Kako su islamska umjetnost i dizajn osvojili svijet

Aktuelno
Kako su islamska umjetnost i dizajn osvojili svijet
Postojao je poseban trenutak u historiji kada niti jedno umjetničko polje nije bilo imuno na utjecaj islamskog dizajna, piše Cath Pound.

Postojao je poseban trenutak u historiji kada niti jedno umjetničko polje nije bilo imuno na utjecaj islamskog dizajna, piše Cath Pound.

Cartier i islamska umjetnost: U potrazi za modernošću, koja je trenutno izložena u Muzeju umjetnosti u Dallasu nakon izuzetno uspješnog prikazivanja u Musée des Arts Décoratifs u Parizu, otkriva način na koji su geometrijski dizajni islamske umjetnosti dali Cartieru inspiraciju da stvori revolucionarnu modernu estetiku za fini nakit na samom početku 20. stoljeća, piše BBC.

Cartierovi dizajni dio su višestoljetne veze između europskog umjetničkog stvaralaštva i islamske umjetnosti. To je odnos za koji Olivier Gabet, direktor Musée des Arts Décoratifs, priznaje u katalogu da je oduvijek bio "visoko politički", sa svojom "mješavinom fascinacije, nasilja i dominacije".

capture

Foto: Cartier

Iako su vijekovima trgovci i diplomate bili jedini Evropljani koji su mogli da posjećuju carstva Bliskog istoka, dolazak kolonijalne ere i sve veći zapadni uticaj u regionu otvorili su prilike za putovanja u 19. vijeku. Rijeke sjevernoameričkih i evropskih umjetnika hrlio je u Carigrad (današnji Istanbul), Jerusalim, Kairo i Marakeš. Slike koje su kreirali slobodno su spajale fantaziju sa stvarnošću, posebno kada su u pitanju prikazi harema, u koji nijedan muškarac nikada ne bi imao pristup, a koji su prikazivali lokalne žene s egzotiziranom drugošću koja je također odražavala osjećaj zapadnjačke superiornosti.

Ali iako je klišejski orijentalizam ovih djela bio kritiziran, slike su široj publici pružile prvi uvid u ljepotu islamskog zanatstva, područje koje je tada bilo malo interesantno zapadnim muzejima i naučnicima. Scene koje su ovi umjetnici prikazali možda su bile netačne, ali predmeti i artefakti koje su prikazali bili su prikazani s neizmjernom preciznošću. Stilizirani dizajni cvjetnih pločica, geometrijske arhitektonske karakteristike, kitnjasti metalni radovi, spektakularni nakit i zamršeno tkani tekstil i tepisi ostavili su zapadnjačke kolekcionare očaranim.

capture

Foto: Keir Collection, on loan to Dallas Museum of Art

Dok su kolekcionari s entuzijazmom kupovali originale, dizajneri su ih koristili za inspiraciju. Osmanska keramika je utjecala na sve, od Williama de Morgana do Villeraya i Boscha, dok su nježne vaze Alhambra inspirirale imitacije sjajnog posuđa od proizvođača kao što je mađarski proizvođač porculana i stakla Zsolnay. Za estetski osviještenu buržoaziju, knjige kao što su Studije dizajna Christophera Dressera (1876) nudile su savjete o tome kako koristiti islamske motive u domu.

Tragično, baš u trenutku kada se Zapad budio sa ljepotom i vještinom islamske dekorativne umjetnosti, bavljenje tim zanatima bilo je ugroženo u njihovim matičnim zemljama. Kombinacija zapadne kolonizacije i ekonomske i kulturne infiltracije u neokupirane zemlje dovela je do "perioda umjetničke letargije i kulturne stagnacije", izjavio je jordanski istoričar umjetnosti Wijdan Ali u članku iz 1992. pod naslovom Status islamske umjetnosti u dvadesetom stoljeću. Ubrzo je "zapadna estetika nadjačala autohtone umjetničke tradicije".

„Gubili su svoju moć i postajali sve više zapadnjački. Očajnički su željeli da se modernizuju i nisu pridavali pažnju sopstvenim generacijama zanatlija kakvu bi činili sve do 19. vijeka“, kaže de Guise.

capture

Foto: Keir Collection/ Dallas Museum of Art

Tek 1903. godine mladi kustos iz Luvra, Gaston Migeon, organizovao je prvu istinski naučnu izložbu. Njegova Exposition des arts Musulmans bila je dočekana sa neviđenim entuzijazmom. "Oči su se zaista otvorile tek 1903. godine", napisao je kolekcionar umjetnina Georges Marteau.

Izložbu u Parizu 1903. pratila je jednako revolucionarna izložba u Minhenu 1910. koja je pažljivo grupirala predmete prema tehnici i geografskom porijeklu sa specifičnom namjerom da inspiriše savremenu kreativnost. Smatra se da je ova izložba bila katalizator Louisu Cartieru da razvije vlastitu kolekciju. Posebno je volio rukopise, slike i intarzije iz Irana i Indije iz 16. i 17. stoljeća.

Od tog trenutka islamska arhitektura, rukopisi i tekstil će postati sve značajniji izvor inspiracije za Cartierove dizajnere. 

 Od 1910-ih materijali i boje iranskog svijeta bili su posebno utjecajni, s plavom bojom lapis lazulija ili safira i zelenom od žada ili smaragda koji se pojavljuju u poznatom uzorku pauna

Cartier je nesumnjivo koristio islamske motive na jedinstveni inovativan način, ali nije bilo umjetničkog polja koje je ostalo imuno na utjecaj islamskog dizajna.

capture

Foto: Nils Harmann, Collection Cartier

Kao i Louis Cartier, Henri Matisse je posjetio izložbu u Minhenu 1910. godine. Potom je hodočastio u južnu Španiju gdje je posjetio Alhambru, kompleks palače i tvrđave maurskih monarha Granade, poznat po svom izvrsnom ukrasu. De Guise napominje da je nakon ove posjete Matisseova boja postala intenzivnija, njegov uzorak ravniji, a kada je kreirao svoje pionirske papirne izreze, "sličnosti s pločicama s pločicama koje je vidio u Alhambri postale su nepogrešive". MC Escher je bio podjednako fasciniran Alhambrom. Njegova simetrija i matematička domišljatost inspirisale bi njegova zapanjujuća vizuelna dela.

U scenskim umjetnostima, orijentalni kostimi Leona Baksta za Ballets Russes izazvali su senzaciju, utjecavši na Couturier Paul Poiret koji je svoju strast za Orijentom pretvorio u virtualno životno iskustvo koje je uključivalo modu, namještaj i tekstil. Carlo Bugatti, jedan od najinovativnijih dizajnera namještaja s kraja 19. i početka 20. stoljeća, također je koristio islamske efekte dizajna, kao što su muqarnas i lukovi u obliku potkovice, u svom dizajnu.

Naravno, stilski utjecaji rastu i nestaju, a do sredine 20. stoljeća islamski dizajn je pao u nemilost na Zapadu. 

Uz ovu sve veću svijest i interesovanje, Schleuning se pita da li bi Cartierova izložba mogla djelovati kao katalizator za novu generaciju umjetnika i dizajnera. "Pokazujemo predmete koji su prikazani na izložbi iz 1903. godine, a takođe pokazujemo i putanju kako su inspirisali pojedinca. Ali u isto vrijeme, mi predstavljamo to isto tijelo novih predmeta novoj publici i za nas je radoznalost šta će proizaći iz ovih komada koji se ponovo prikazuju", kaže ona.

 

 

 

Ne propustite