Roditelji ogorčeni: Evo šta je dočekalo djecu nakon povratka u klupe nakon masakra
Umjesto razgovora podrške sa razrednim starešinama ili predmetnim nastavnicima, neke đake u Srbiji su prvog radnog dana nakon sedmice u kojoj se dogodio stravični zločin u OŠ “Vladislav Ribnikar” u Beogradu, sačekali pismeni zadaci! Brojni korisnici Tvitera koji kažu da su roditelji osnovaca, naime, u svojim objavama navode da razgovora, koje je preporučilo i Ministarstvo prosvjete, nije ni bilo, već se odmah prešlo na provjeru znanja traumatizovanih učenika.
Tako jedan korisnik ove društvene mreže navodi primer jedne beogradske osnovne škole u kojoj, kako je napisao, “učenici 7. razreda mole nastavnicu matematike da im odloži planirani pismeni, ali ona to odbija i daje im izuzetno težak test uz poruku - imali ste raspust, sada zadaci za razmišljanje”. Učenici su, kako zaključuje svoj tvit, pismeni zadatak slabo uradili, “a dobri su đaci”.
Sličan primer navodi još jedan roditelj, korisnik Tvitera, koj ističe da su “djeca otišla u škole potpuno nesvesna da li ih čeka najavljeni kontrolni iz fizike i apsolutno ignorisanje situacije”. Uz još nekoliko slučajeva iz raznih škola gde su osnovce sačekali pismeni zadaci ili kontrolni testovi, navodi se i primjer da je, umjesto razgovora, testiranje sačekalo i najmlađe učenike.
Jedan od primjera
- Sin javlja da im je učiteljica umjesto razgovora i podrške uvalila kontrolni iz matematike. Inače, stigli su rezultati kontrolnog: 2 petice (obično ih je 10), svi najbolji učenici ili dvojke ili trojke – napisao je jedan od korisnika Tvitera.
Neki negoduju, neki smatraju da je to potpuno u redu
Očekivano, ovi slučajevi izazvali su većinom negativne komentare, od konstatacije da se trenutno “školski sistem zloupotrebljava da bi se pokazalo da sistem funkcioniše”, do preporuka roditeljima, ako smatraju da im dete nije spremno za odlazak u školu i pogotovo ispitivanje gradiva, “da djecu povuku sa nastave i svi potraže pomoć školskog psihologa”.
Drugi roditelji, međutim, smatraju da provjere znanja ove sedmice nisu sporne, objašnjavajući da je bolje da deca misli u potpunosti usmjere na učenje, “jer će tako odvratiti misli od tragedije”, te da o tome šta se dogodilo u OŠ “Vladislav Ribnikar” treba prije svega razgovarati u krugu porodice.
Treći, pak, u ovoj raspravi na Tviteru navode da je školama proslijeđen Protokol za postupanje u kriznim situacijama Ministarstva prosvjete, u kome piše da treba odložiti ispitivanja i ocjenjivanja đaka u prvim nedeljama nakon kriznog događaja.
Nastavnici nesnađeni i između "dvije vatre"
U školama sa više područja Srbije koje smo kontaktirali potvrđuju da im je pomenuti Protokol prosleđen ali, kako objašnjavaju, više u formi preporuke, a ne kao obavezujući akt.
- Činjenica je da smo apsolutno nesnađeni u ovakvoj situaciji i da jednostavno mnogi nastavnici nemaju veštinu psihologa da čas pretvore u razgovor kakav se očekuje, a stručnog kadra, s druge strane, nema dovoljno, pogotovo u unutrašnjosti Srbije. Pri tome, postoji i pritisak da se nastavni program sprovede kako je propisano, pa smo i sada između “dvije vatre”. Naime, škola funkcioniše tako što se na početku godine odredi nedelja u kojoj će se dati kontrolni i ne sme se prelaziti u druge nedelje, jer učenici ne smiju imati više od dva kontrolna u jednoj sedmici. nedelji. Kad se to rasporedi na sve nastavnike, ima jako malo prostora za pomjeranja. Da ne govorim o pritiscima direktora da svaki učenik mora imati određeni broj ocjena do kraja tromjesečja. Sumnjam zato da su kolege, koje su dale kontrolne, to uradile jer su bezdušne – priča nastavnik iz jedne osnovne škole koji je razumljivo želio da bude anoniman.
"Učenici ne smiju imati dva kontrolna u jednoj sedmici"
Kako kaže, garantuje da su u njegovom kolektivu svi nastavnici dali sve od sebe da preporučene razgovore sa đacima obave na najbolji mogući način i da zločin u “Ribnikaru” nije prva krizna situacija kada se sa učenicima razgovara o nečemu što nije predmetna lekcija ili pismeni zadatak.
- Pa mi stalno u školama imamo slučajeve nasilja, što vršnjačkog, što na relaciji učenik-predavač, da ne govorim da djeca čim pođu u školu nauče pojam štrajk! Tako da nije da se ne priča sa djecom o svemu što je vezano za školu, ali ne treba zaboraviti da škola formalno više nema vaspitnu ulogu. Ja sam lično u svakom razredu prvi čas posvetio razgovoru o tragediji u “Ribnikaru”, i na sljedećem sam predavanje skratio da bi opet sve prokomentarisali, ali sljedeće nedelje, jednostavno, moraće da bude kontrolni – kaže naš sagovornik.
"Razgovor voditi bez kritika i pritisaka"
Podsjećamo, nakon zločina u OŠ “Vladislav Ribnikar” otvorene su dve telefonske linije za pomoć i podršku porodici žrtava i preživelima, a psiholozi Instituta za mentalno zdravlje naglasili su važnost da sa decom, u smislu podrške, razgovaraju i roditelji i nastavnici. Cilj nastave, kako kaže specijalizant psihijatrije dr Aleksandra Aničić Tošović, jeste da se pokaže naučeno, a ne da djeca budu pod dodatnim stresom.
- U ovoj, pa i u svakoj redovnoj situaciji, treba voditi računa o osećanjima đaka, naročito onih koji su u pubertetu, izbjegavati intervencije i kritike pred odeljenjem, jer to može biti traumatično iskustvo. Što se tiče razgovora vezanih za ove tragedije, njih treba voditi prilagođavajući se atmosferi u odeljenju, pre svega poštujući potrebe dece, bez pritiska. Svaki nastavnik ima stručnu obavezu da se usavršava i jedan broj seminara je usmjeren na razvoj pedagoških i psiholoških kapaciteta, kako bi se ispunila i ta vaspitna uloga nastavnika i uopšte škole kao institucije, a ne samo obrazovna – kaže naša sagovornica.
Inače, Srbija poseduje priručnik “Psihološke krizne intervencije u obrazovno-vaspitnim ustanovama”, koji je izdalo izdalo Ministarstvo prosvete u saradnji sa Njemačkom organizacijom za međunarodnu saradnju (GIZ) i uz podršku i pomoć Društva psiholog Srbije. On je nastao kao rezultat obuke stručnih timova sastavljenih od psihologa, pedagoga i socijalnih radnika za reagovanje u kriznim situacijama. Timovi za krizne situacije postojali su u našem obrazovnom sistemu od 2002. godine, ali su posljednji put bili angažovani tokom katastrofalnih poplava 2014-te, kada su, između ostalog, obilazili škole u Obrenovcu, Valjevu i Jagodini.