Ove riječi vam ljekar nikad ne bi trebao reći!
Jezik koji liječnici koriste prilikom razgovora s pacijentima i njihovim obiteljima suočenim s ozbiljnim medicinskim dijagnozama od ključne je važnosti.
Riječi mogu oblikovati osjećaj pacijenata da su cijenjeni i poštovani tijekom konzultacija te utjecati na njihovu spremnost da se pridržavaju medicinskih savjeta, pokazuje nedavno istraživanje objavljeno u Mayo Clinic Proceedings.
Problematične fraze
Istraživanje je istaknulo nekoliko fraza koje mogu biti štetne, uključujući:
“Ništa više ne možemo učiniti.”
“Neće se oporaviti.”
“povlačenje skrbi”
“na izmaku snaga”
“Želite li da učinimo sve?”
“Sve će biti u redu.”
“Ne znam zašto ste toliko dugo čekali da dođete.”
“Što su drugi liječnici radili/mislili?”.
Takve izjave mogu ostaviti pacijente s osjećajem ignoriranja i sumnje u liječničku predanost njihovoj skrbi, kako za Everyday Health objašnjava dr. Rosanne M. Leipzig, stručnjakinja za palijativnu skrb u Mount Sinai u New Yorku.
Nepažljivo birane riječi mogu narušiti povjerenje i otežati učinkovitu komunikaciju, što može dovesti do odluka koje ne odražavaju pacijentove vrijednosti ili ciljeve.
Posljedice loše komunikacije
Kada liječnici koriste fraze koje zvuče omalovažavajuće ili osuđujuće, pacijenti se mogu osjećati otuđeno, što može rezultirati nepridržavanjem planova liječenja ili odlukama koje nisu u skladu s njihovim željama.
Primjerice, izjava poput “Ništa više ne možemo učiniti.” može se protumačiti kao odustajanje. Umjesto toga, liječnici mogu naglasiti upravljanje simptomima i kvalitetu života, npr. “Iako dosadašnji tretmani nisu bili učinkoviti, možemo se usmjeriti na pristupe koji će pomoći u upravljanju simptomima i poboljšanju kvalitete vašeg života”.
Alternativa omalovažavajućem jeziku
Fraze poput “Neće se oporaviti.” ili “povlačenje skrbi” mogu se preoblikovati kako bi naglasile suosjećajnu tranziciju skrbi. Dr. Kevin J. O’Leary sa Sveučilišta Northwestern za Everyday Health predlaže da se naglasi trud da se poboljša udobnost pacijenta i maksimalno iskoristi kvalitetno vrijeme s voljenima, umjesto da se samo navode tretmani koji se više neće provoditi.
Izbjegavanje lažne utjehe
Reći pacijentima “Sve će biti u redu.” može stvoriti lažnu nadu i razočaranje ako se ishodi pogoršaju. Više podržavajuća alternativa bila bi: “Ovdje sam da vas podržim kroz ovaj proces.”, što pacijentima pruža sigurnost da neće sami prolaziti kroz izazove.
Izbjegavanje osuđivanja u medicinskim razgovorima
Osuđujuće izjave poput “Ne znam zašto ste toliko dugo čekali da dođete.” mogu kod pacijenata izazvati osjećaj krivnje ili srama. Umjesto toga, liječnici mogu reći “Drago mi je da ste došli sada.”, čime se razgovor usmjerava na ono što se može učiniti u sadašnjim okolnostima, a ne na prošle odluke.
Građenje povjerenja pažljivim odabirom riječi
Dr. Leipzig ističe kako liječničke riječi imaju veliku težinu te oblikuju odluke koje pacijenti i obitelji donose. Birajući jezik koji potiče otvoreni dijalog i poštuje individualna uvjerenja i vrijednosti, liječnici mogu potaknuti povjerenje i poboljšati ishode liječenja.
S druge strane, nepažljivo izrečene riječi mogu stvoriti strah i nesigurnost, što može rezultirati odlukama zbog kojih pacijenti kasnije žale.
Liječničke riječi imaju moć, zaključuje dr. Leipzig. One mogu pomoći pacijentima u donošenju informiranih odluka ili ih ostaviti s osjećajem da nisu podržani. Način na koji komuniciraju liječnici ključan je za postizanje najbolje skrbi.
(Kreni zdravo)