Znate li koji je pravi razlog zašto muškarci puštaju bradu: Iznenadićete se

Kiosk
Znate li koji je pravi razlog zašto muškarci puštaju bradu: Iznenadićete se

Tokom posljednjih nekoliko godina, brade uživaju istaknuto mjesto u muškoj modi. Ono što se nekada smatralo privremenim oživljavanjem hipsterskog stila krajem 2000-ih, danas je postalo glavna odlika muškaraca širom svijeta.

Bez obzira na to smatrate li brade privlačnima ili ne, muškarci imaju različite motive za njihovo njegovanje i održavanje.

Novo istraživanje pokazalo je da posjedovanje brade može biti povezano s određenim društvenim motivacijama, posebno onima koji se tiču statusa, ali i posvećenosti porodici, piše IFL Science.

Dlake na licu kod ljudi predstavljaju spolno dimorfnu karakteristiku – izraženiju kod muškaraca nego kod žena. No, jeste li se ikada zapitali čemu one zapravo služe nama kao vrsti?

Budući da su ljudi, poput drugih primata, društvena bića koja žive u skupinama različitih veličina i s višerazinskom društvenom strukturom, postoji snažan argument da brada može služiti kao signal statusa među muškarcima, ali i kao pokazatelj privlačnosti za žene.

Imati bradu može, primjerice, pomoći u procjeni nečije dobi, dominacije i položaja unutar grupe. Ovaj ukras na licu mogao bi upućivati na to da muškarci svjesno oblikuju i održavaju bradu kao dio strategije samoprezentacije.

No, njegovanje brade dolazi s određenim troškovima – kako finansijskim (muška kozmetička industrija i dalje raste), tako i u vidu utrošenog vremena i truda. Pa koji su to psihološki faktori koji motiviraju muškarce da puštaju i održavaju bradu?

To pitanje potaknulo je istraživače sa Sveučilišta Šleske u Poljskoj i Sveučilišta u Padovi u Italiji.

„Dosadašnje studije pokazale su da različiti tipovi dlaka na licu kod muškaraca odražavaju različite karakteristike povezane s temeljnim društvenim motivima. Međutim, istraživanja percepcije dlaka na licu donose različite rezultate, te je potrebno dodatno istraživanje kako bi se rasvijetlila ta dvosmislenost“, navodi tim u studiji.

Na primjer, bradate muškarce ljudi često doživljavaju kao zdravije i borbenije, što bi moglo upućivati na motive samozaštite i izbjegavanja bolesti. Istovremeno, smatraju ih povjerljivijima i prijateljskima, što se uklapa u afilijativne (društveno povezivačke) motive. No, bradati muškarci također mogu biti percipirani kao agresivniji i dominantniji, što sugerira motive povezane s društvenim statusom.

Pored toga, istraživanje je pokazalo da se muškarce s bradom često doživljava kao bolje očeve, što implicira moguću motivaciju vezanu uz brigu o porodici.

Sve u svemu, tim je otkrio da muškarci s više dlaka na licu više cijene dugoročne veze te pokazuju veći interes za porodicu u odnosu na one s manje dlaka.

„Prijašnja istraživanja pokazala su da promatrači imaju tendenciju percipirati bradate muškarce kao one s izraženijim roditeljskim sposobnostima“, objašnjava tim.

Dodaju i kako „muškarci mogu koristiti veću količinu dlaka na licu kako bi drugima signalizirali da su njihovi društveni motivi usmjereni prema dugotrajnim romantičnim vezama i porodici“.

Također su otkrili da je kod obrijanih muškaraca želja za pronalaskom partnerice povezana s većom motivacijom za rast brade, što dodatno podupire ovu hipotezu.

Zanimljivo je da muškarci koji su prijavili izraženu konkurentnost nisu nužno imali više dlaka na licu. Ujedno, stres nije bio veći kod muškaraca s izraženijim rastom brade – dakle, puštanje brade nije pokušaj kompenzacije drugih aspekata muškosti.

„Kombinacija afilijativnih i kompetitivnih motiva povezana s rastom brade sugerira da muškarci koji žele potaknuti rast dlaka na licu također žele biti doživljeni kao vrijedni i pouzdani saveznici i prijatelji“, zaključuju autori.

Ipak, istraživanje ima i svojih ograničenja. Buduće studije, navode autori, trebale bi obratiti više pažnje na raznolikost tipova brada i načine na koje ih muškarci oblikuju. Također, studija se temelji na samoprocjenama, što znači da su sudionici možda iznosili svoja uvjerenja, a ne nužno i stvarne motive.

Unatoč tome, riječ je o prvom istraživanju koje se bavi motivacijom za poticanje rasta brade kod muškaraca te pruža nove uvide u to zašto su brade i dalje u trendu.

„Pretpostavili smo da se težnja muškaraca za ostvarivanjem temeljnih društvenih motiva može očitovati kroz povećani interes za rast dlaka na licu“, objašnjava istraživački tim.

Istraživanje je obuhvatilo 414 muškaraca u dobi između 18 i 40 godina. Sudionici su davali informacije o svojim bradama te su ispunjavali upitnike o motivaciji za puštanje brade, društvenim motivima, stresu vezanom uz rodne uloge i intraseksualnoj konkurenciji.

Kako bi procijenili temeljne društvene motive sudionika, znanstvenici su ih zamolili da ocijene važnost faktora poput samozaštite, izbjegavanja bolesti, pripadnosti grupi, traženja statusa te pronalaska partnera.

Novo