INTERVJU/DIREKTOR AGENCIJE "APRIORI WORLD" DANIJEL KOLETIĆ: Nezainteresiranost političara da uče koči razvoj zajednice
Oni koji izučavaju odnose s javnošću, sigurno će vam reći kako ulaganjem u dobar PR dugoročno ulažete u svoj proizvod i svoju firmu.
O temama "zašto je PR bitan za biznis, jesmo li svjesni njegovog značaja, koliko se pažnje pridaje PR struci u regionu, ali i koliko je neverbalna komunikacija važna u životu", razgovarali smo sa Danijelom Koletićem, vlasnikom i direktorom agencije "Apriori World", koji je ujedno i osnivač i predsjednik Organizacijskog odbora PRO.PR konferencije.
Ova međunarodna agencija ima svoje kancelarije u Hrvatskoj, Makedoniji i Bosni i Hercegovini, a operativne aktivnosti u sedam zemalja regije.
Koletić danas ima više od 20 godina iskustva na tržištu odnosa s javnošću, a za naš portal govorio je o značaju ove struke.
Intervju pročitajte u nastavku:
Novi.ba: Već dugo godina bavite se odnosima s javnošću, a iza Vas je respektabilna karijera u ovom području. Krenimo od početka, kako je PR postao Vaš izbor?
Danijel: PR je moja sudbina. Jednostavno, taj kod pogleda i neprestanog stvaranja kroz različite komunikacijske aspekte prisutan je od mlađih dana. Svoje djetinjstvo proveo sam u Crikvenici, gradu na moru koji je u vrijeme Jugoslavije bio jedno od vodećih karnevalskih središta i poznatog ribarskog tjedna. To su eventi u kojima sam sudjelovao. S 18 godina otvorio sam i agenciju za modele, organizirao modne revije te prve događaje Beach party i Pidžama party. Tada nisam ni znao da radim PR jer su komunikacijski procesi jednostavno prisutni na svim nivoima, od onih obiteljskih i prijateljskih do poslovnih. Komunikacija čini čuda ako oni koji komuniciraju zaborave na svoj ego i ispred sebe stave institucije, kompanije, događaje, pojedince ili brendove koje zastupaju ili kojima rukovode. Nažalost, pohlepa i ljubomora zbog sporosti transformacije, transparentnosti i različitih pogleda te ratnog i nacionalnog profiterstva usporavaju procese u službi naroda. Imamo i pozitivnih primjera u toj komunikaciji, ali oni ne dolaze do izražaja. Moj život su komunikacije, povezivanje i stvaranje, to me ispunjava i u tome uživam, ali to podrazumijeva i dosta odricanja.
![]()
Novi.ba: U kontekstu PR-a često se spominje krilatica "Ako želite zavladati svijetom, morate zavladati odnosima s javnošću". Jesmo li svjesni značaja PR-a?
Danijel: Postoje oni koji mudro ovu krilaticu pretvaraju u stvarnost. Oni su prepoznatljivi, pozicionirali su se i imaju svoju vrijednost. Nažalost, stručnjaci koji se bave odnosima s javnošću još uvijek u većini slučajeva budu percipirani kao ''tehnički višak'', više nego kao ključna dodana vrijednost. Nedavno sam pročitao da dobrog lidera, predsjednika, ministra ili direktora možete prepoznati i ocijeniti ako analizirate s kakvim je savjetnicima okružen. PR nije proces pojedinca, to je proces planske, a ne stihijske strategije. Važno je unaprijed budžetirati i biti spreman za krizne situacije. Sinergijski povezani stručnjaci koji rade unutar institucija, kompanija, agencija za odnose s javnošću i konzultanata stvaraju kvalitetnu strategiju. PR danas predstavlja ključnu misiju i ulogu uspjeha. Zbog ne znanja ili sramežljivosti da sebi priznaju da ne znaju ili ne razumiju, a nisu spremni učiti, direktori rukovodećih kadrova unutar političke zajednice ne koriste dovoljno PR. I zato se neprestano vrtimo u krug.
