Dr hfz. Džebrail ef. Ibranović za Novi.ba: Današnje stanje je buđenje iz kome
Novi.ba u sklopu svog ramazanskog programa objavit će i veoma zanimljive razgovore s muslimanskim učenjacima. Danas vam predstavljamo dr hafiza Džemaila ef. Ibranovića.
Džemail Ibranović je rođen 22. oktobra 1966. godine u selu Kazagići, općina Kiseljak. Nakon osnovne škole, upisuje Gazi Husrev-begovu medresu. U JNA provodi 1985./86. da bi nakon odsluženja vojnog roka upisao Islamski teološki fakultet 1986., gdje će i diplomirati u septembru 1991. Krajem 1991. izlazi pred komisiju Rijaseta za hifz te s hafiskom dovom u Carevoj džamiji 11. januara 1992. stiče zvanje hafiza. Oba zvanja stiće u toku rada u džematu Alihodže-Brajići u Biloj kod Travnika.
U toku rata bio je aktivni učesnik odbrane BiH. Ranjavan i demobilisan sa činom kapetana. Sa ponovnim otvaranjem Elči Ibrahim-pašine medrese uključuje se,od septembra 1994. do 2000. godine na predmetu Kiraet. Od juna 1995. prihvatio je mjesto imama u Sulejmaniji džamiji i na toj funkciji se i sada nalazi.
Nakon rata upisao je postdiplomski studij koji okončava s odbranom magistarskog rada, a već sljedećeg proljeća upisuje doktorsku tezu o temi "Nakšibendijsko-halidijski tarik i njegov utjecaj u Bosni" čija je odbrana uslijedila 2. jula 2008. godine.
Oženjen je i ima petero djece.
Kako Vi provodite Ramazan, tj. možete li nam opisati jedan svoj dan u ovom mubarek mjesecu?
Nakon teravih namaza pripremam za hifsku mukabelu stranice i proučim jedan džuz. Nakon ručka i sabah namaza to isto ponovim, a onda dva puta do podne namaza isto proučim da bih poslije podne namaza mogao pristupiti hafiskoj mukabeli u Alibegovoj džamiji. Poslije hafiske mukabele, sat vremena prije ikindije uči se tradicionalna mukabela u Sulejmaniji dzamiji s grupom imama iz travničke čarsije učestvujem i ja, s tim sto se ona uči gledajući. Poslije ikindije namaza komentarišem proušeni džuz tog dana, nekih 45 minuta, nakon čega idem u tekiju radi uobičajenog zikra. Jedan sat do iftara koristim za čitanje i odmor, a poslije iftara i akšam namaza su pripreme za teravih namaz. Takav sam u toku mjeseca ramazana, u punom kapacitetu.
Možete li nam opisati atmosferu tokom ramazana dok ste bili dijete?
Kao dijete volio sam svašta od voca da sakupljam za iftar, jer tačno prije nekih 35 do 40 godina ramazan je bio u ljeto, kada su stizali svakovrsni plodovi. Zajedno s ostalom djecom išao sam na izvore kiseljaka pred iftar, posto sam rodom iz Kiseljaka. Taj kiseljak bi se miješao s različitim sokovima i krepio je žedna usta za iftar, a mi djeca bismo dobivali pohvale od roditelja, što je tek bio doživljaj.
Veći grijeh: nevjerstvo ili licemjerstvo?
Prema tekstu Kur'ana, a i hadisa licemjerstvo je veći grijeh, jer on proizvodi veću štetu u redovima samih vjernika muslimana. Dovoljno je pogledati ajete o licemjerstvu i saznati kakve je sve spletke pravio Abdullah ibn Selul u vrijeme Muhammeda, a. s. , a on je bio vođa munafika u Medini.
Koje su koristi posta i zašto postimo?
Postom čovjek duhovno snaži, njegovo srce smekšava i s te pozicije razumije i stanje gladnih. post predstavlja žrtvu na koju vjernik svjesno pristaje da bi se priblizio Allahu, dž. š., pokazujući da mu od ovog svijeta, dunjaluka, nista nije toliko vazno koliko On, Uzvišeni. U toj borbi vjernik pokazuje da može sobom vladati i svoju nepokornu dušu uvesti u stanje pokornosti. S postom vjernik snaži i kao takav spreman je i druga iskušenja podnijeti.
Kako komentirate činjenicu da se muslimanu međusobno ubijaju u svijetu, bombe se aktiviraju u džamijama, pa i u svetim mjesecima?
Od ukidanja hilafeta ummet islama je u jako zbunjujućoj situaciji. U zadnjih 100 godina muslimani u mnogim islamskim zemljama tražili su napredak u različitim izumima (kapitalizam, socijalizam..), bukvalno lutajuci pored Kur'ana i sunneta. Ovo što imamo danas na sceni možemo prokomentarisati samo kao buđenje iz kome. Kada je osoba u komi ona se mora šamarati da bi došla svijesti. I danas se nude mnoge opcije muslimanima, a mi vjerujemo da će Allah Uzvišeni pomoći ummet islama i da ce on izaći na pravi put.
Zašto islam zabranjuje vrijeđanje i proklinjanje?
Allah Uzvišeni kaže: "Ne grdite one kojima se oni pored Allaha klanjaju, da ne bi i oni nepravedno i ne misleći šta govore Allaha grdili" (El-En'am, 108). Istina se treba ponuditi svakom i to na najmudriji način. Allah Uzviseni kaže: "Dobro i zlo nisu isto! Zlo dobrim uzvrati, pa će ti dušman tvoj odjednom prisni prijatelj postati." (Fussilet, 34)
Šta je oholost i zašto je Uzvišeni Gospodar je zabranio?
Oholost je osobina kojom se osoba prikazuje višom u odnosu na druga stvorenja. Veličina pripada samo Allahu, pa zato svaki pokušaj imitacije i pripisivanja sebi veličine vodi katastrofi. Pogledaj kako je prošao Faraon, Iblis prokleti, Karun i sl. Mi smo stvoreni da Allahu robujemo, a ne da se uzdižemo radi nekih prolaznih, ovosvjetskih blagodati. Allah Uzvišeni ne voli da se ljudi ponižavaju.
Koristi zikrenja?
Zikrom se smiruju srca, učvršćuje se veza s Gospodarom, odbija šejtan prokleti, ulazi u društvo časnih meleka i stiće ovosvjetsko dobro-opskrba.
Šta znači lijep moral (ahlak)?
Lijep moral znači sreća i na ovom i na budućem svijetu. Lijepim moralom osoba širi na ovom svijetu pozitivnu energiju u svakom smijeru, uspostavlja red na Božijoj zemlji. Zato takvu osobu voli Gospodar Uzvišeni, meleki i svi dobri Allahovi robovi, pa će joj i ahiretska nagrada biti da će boraviti u društvu časnih prvaka.