Pad helikoptera u Srbiji i dalje top tema: Sramna istina o crnim kutijama
Kako načelnik Generalštaba Ljubiša Diković i ministar Bratislav Gašić rukovode sistemom odbrane Srbije, dovoljno ilustruju dva podatka iz izvještaja o padu helikoptera 13. marta, kada je poginulo sedmoro ljudi.
Prvi, da u Srbiji ne postoji niko ko može očitati parametre leta srušenog helikoptera sa SARP uređaja koji je nešto poput crne kutije. I drugi, magnetofon koji je trebalo da snima komunikaciju unutar kabine helikoptera ne radi već četiri godine!
Skinuta traka iz srušenog helikoptera s uređaja MS-61 je preslušana, ali je onda ustanovljeno da nije bila u funkciji tokom kobnog leta, jer nije bila premotana i bila je prekinuta, piše Blic. Tako se neće saznati šta su piloti i ljekari u kabini pričali tokom leta i neposredno prije tragedije.
- Nakon nastavljanja trake, premotovanja i preslušavanja, konstatovano je da je na njoj posljednji zapis iz 2011. godine, načinjen tokom letova s ukrajinskim instruktorom letenja - piše u izvještaju vojne komisije.
A još drastičniji slučaj je o uređaju koji se stručno zove SARPP-12 D1M. On služi da bi zabilježio podatke rada svih vitalnih dijelova letjelice, vertikalnog i horizontalnog nagiba helikoptera, snage motora, na osnovu čega se može zaključiti kako se helikopter kretao. Ovaj uređaj je bio ispravan, ali je potpuno beskoristan, jer niko u Srbiji nema mogućnost da ove podatke očita.
Toga, očigledno, nisu bili svijesni ni u samoj Vojsci o čemu svedoči i transkript razgovora između pukovnika Bilića i potpukovnika Đenisijevića (Đenka) koji je vođen devet sati poslije tragedije.
-Bilić: Đenka, ko nam čita SARP? To ovi iz sto prve?
-Đenisijević: Nemamo etalon za čitanje SARP-a.
-Bilić: Šta nemamo?
-Đenisijević: Etalon za čitanje SARP-a.
-Bilić: Čemu to služi?
-Đenisijević: Da bi se pročitao SARP mora da postoji neki etalon...
-Bilić: Kao uputstvo, pravilnik neki?
-Đenisijević: Ne, nego kao šablon neki na koji se odslika ta slika.
-Bilić: Čekaj, mi hoćemo da odložimo letjenje jer nema SARP-a, koja je svrha SARP-a?
-Đenisijević: Nikakva svrha SARP-a sve dok nemamo taj etalon. Taj etalon postoji, a ko ga ima, ja ne znam. Da li ga ima neko u Srbiji ne znam.
-Bilić: Čekaj, mi urgiramo gore, ne možemo letjeti jer nemamo SARP, a on nam ne služi ničemu.
-Đenisijević: To je apsurd. U ovoj situaciji taj etalon se mora negdje nabaviti, mi ga nemamo. Etalon koji koriste MIG-ovi je drugačiji.
-Bilić: Ima li ga 98?
-Đenisijević: Ne, nema, to je samo za MI-17 (model helikoptera), a Mi-8 nema sad.
-Bilić: I šta nam je svrha sad?
-Đenisijević: Nikakva.
Pukovnik Bilić na kraju dobija informaciju da samo Rusi mogu očitati SARP i da u Srbiji to niko ne umije.
Parametri leta srušenog helikoptera na kraju su ipak pročitani kada je Vojska Srbije etalon pozajmila od Vojske Makedonije.
Generali i ministar "čuli" helikopter i poslije pada
Više od sat vremena nakon što je Mi-17 nestao s radara niko u sistemu Vojske Srbije i u vrhu države nije znao da se on srušio. Naprotiv, mnogi, pa čak i na najvišim pozicijama, bili su uvereni da on sve vrijeme leti iznad grada, o čemu svedoče i transkripti telefonskih razgovora.
23.35 (sat vremena poslije pada):
General Predrag Bandić: Rekonstruisali smo kompletno njegovo kretanje dok nije nestao sa sekundara. Znači, posljednja pozicija je Bogoslovija, centar Beograda. I sad je zvao ministrar Lončar našeg ministra da ga čuju negdje kod Belog Dvora.
General Ranko Živak: "Tako je, i reče mi Diković da čuju helikopter iznad grada i kaže da palimo svjetla na stadionima Zvezde i Partizana, da osvjetljavamo sve, znači čuju ga iznad grada."
00.09 (sat i po poslije pada)
General Jovica Draganić: On je sigurno bio na Dedinju prije jedno pola sata. Prije jedno 45 minuta, sigurno je bio tamo. Znači, na osnovu toga se orijentiši.
General Ranko Živak: "Znači on se očito držao grada gdje je imao svjetla i čuo se; i više ljudi ga je čulo sigurno jer drugog saobraćaja nije bilo."