Da li je punjenje akumulatora bez skidanja klema moguće? Stručnjaci dali odgovor

Kiosk
Da li je punjenje akumulatora bez skidanja klema moguće? Stručnjaci dali odgovor

Punjenje akumulatora u automobilu često izaziva dilemu među vozačima – da li je bezbjedno priključiti punjač dok su kleme još uvijek spojene na vozilo? Mnogi strahuju da bi to moglo da ošteti elektronske sisteme, starter, alternator ili čak ECU, ali situacija nije uvijek tako crno-bela, piše Blic.rs.

U stvarnosti, način na koji je automobil električki povezan znači da akumulator stalno snabdijeva različite uređaje, čak i kada je motor ugašen. Uz pravi punjač i pažljivo rukovanje, punjenje bez skidanja klema može biti izvodljivo, ali postoje i rizici koje je važno razumjeti.

Kako funkcioniše sistem u automobilu?

Kada ugasite automobil i isključite kontakt, akumulator i dalje napaja sistem. Od njega idu kablovi ka alternatoru i starteru. Čak i kada je vozilo parkirano, možete uključiti radio koji će raditi određeno vrijeme. Naravno, akumulator tada snabdeva i ECU.

Normalni napon akumulatora nakon što je vozilo ugašeno i čekate oko 30 minuta iznosi oko 12,7 volti, što označava potpuno napunjen akumulator. Ako je akumulator star ili istrošen, napon može biti 12,4–12,5 V. Kada se pokrene motor, alternator počinje da radi i puni akumulator naponom oko 14,4 V. Moderni sistemi mogu napon da podignu i do 15–15,2 V ili spuste na 13,8 V kada je akumulator potpuno napunjen.

Punjenje bez skidanja klema

Ako ne skinete kleme i priključite punjač dok je automobil ugašen, kod većine vozila i automatskih punjača počinje normalno punjenje. Većina punjača daje napon oko 14,4 V, što je slično naponu alternatora, a struja punjača je obično manja od struje alternatora, često ispod 10 A.

Drugim riječima, akumulator sa naponom 12,7 V priključen na punjač od 14,4 V počinje da se puni, a uređaji u automobilu su dizajnirani da podnesu ovakvu naponsku razliku. Kod modernih automobila ova vrsta punjenja je često dozvoljena, pa čak i preporučena u nekim priručnicima.

Mogući rizici

Iako je u idealnim uslovima ovo bezbjedno, postoje stvarni rizici:

 - Napon i kvar punjača: Ako punjač ne radi ispravno i daje više od 15 V, može doći do oštećenja elektronike, ECU-a, ABS modula i drugih sistema, posebno kod vozila sa litijum-jonskim akumulatorima.
 - Kratki spoj: Prilikom priključivanja kablova može doći do slučajnog kratkog spoja, što može da pregori osigurače ili kablove. Zbog toga mnogi priručnici savetuju da se negativna klema razdvoji radi sigurnosti.
 - Uticaj na elektroniku: U nekim "pametnim“ automobilima punjenje bez skidanja klema može izazvati dijagnostičke greške u ECU ili pražnjenje pomoćnog akumulatora.

Profesionalni punjači

Mnogi moderni amaterski punjači imaju automatski režim, gdje je dovoljno priključiti i čekati signal da je akumulator napunjen. Profesionalni punjači omogućavaju ručno podešavanje napona i struje – napon i do 18 V i veće struje, što bez skidanja klema može biti opasno.

Dodatni faktori

Kod akumulatora AGM, GEL ili litijum-jonskih, punjenje bez skidanja klema može biti rizično zbog posebnih zahtjeva za napon.

Takođe, punjač se nikako ne smije priključivati dok je motor uključen, jer može doći do konflikta sa alternatorom, prenapona i oštećenja releja/regulatora.

I na kraju, treba napmenuti da se preporuke proizvođača razlikuju: neki (npr. Honda) dozvoljavaju punjenje bez skidanja klema, dok drugi (npr. GM) savjetuju odvajanje radi bezbjednosti.

Ako punite bez skidanja klema, koristite kvalitetan automatski punjač, provjeravajte napon multimetrom i pratite priručnik vašeg vozila.

Novo