom građevinskih elemenata.
Kontroverze oko rekonstrukcije novosadske stanice
Rekonstrukcija Željezničke stanice u Novom Sadu dio je šire modernizacije željezničke mreže u Srbiji, a projekat je dodijeljen kineskom konzorciju firmi „CRIC“ i „CCCC“. Kao jedan od glavnih podizvođača angažiran je „Starting“, a saglasnost za to dali su Ministarstvo građevinarstva i javno preduzeće „Infrastruktura Željeznice Srbije“.
Vrijednost ugovora koje je „Starting“ sklopio za ovaj projekat iznosi najmanje sedam miliona eura. Odluka da se tako značajan posao povjeri firmi s historijom kršenja sigurnosnih propisa izazvala je zabrinutost stručne javnosti, ali i postavila pitanje transparentnosti izbora izvođača radova.
Tragedija koja se mogla spriječiti?
Dana 1. novembra 2024. godine, tokom rekonstrukcije stanice, došlo je do urušavanja nadstrešnice, pri čemu je poginulo 15 osoba. Iako je „Starting“ bio jedan od ključnih izvođača radova, do sada niko iz ove kompanije nije preuzeo odgovornost za nesreću. Policija je jedino saslušala jednog od njihovih inženjera, ali nije podignuta nijedna optužnica.
Ova tragedija ponovo je otvorila pitanje o kriterijima prema kojima država bira firme za izvođenje javnih radova. Povjeravanje rekonstrukcije kompaniji koja je već imala prekršajne prijave zbog nepoštivanja sigurnosnih standarda ukazuje na ozbiljne probleme u sistemu dodjele državnih ugovora i nadzoru nad radovima.
Slučaj firme „Starting“ pokazuje nedostatke u sistemu zaštite radnika i dodjele građevinskih projekata u Srbiji. Uprkos brojnim incidentima i prekršajima, kompanija je nastavila dobivati unosne državne poslove, što postavlja pitanje odgovornosti nadležnih institucija. Nakon tragedije na novosadskoj stanici, neophodno je preispitati sistem dodjele ugovora i osigurati da se infrastrukturni projekti povjeravaju firmama koje garantiraju sigurnost i kvalitet izvođenja radova.