SVA DJECA PITAJU SAMO JEDNO: Učiteljica otkriva kako se ponašaju đaci mlađeg školskog uzrasta nakon TRAGEDIJE
Tragedija u centru Beograda kada je učenik sedmog razreda ubio osmoro đaka i čuvara u Osnovnoj školi „Vladislav Ribnikar" uznemirila je čitav Balkan, a brojne roditelje ostavilo u šoku i sa nedoumicama kako o ovakvim događajima da pričaju sa djecom.
Dok su pojedina djeca starijih školskih razreda reagovala na uznemirujući način veličajući dječaka (13) koji je 9 porodica zavio u crno, djeca mlađeg školskog uzrasta još uvijek zbunjeno procesuiraju ovaj traumatični događaj.
Prema riječima stručnjaka, ne postoji jasno utvrđen i pouzdano dobar način da se s djecom razgovara o bilo kojoj tragediji, a pristup bi uglavnom trebalo da zavisi od uzrasta i temperamenta djeteta.
Učenici u vrtiću foto: Petar Aleksić
Budući da su slučajevi masovnih pucnjava česti u Americi, tamošnji stručnjaci često se bave ovom važnom temom, a Američka psihijatrijska asocijacija i Američka akademija za pedijatriju preporučuju da se teme takvih napada izbjegavaju dok djeca ne dostignu određenu starost – oko osam godina, ali i to zavisi od djeteta, pisao je Today.
Dr Debora Gilboa, stručnjakinja za roditeljstvo, naglašava da roditelji treba da spriječe da djeca gledaju vijesti i vide fotografije i snimke jer će ti vizuelni prikazi ostati duže od riječi kod njih. Ako djeca vide neke fotografije, ona savjetuje da roditelji pokažu svojim mališanima i pozitivne fotografije koje će se suprotstaviti negativnim.
– Treba da vidimo možemo li da zamijenimo ta sjećanja i izbalansiramo ih tako što ćemo pokazati pozitivne primjere i nevjerovatne ljude koji su požurili da pomognu – kaže ona.
Osim što je teško zaštititi djecu od informacija koje stižu sa svih strana, nemoguće je i kontrolisati njihove međusobne interakcije u školskom okruženju. Osim toga, obaveza da se održi minut šutanja prije početka nastave tokom 3 dana žalosti koji je Vlada Srbije proglasila od 5. do 7. maja, ostavlja mjesto za pitanje "A ŠTA SE TO DESILO?". Zato je osim za roditelje, važno i za učitelje i učiteljice koji sa djecom mlađeg školskog uzrasta provode dobar dio dana na koji način objašnjavaju djeci šta se oko njih dešava, piše Espreso.
Učenici foto: Profimedia
Tim povodom je za Espreso svoje iskustvo ispričala učiteljica, čije ime je poznato redakciji, iz jedne seoske škole u okolini Vranja i koja trenutno vodi 2. razred.
Deca su u četvrtak bila zbunjena, ona su već znali da se nešto desilo jer su kod kuće mogla da načuju od roditelja ili sa tv-a. Svim nastavnicima / učiteljima je na školskoj sednici rečeno da nastavu održimo po uobičajenom protokolu. Čuli smo da su se dešavali incidenti u drugim školama, kod nas srećom nije bilo toga, ali sva deca pričaju samo o tome. Moji mališani koji su 2. razred su me u petak pitali "da li je policajac ispred škole pravi", te sam bila obavezi da im objanim da jeste i da samo radi svoj posao kao što je i moj posao da njima držim časove. Jedna učenica nije smela sam da ode do toaleta, kaže doći će "onaj s pištoljem da nas puca", priča učiteljica.
Kako dalje objašnjava, roditelji joj se od četvrtka javljaju da pitaju kako im se djeca ponašaju na času i da li je sve u redu.
"Roditelji su u još većem strahu nego deca. Od četvrtka me zovu i pišu poruke kako bi proverili da li je sve u redu sa decom. Mališani su sada u tom uzrastu da njima i ne može, a i ne treba da se objašnjava šta se desilo. Na nama je da ih zaštitimo kako im ovaj događaj ne bi stvorio neku traumu ali i da ih, kao i do sada, osluškujemo, te ako primetimo neki problem, sa roditeljima i decom razgovaramo", govori sagovornica.
Prema njenim riječima, i među kolegama je ovo glavna tema i i osjeća se i među nastavnicima zbunjenost i jeza. Dalje objašnjava da im je iz Ministarstva prosvjete stiglo obaveštenje da moraju da održe hitno roditeljski sastanak kako bi se razmatralo 5 tački.
Jedna od njih je da je od utorka, 9. maja, učenicima dostupan broj telefona na koji je moguće anonimno prijavljivanje problema – 064 859 08 62.
Dodatno, sve škole će do kraja nedjelje održati sastanke Savjeta roditelja, učeničkih parlamenata i roditeljske sastanke, na kojima će biti riječi o problemu vršnjačkog nasilja.
Biće povećan pedagoško-psihološki rad sa djecom, a u svim školama biće postavljene kutije za anonimnu prijavu problema s kojima se učenici suočavaju.
Takođe, biće intenzivirane sportske aktivnosti u vidu organizacije turnira u različitim sportovima, gdje će u prvom planu biti, ne takmičarski duh, već promocija zdravih stilova života.