Imate li "Trule jabuke" na poslu?
Često puta zaposlenike dijelimo na "dobre" i one "loše", a to uključuje zaposlenike na svim organizacijskim razinama. Loši zaposlenici su nešto što se događa svakoj organizaciji. Oni stvaraju popriličan stres unutar radnog okruženja i neformalno mogu utjecati na cjelo radno mjesto i okolinu. Loš radnik je prije pitanje stava prije nego kompetencija i učinkovitosti, a taj stav onda utječe i na kompetencije i na učinak.
Suštinske razlike između dobrog i lošeg zaposlenika:
Pouzdanost
Dobar zaposlenik slijedi upute, točan je, neovisan u poslu, slaže se osobama u poslovnom okruženju, kooperativan je, timski je igrač, optimističan s proaktivnim stavom. Loš zaposlenik pritom ne poštuje zadane rokove, ne može se na njega računati, sve mu je teško, izbjegava posao ili ga prebacuje drugima, nije samostalan, nije timski igrač, pestimističan je...
Poštenje i integritet
Dobar zaposlenik daje svoj maksimum na poslu i ne boji se raditi više od drugih, brz je u svome radu i na njega se može računati, stoji iza onoga što je dogovoreno, dok zaposlenici s manjkom integriteta i poštenja rade izuzetno sporo, imaju pauze duže od predviđenog i česte obiteljske posjete na radnom mjestu, koriste uredski pribor u osobne svrhe ili ga čak pronevjere...
Pozitivan i proaktivan stav
Nadređeni je itekako svjesan individualnih stavova zaposlenika koje prati svakoga dana. Pozitivan stav znači biti optimističan, a označava ga proaktivnost što znači da zaposlenik ulaže napor i teži postići zadani cilj na vedar način. Dobar zaposlenik daje ideje za poboljšanja, iskazuje uljudnost, zanimanje za druge, potpuno i do kraja obavlja posao, a na „majici“ mu piše: „Želim, hoću, mogu i ništa mi nije teško“. Turoban i ljutit stav nikako nije poželjan u poslovanju. Stav „sve mi je teško“ i „ništa se ne može“ je također apsolutno nepoželjan, a najčešće se iskazuje kroz ispod prosječno i sporo obavljanje posla kao i ne završavanje do kraja dobivenih zadataka. Oni su sebi na prvom mjestu, a često sustavno prigovaraju, hvataju druge na grešku, izražavaju ljutnju neovisno o situaciji, sarkastično dobacuju, ignoriraju kolege.
Dobar stav je jedan od preduvjeta za stjecanje prijatelja, zadovoljstvo klijenata te za promaknuće. On povećava vrijednost cijele organizacije. Loš je stav pritom krojenje pravog puta prema prestanku radnog odnosa.
Želja za radom
Pozitivan i proaktivan stav je usko vezan uz želju za radom, a karakterizira ga preuzimanje odgovornosti za nove izazove, visok stupanj energije, fleksibilnost koja označava sposobnost prihvaćanja promjena, uspješno izlaženje na kraj s konfliktima, postavljanje i postizanje ciljeva, samouvjerenost koja se odražava na asertivno ponašanje i inicijativu, sposobnost za učenje.
Na dobrog zaposlenika se uvijek možemo osloniti. Dobar zaposlenik na posao dolazi točno na vrijeme, kreativan je i spreman na izazove, ne širi negativnost oko sebe, spreman je na suradnju, može mu se vjerovati i zbog toga je poželjan kandidat za promaknuće.
Zaposlenik koji ne iskazuje želju za radom, širi negativnost oko sebe, kolege ga karakteriziraju najčešće kao „mrguda“, skriva informacije ili pruža nepotpune i lažne informacije, kasni na posao i/ili izostaje s posla bez ikakvog objašnjenja te odlazi prije svih, uznemirava kolege, odaje organizacijske tajne, spava na poslu, prebacuje krivicu na druge, prebacuje zadatke drugima...
Kreativnost i inovativnost
Dobar zaposlenik kontinuirano razmišlja i predlaže nova i bolja rješenjima za poslovne procese, dok loši zaposlenik uopće ne ulaže trud da se nešto unaprijedi niti mu je to bitno.