GRAS na koljenima zbog ogromnih dugovanja

Aktuelno
GRAS na koljenima zbog ogromnih dugovanja
Stanje u KJP Gras-u nikada nije bilo teže i na rubu je totalne propasti zbog ogromnih dugovanja ovog preduzeća prema dobavljačima, radnicima, bankama i Upravi za indirektno oporezivanje (UIO BiH).

Stanje u KJKP Gras-u nikada nije bilo teže i na rubu je totalne propasti zbog ogromnih dugovanja ovog preduzeća prema dobavljačima, radnicima, bankama i Upravi za indirektno oporezivanje (UIO BiH).

Zbog poreskih dugovanja, UIO BiH je u avgustu zaplijenila osam tramvaja i 28 autobusa koji su trebali biti prodati na aukciji, ali su Vlada Kantona Sarajevo i kantonalno ministarstvo saobraćaja tada uspjeli odgoditi njeno održavanje kako bi isplatili dugovanja po osnovu PDV-a.

Najveći dužnik  

Portparol UIO BiH Ratko Kovačević u razgovoru na Novi.ba podsjeća da je GRAS ubjedljivo najveći poreski dužnik sa ukupnim dugom u iznosu od 17,3 miliona KM, te napominje da je ovo preduzeće imalo reprogram duga koji je odobren 12. maja 2014. u iznosu od skoro devet miliona KM. Međutim, s obzirom da GRAS nije izmirivao obaveze po reprogramu duga u ratama, kao ni obaveze iz tekućih PDV prijava, Kovačević napominje da je UIO BiH 10. aprila prošle godine ukinula rješenje kojim je odobreno plaćanje duga u ratama, pa je, četiri dana kasnije, pokrenula izvršni postupak pred Opštinskim sudom u Sarajevu.

"Naime, prilikom odobravanja reprograma za plaćanje duga u ratama, GRAS je UIO-u BiH u zalog ponudio pokretnu imovinu- tramvaje i autobuse, gdje je Uprava u registru zaloga upisala založno pravo, te je pokrenula izvršni postupak pred nadležnim sudom. Licitacija, na kojoj je trebala biti održana prodaja imovine GRAS-a, odgođena na zahtjev Vlade

Kantona Sarajevo, kao većinskog vlasnika ove firme, da bi se dao dodatni rok od dva mjeseca kako bi se pribavila kreditna sredstva za plaćanje duga po osnovu PDV-a", pojašnjava Kovačević.

On kaže da su od tada su prošla dva mjeseca, a pitanje dugovanja GRAS-a nije riješeno, pa je UIO BiH ponovo pred nadležnim sudom pokrenula izvršni postupak za prodaju imovine date u zalog, a čitav proces je u toku. Problem je što dugovanja GRAS-a, upozorava Kovačević, rastu iz dana u dan, pa je UIO BiH, u skladu sa Zakonom o postupku prinudne naplate, u nekoliko navrata zaplijenila novac ove kompanije na računu banke u iznosu od nekoliko stotina hiljada KM, te blokirala 12 tramvaja koji ranije nisu bili upisani kao založno pravo u registru zaloga.

"Tako će UIO BiH i u narednom periodu, u skladu sa zakonskim okvirima koji definišu postupak prinudne naplate uraditi sve korake u cilju naplate dugovanja. Inače, kompanija GRAS prvi put je ušla u postupak prinudne naplate zbog neplaćanja PDV-a još 2008. godine", zaključuje Kovačević.

Bivši v.d. direktora GRAS-a Hasan Bašić za naš portal upozorava da će ovi dugovi 'ukopati' GRAS.

"To je najopasniji dio dugovanja koje mi imamo. UIO BiH želi zaplijeniti 35 vozila, a o tome niko ne priča. Taj dug je nastao u zadnje dvije i po godine. Svi preko toga preskaču, a to je trenutno najopasnija stavka", pojašnjava on i dodaje da će značajno biti ugroženo funkcionisanje GRAS-a ako se oduzmu spomenuta vozila.      

Neznanje, nebriga i nerad

Bašić kaže da su sve dosadašnje kantonalne vlade, uključujući i aktuelnu, pod tepih gurale sve moguće probleme unutar ovog preduzeća samo kako bi očuvale socijalni mir. Prema njegovim riječima, GRAS je, potpisivanjem kolektivnog ugovora 2006. godine, nagomilao masu problema, a jedan od njih je veliki deficit u poslovanju koji iznosi skoro 30 miliona KM.