Novi.ba: Utemeljitelj ste PR agencije Apriori Communications Hrvatska, Makedonija i BiH te suosnivač i direktor Apriori Group Qatar. Koliko se pažnje posvećuje PR struci u navedenim zemljama? Možemo li napraviti neku paralelu između ovih zemalja?
Danijel: Svaka poslovna strategija ima svoj razvoj pa sam tako i viziju pretvorio u povezivanje različitih specijaliziranih agencija pod nazivom Apriori World. Točno je da je sve počelo na ovim prostorima, no otvaranjem ureda u Dohi prije 8 godina kreće moje međunarodno povezivanje. Svaka država u regiji, pa tako i u svijetu, ima svoje specifičnosti i percepciju odnosa s javnošću. U ovom trenutku, svijest o odnosima s javnošću na Balkanu ima svoju dobru percepciju. To bi značilo da u cijeloj regiji imamo između 8 000 i 10 000 pojedinaca koji nose titulu odnosa s javnošću u svim segmentima društvene zajednice, a da se možda oko 3 000 njih poštuje, percipira i razumije što oni rade, unutar interne javnosti koja predstavlja jedan od ključeva uspjeha pozicioniranja odnosa s javnošću, sve do eksternih javnosti. PR se neprestano transformira. To je područje koje svakome daje neprocjenjivu vrijednost. Ako bi se danas Apple odlučio prodavati, on ne prodaje proizvodnju u Kini niti dućane kao glavni izvor prihoda, već ''jabuku'' odnosno svoj brend. Iza te ''jabuke'' stoji priča koju je stvorio PR, a nadogradio ju je marketinški mix. PR je proces ulaganja koje se višestruko vraća.
Novi.ba: Gdje je danas obrazovanje za stručnjake PR-a? Možemo li biti zadovoljni programima na koledžima i sveučilištima?
Danijel: Nažalost, cjelokupna akademska zajednica u velikoj većini nije transformirala svoje akademske programe niti katedre da bi na tržištu rada studenti bili spremni odgovoriti na dinamičnost PR struke. Članovi akademske zajednice nemaju dovoljno saznanja o digitalnim procesima, digitalnim transformacijama niti o procesima interne komunikacije. Teoretski su potkovani u nekoj rutini, a određeni članovi akademske zajednice prepisuju američke knjige o odnosima s javnošću, transformiraju ih u duhu jezika što onda predstavlja teoretsku literaturu. Fakulteti koji su se specijalizirali za odnose s javnošću ne znaju niti kopirati sustave europskih zemalja kako bi uveli obaveznu studentsku praksu od minimalno 90 radnih dana u svakoj akademskoj godini. Nažalost, ne mogu biti čak ni pesimističan, ali srećom postoje određeni privatni fakulteti koji pokušavaju ispraviti tromost državnih edukacijskih ustanova. Učenje je postalo imperativ ostanka jer se sve toliko brzo mijenja i nadograđuje pa da neki studenti znaju više od profesora. Ako želimo da naš sustav bude učinkovit, onda bi profesori trebali ići svake godine na specijalizirane edukacije prije početka sveučilišne godine, kako bi od praktičara čuli sve o trendovima unutar katedri i poglavlja koje zastupaju.
Novi.ba: Ne možemo, a da ne primijetimo kako se političkim odnosima s javnošću pridaje dosta veća pažnja na Zapadu, nego što je to slučaj kod nas. Kako komentirate odnose s javnošću političkih stranaka u Hrvatskoj, ali i u BiH?
