Dizdarević: Cilj tortura je zastrašiti povratnike kako bi napustili RS!
Prvi doktor psiholoških nauka u BiH, prof.dr. Ismet Dizdarević za naš portal dao je intervju povodom posljednjih događaja u RS i Zvorniku te objasnio kakve posljedice mogu izazvati torture i zastrašivanja koje doživljavaju povratnici u RS.
Novi.ba: Svjedoci smo da veliki broj Bošnjaka u RS doživljava različite vrste tortura od režimske policije u ovom dijelu BiH. Da li zastrašivanja mogu izazvati trajne posljedice kod osoba koje su doživjele neugodnosti, i kao proizvod straha, potrebu za iseljavanjem iz RS?
Psihički a, ponekad i fizički prizori torture nad Bošnjacima u Republici Srpskoj nisu “slučajni ispadi” neodgovornih pojedinaca, već nastavak nacionalističkih pretenzija izrazito ispoljenih u danima agresije ubijanjem, maltertiranjem i progonom Bošnjaka. Cilj je vidljiv: zastrašivanjem prisiliti povratnike da se “uvjere” da oni više ne mogu živjeti na “svetoj srpskoj zemlji” i obeshrabriti one koji žele da se vrate u svoje domove iz kojih su istjerani. Policijski upadi u domove Bošnjaka, hapšenja nevinih i njihovo zlostavljanja su stresori koji traumatiziraju Bošnjake posebno one koje nose traumatske doživljaje iz grozomornih dana agresije na nezavisnu Republiku BiH., koji su se duboko urezali u dušama Bošnjaka. Iseljavanje je moguće očekivati i to ne samo zbog sadašnje, izazvane psihoze straha, već i zbog oživljavanja sjećanje na doživljenje strahote progone i osjećanja “zaboravljenosti” od onih koji su dužni da ih zaštite ( organi države BiH i Međunarodna zajednica ) i da im omoguće slobodno življenje ostvarivanjem njihovih ljudskih prava.
Novi.ba: Nedavno je MUP RS pretresao dva vrtića na području Srebrenice i Potočara, da li prizor ljudi sa dugim cijevima može imati traumatične posljedice na djecu?
Pretres vrtića u Srebrenici , pogotovo upad naoružanih specijalaca među djecu, ostavlja duboke tragove u krhkim, nevinim i bezazlenim dušama dječijim. Traumatski doživljaji iz ranog djetinstva se urezuju u dječiju svijest i djelovat će i kada odrastu bolno.
Novi.ba : Da li osobe koje su doživjele traumu u ratu, koji su ostali bez najbližih članova porodice, mogu da se normalno uključe u svakodnevne aktivnosti u životu na način da prevaziđu traumu i normalno žive?
O tome kako je moguće i koliko uspješnosti je moguće očekivati u nadvladavanju traumatsakih doživljaja mnogo je napisano u literaturi iz traumatske psihologije. U odbranjenim doktoratima, koje sam vodio, dokazano je , između ostalog, da su najviše traumtizirani izbjeglice iz Srebrenice i logoraši. Ovo što se sada dešava povratnicima može samo pojačati traumatske doživljaje posebno za one koji još uvijek traže kosti ubijenih članova porodice kao i življenje u uvijetima u kojima se sreću sa izvšiocima ratnih zločina. Olakšanje može samo doći kada svi izvršioci ratnih zločina i genocida nad Bošnjacima budu privedeni sudu pravde i kada ideolozi i izvršioci zločina , kao i njihovi sadašnji sljedbenici, dokažu da se kaju za svoja zlodjela.
Novi.ba: Postoji li mogućnost nakon što se zacijele rane, da se nakon izvjesnog perioda pojave strahovi, napadi panike, depresija, poremećaji u ponašanju i sl.?
Veliko je pitanja kada je moguće očekivati mentalno normalno ponašanje od “zalječenih rana” traumatiziranih osoba. To mnogo zavisi od društvenog ambijenta, od karaktera odnosa u kojima sada žive i u kojima treba žive u sigurnosti. Sigurno je da, u sadašnjoj atmosferi podsticanog straha, pripisivanja “fundamentalističkih, vehabijskih “ pobuda Bošnjacima koji su potpuno van takvih ideja, a posebno optuživanja nevinih da žele “rušiti državu srpskog naroda”, neće pomoći njihovom ozdravljenju već, naprotiv, pogoršanju. Mir i sigurnost je najbolji preduvjet da se iznova ne javljaju simptome ratnih traumatskih doživljaja.