"Mi imamo i tužbu koja se vodi protiv Kantona Sarajevo jer GRAS nije dobio zakonski predviđena sredstva po osnovu subvencije mjesečnih karata. Niko neće da okupi ljude koji nešto znaju da bi se pronašla neka rješenja. Neznanje, nerad i nebriga su stvari koje su dovele GRAS u ovu poziciju", napominje Bašić i dodaje u ovom preduzeću sjede isključivo podobni kadrovi.

On tvrdi da ukupna dugovanja GRAS-a trenutno iznose preko 200 miliona KM, te da je za vrijeme njegovog mandata izmiren dio doprinosa jer se su se morali uplatiti indirektni porezi.
"Tada smo imali dvadesetak miliona maraka gubitka godišnje, a sada taj gubitak iznosi 40 miliona godišnje. GRAS je, u zadnjih pet godina zbog pada prihoda, napravio gubitak od 65 miliona KM, a za te pare možete napraviti dva nova GRAS-a", kaže Bašić.

Povećan broj tužbi

Zbog neuplaćenih doprinosa i zaostalih plata, veliki broj radnika je podigao privatne tužbe, a GRAS, samo po ovoj osnovi, radnicima duguje skoro 60 miliona KM. Bašić kaže da su krajem 2009. godine uspjeli smanjiti broj tužbi sa 1100 na 130 jer je Sindikat vozača tada vodio kampanju da se tužbe povuku.

"Međutim, poslije 2011. godine, taj broj tužbi se povećao na 1300. To je, u principu, 60 miliona maraka koji će doći na naplatu za nekih 15 ili 17 godina. Tužbe radnika se sigurno neće povući jer su 2,5 miliona već isplatili onim radnicima koji su prvi podigli tužbe, a to su sve bili predstavnici sindikata", kaže Bašić i naglašava da vrlo mali broj radnika razmišlja da povuče tužbe.

Spremni razgovarati

Zbog katastrofalne situacije u ovom preduzeću, jučer je održan vanredni sastanak između aktuelnog direktora Avde Vatrića, predstavnika Sindikada i Uprave preduzeća, te kantonalnog ministra saobraćaja Muje Fiše.

Predsjednik Sindikata GRAS-a Amir Muminović naglašava da su na sastanku doneseni zaključci o ključnim pitanjima problema naplate karate, subvencija, tarifnog sistema, sistematizacije radnih mjesta i penzionisanja. Kako bi odustali od brojnih tužbi, Uprava je radnicima ponudila nekoliko prijedloga među kojima su zapošljavanje njihovih članova porodice. Međutim, Muminović nije mogao potvrditi da li će radnici odustati od tužbi jer se radi o pojedinačnim tužbama, ali naglašava da su radnici spremni razgovarati o ponuđenim prijedlozima Uprave o prolongiranju isplate doprinosa i njihove isplate na rate kada se počnu provoditi mjere kako bi firma došla u situaciju da može redovno isplaćivati obaveze prema državi i uposlenicima.

''Mi smo 2006. upozorili skrenuli pažnju da će se GRAS-u dogoditi ono što se sada dešava.Tada smo ukazali da je ovaj tarifni sistem nepravedan i da su subvencije neadekvatne. Upozoravali smo da će to dovesti do situacije da nećemo imati dovoljno vozila i našom uslugom neće biti zadovoljni korisnici. Međutim, niko nas nije slušao'', kaže Muminović i dodaje da GRAS ima svoje tržište budući da dnevno preveze 250 do 300 hiljada putnika dnevno, te da je samo potrebno promijeniti način rada.

On smatra da politika nije zauzela jasan stav po pitanju GRAS-a, te da su spremni na sve opcije.

''Ali, ne ide na u glavu da neko želi ugasiti firmu koja preveze 200 hiljada putnika dnevno i da predaje nekome drugom. Time državnu firmu dajemo i privatne ruke. Zašto? Nije mi jasno, ali vjerovatno da bi ljudi radili po 12 sati kod privatnika sa ugovorom o djelu za 600 maraka. Gledaćemo da to spriječimo'', zaključuje Muminović.     

Ne propustite