EU mijenja pravila o vozačkim dozvolama, novosti su brojne

Svijet
EU mijenja pravila o vozačkim dozvolama, novosti su brojne

Pregovarači Savjeta EU i Evropskog parlamenta postigli su u utorak saglasnost o dopuni direktive o vozačkim dozvolama, koja donosi brojne novine, posebno za mlade vozače.

Pregovarači Savjeta i Evropskog parlamenta postigli su u utorak saglasnost o dopuni direktive o vozačkim dozvolama, koja donosi brojne novine, posebno za mlade vozače.

Novi vozači moraće na teorijskom i praktičnom ispitu da pokažu da poznaju rizike za ugrožene učesnike u saobraćaju, pješake, bicikliste i vozače skutera. Takođe, biće obavezni da nauče kako bezbjedno koristiti mobilne telefone tokom vožnje, kako funkcionišu sistemi pomoći u vožnji u modernim automobilima, kako bezbjedno otvarati vrata vozila, kako voziti po snijegu i ledu, te da budu svjesni opasnosti od mrtvog ugla.

Jedna od najvažnijih promjena jeste uvođenje digitalne vozačke dozvole, koju će vozači moći imati na svojim pametnim telefonima. Ona će po novim pravilima postati standardna u EU. Države članice imaće pet i po godina za njeno uvođenje, dok će vozači i dalje imati pravo da zatraže fizički format dozvole.

Po prvi put uvodi se probni period od najmanje dvije godine za nove vozače. Tokom ovog perioda važiće stroža pravila i kazne za vožnju pod uticajem alkohola, nekorišćenje sigurnosnog pojasa ili nepropisno prevoženje djece.

Zbog manjka profesionalnih vozača, snižava se starosna granica za vozače kamiona sa 21 na 18 godina, a za vozače autobusa sa 24 na 21 godinu, uz uslov da kandidati posjeduju sertifikat o profesionalnim kompetencijama. Države članice moći će da omoguće 17-godišnjacima da voze kamion ili kombi, ali samo na nacionalnom nivou i uz pratnju iskusnog vozača.

Dogovoreno je da se vozačke dozvole za automobile i motocikle izdaju na 15 godina. Države članice mogu ovu granicu smanjiti na 10 godina ako vozačka dozvola može služiti kao dokaz identiteta umjesto lične karte. Dozvole za vozače kamiona i autobusa moraće se obnavljati svakih pet godina, dok će države članice imati pravo da skrate rok važenja za vozače starije od 65 godina.

Prije izdavanja prve vozačke dozvole, kandidati će morati da prođu ljekarski pregled, uključujući provjeru vida i kardiovaskularnog stanja. Međutim, države članice moći će da ponude alternativu za vozače automobila i motocikala, poput popunjavanja obrasca za samoprocjenu zdravstvenog stanja.

Nadležni organi u državama članicama biće zaduženi za podizanje svijesti o minimalnim standardima fizičke i psihičke sposobnosti za vožnju.

Nakon postignutog dogovora, sada oba zakonodavna tijela, Savjet i Parlament, moraju potvrditi tekst, što bi trebalo da se dogodi uskoro.

Direktiva stupa na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu EU. Države članice imaće četiri godine da prenesu njene odredbe u nacionalno zakonodavstvo, prenosi Jutarnji.

Ne propustite