Novi.ba: S obzirom da su neki događaj u Zvorniku okarakterisali kao krvnu osvetu, možete li nam objasniti da li ratne traume za posljedicu mogu imati takav čin i šta je to što čovjeka natjera na jedan takav čin?
Događaj u Zvorniku je protumačen i kao terorizam i kao krvna osveta ili samo kao krivično djelo. Nakon saopćavanja podataka iz detaljne ekspertske analize svih okolnosti povezanih sa događajem dobit će se pouzdanija ocjena razloga koji su uzrokovali ubistvo policajca kao i ubistvo izvršioca kriminalnog djela. Iako je krvna osveta, za koju se tvrdi da je karakterstična za ranija vremena i za primitivne kulture, “iščezla” ipak to ne znači da se u tumačenju nekih ubistva napustilo tumačenje uzroka krvnom osvetom. Krvna osveta je uvijek povezana sa osjećanjem mržnje koja nastaje i dugo se “opravdava” za čin koji se namjerava učiniti. “Opravdano” je ubiti osobu ili joj nanijeti tešku bolu ako je ta osoba ubila oca, majku, brata, sestru ili bliskog rođaka pojedinca koja se namjerava “osvetiti.” Postraumatski stresni poremećaj koji je nastao kao rezultat vrlo stresne , emotivno i racionalno traumatske situacije može biti izvor mržnje prema objektu (druga osoba, grupa osoba, institucija) koji se doživljava kao izvor nezadovoljstva i trajne patnje a, u određenim okolnostima, i razlog za izvršenje krivičnog djela.
Novi.ba: Kako osobe koje su doživjele različite torture i osjete poriv za osvetom mogu da isti spriječe i blokiraju takav nagon, može li se to kontolisati?
Iako sintagma “poriv za osvetom” asocira na genetsko porijeklo ovog emotivnog stanja, ipak je vjerovatnije da je potreba za osvetom stečena predsipozicija i da se , kao naučno ponašanje, odgovarajućim psihološkim postupcima , svaka osoba može naučiti kako da kontrolira svoje ponašanje i kako da, u trenutcima porasta osjećanja mržnje, spriječi ono što bi se moglo desiti ako ne izgrađen, kako psiholozi ističu, lokus β kontrole.
Novi.ba: Da li sadašnji događaji u RS mogu negativno utjecati na osobe koje su u ratnom periodu doživjele traume? Ljudi su s vremenom potisnuli bol i naučili da žive sa njim. Mogu li ih ovakve torture ponukati da se osvete za svu dosadašnju nepravdu?
Teško predvidjeti šta se može dogoditi. Međutim, sigurno je, da ako se nastavi ovo što se sada dešava u Republici Srpskoj, u kojoj se nastoji negirati genocid čak i u Srebrenici koji je, Međunarodni sud dokazao, da se desio, u kome se na događaju da je Bošnjak ubio Srbina policajca stvaraju i šire “istine” da su svi Bošnjaci skloni “islamskom fundamentalizmu”, moguće je očekivati porast nezadovoljstva ali i ne osvete, jer su Bošnjaci, iako su doživjeli genocid, spremni da žive sa pripadnicima drugih etničkih skupina koji nisu nacionalizmom opterećeni. Iz sadašnjih reagiranja na ponašanja specijalaca i onih koji su im takva ponašanja odobrili, vidljivo je koliko je kod Bošnjaka prisutan snažan strah, koliko ispoljavaju stanje bespomoćnosti i užasnutosti. Može se, vjerovatno je, očekivati kod Bošnjaka, a posebno kod onih koji ispoljavaju simptome posttraumatskog stresnog poremećaja, da se ponovno pojavi nametljivo doživljavanje traumatskog događaja, otupjelost, neaktivnosti i životnu demotiviranost, ali i ne i ono , što im se sada pripisuje da ruše “državu” Republiku Srpsku kada opravdano reagiraju na diskrimaciju, na uskraćivanju njihovih prava i na osporovanje njihovog etničkog identiteta.