Danijel: Nezainteresiranost političara da uče jednostavno koči razvoj zajednice. Imamo mali broj pozitivnih primjera u kojima su političari u službi naroda, prosperiteta i razvoja. Sve je to, kako bi se u Bosni reklo, jedna ''mahala'' u kojoj se domoljublje, u koje se svi kunu, koristi za osobne interese političkih i rodbinskih zapošljavanja, a u većini slučajeva vlada politika šutnje umjesto komunikacije. Najžalosnije je što je narod ušao u stanje empatije, ne vjeruje politici ili je nažalost svjestan da je proces promjena jako spor ili nemoguć. Imamo političara koji služe narodu i koji su zahvaljujući PR-u, svojim internim timovima, ali i vanjskim agencijama i savjetnicima, uspjeli promijeniti sliku i razumiju da su oni tu ne zbog sebe, nego kao servis građana. Istaknuo bih općinu Stari Grad, Čapljinu ali i Bihać, gdje je financijska transparentnost vodeća u BiH. Nažalost, mladi ljudi odlaze upravo zbog politike, a politička transformacija demokracije ne događa se u funkciji prosperiteta. U većini slučajeva, zajedničko je to da svaka nepravilnost koja postane afera u konačnici nema uspjeha niti željenog rezultata. Transformacija i komunikacija zakonskih odredbi temelj su pravednosti, a ona kao jedan od ključeva uspjeha miruje. Zbog toga smo pokrenuli i FOCUS konferenciju o komunikacijama i inovacijama u javnoj upravi i javnim tvrtkama jer se stručnjaci, puni znanja, nedovoljno koriste kako bi se stvorio još bolji ugled i veći prosperitet zajednice, institucije ili tvrtke u kojoj oni rade.
![]()
Novi.ba: Često nam naši čitatelji traže da objavljujemo savjete kako da se pripreme za intervju za posao. Budući da neverbalna komunikacija igra značajnu ulogu, koje su to geste na koje treba obratiti pažnju?
Danijel: Danas postoje specijalizirane agencije, poput Press Clipping-a, koje se bave online forenzikom. To je proces kojim se analiziraju procesi svakog kandidata koji aplicira u ozbiljnim kompanijama. Analiza tih procesa uključuje komunikaciju jezičnog izričaja, fotografije i video zapise na društvenim mrežama koje u većini danas svi koriste. Kada odlazite na intervju, pazite da imate sređenu kosu i nokte, da zračite čistoćom te odjenite jednobojnu košulju pastelnih boja i sako. To su samo neki od detalja koje će ljudi iz odjela za ljudske potencijale imati u vidu. Ključni faktor predstavlja iskrenost jer koliko god ona danas bila upitna, ona u konačnici pobjeđuje i donosi osobni mir. Uvijek postoje pojedinci koji regrutiraju kadrove koji će to prepoznati.
Novi.ba: Za kraj, možemo li govoriti o nekoj dugoročnijoj budućnosti PR-a? (trendovi i promjene)
Danijel: Bez odnosa s javnošću ne možemo zamisliti razvoj. Na našim područjima ne možemo govoriti isključivo o komunikaciji putem digitalnih platformi jer na našim prostorima imamo, prema mojoj procjeni, oko 5 milijuna umirovljenika koji su u većini slučajeva digitalno nepismeni, međutim platežna moć skriva se u onima koji su digitalno pismeni. Ovisi koju poruku šaljete, mora se prilagoditi komunikacija i na taj način izabrati primarne i sekundarne alate s kojima želite komunicirati. Opstanak PR-a nije upitan. Treba se educirati što više na području digitalne komunikacije i što više steći digitalnih operativnih vještina poput video montaže, kvalitetnog fotografiranja te gramatički pismenog kreativnog sadržaja. Uspjeh Vaše komunikacije ovisi o Vašoj kreativnosti, strateškom planu i taktičkoj izvedbi, ali i upornosti. Pitanje je koliko digitalno pismenih političara imamo u regiji. Komuniciraju li na dnevnoj bazi sa svojim timovima za odnose s javnošću? Imaju li jasnu viziju komunikacijskih poruka ili objava? Opstanak odnosa s javnošću i onih koji se bave ili se žele baviti time, zagarantiran je ako ste spremni na neprestano učenje.