Ekonomska kriza učinila svoje

Građani na Crni petak kupovali manje nego lani

Objavljeno:29.11.2022 - 18:11
A A A Times Arial

Građani BiH ove godine nisu bili osobito zainteresirani za Black Friday, tj. Crni petak. Ovaj “praznik”, koji se obilježava posljednjeg petka u studenome, osobito je popularan u Americi zbog velikih sniženja svih vrsta artikala.

Crni petak je ipak dan kada trgovci ostvaruju maksimalnu dobit.

Također, s obzirom na to da je u pitanju kraj godine, ovaj petak je prilika trgovcima da prodaju višak robe i slično.

Službeni promet

Američki potrošači su tijekom ovogodišnjeg Crnog petka potrošili, i to isključivo na online šoping, rekordnih 9,12 milijardi dolara, pokazuju podaci kompanije Adobe.

Online potrošnja porasla je za 2,3% tog dana zahvaljujući, prije svega, potrošačima koji su čekali popuste. Kod nas se ove godine ipak trošilo manje. Dijelom je kriva ekonomska kriza, a dijelom i činjenica da je ovaj dan pao na državni praznik, pa dio trgovina nije ni radio. Građani su na ovogodišnji Crni petak u trgovinama u RS-u potrošili 26,14 milijuna KM, što je prilično manje nego isti dan prošle godine. Prema podacima Porezne uprave RS-a, 26. studenoga lani ukupan evidentirani promet preko fiskalnih blagajna u maloprodaji u RS-u iznosio je 30,190.071 KM.

- Ukupan evidentirani promet preko fiskalnih blagajna u maloprodaji u RS-u 27. studenoga 2020. iznosio je 11,846.523, a 29. studenoga 2019. - 35,398.078 KM - rekli su za Srpskainfo u ovoj upravi. Kad usporedimo promet ovogodišnjeg i prošlogodišnjeg Crnog petka, jasno je da građani ove godine nisu baš pretjerano kupovali.

To dodatno potvrđuje i činjenica da su poskupljenja u 2022. mnogo izraženija nego lani, što znači da smo sada za manje proizvoda morali izdvojiti više novca nego prošle godine, što također znači da smo manje stvari kupovali.

- Kod nas nije riječ o rasprodajama, nego o redovitim sniženjima. Rijetko koja trgovina je imala identičan popust na sve proizvode od, na primjer, 20-30%. Neke trgovine su davale popuste na kupljena dva artikla, a u nekima je bilo sniženje samo na označene proizvode. Zanimljivo je da je samo jedna trgovina dječje odjeće ponudila sniženja. Popusti od 10 posto su uistinu smiješni i malo koga će motivirati da nešto kupi - kaže jedna Banjulučanka.

Manje gužve

Prošle godine su trgovački centri u Sarajevu, Mostaru i drugim gradovima bili puni unatoč koronamjerama koje su tada bile na snazi. Međutim, ove godine je situacija znatno drugačija. U Mostaru trgovački centri nisu radili. Iako je u jutarnjim satima u sarajevskim trgovačkim centrima bio primijećen veći broj kupaca, nije bilo mnogo više zainteresiranih za kupnju nego inače. Smatraju kako su cijene, unatoč sniženjima, i dalje visoke za prosječni džep.