Znate li zašto se Black Friday uopće zove tako?

Kiosk
Znate li zašto se Black Friday uopće zove tako?
Novi.ba

Iako mnogi ljudi diljem svijeta s nestrpljenjem čekaju Black Friday i popuste koje on nosi, u prošlosti nije bilo tako. Znate li zašto se taj dan uopće zove Black Friday, odnosno Crni petak?

Crni petak je petak nakon Dana zahvalnosti u Sjedinjenim Američkim Državama, a s vremenom se proširio i u druge zemlje. Tradicionalno obilježava početak adventske sezone kupnje i najprometniji je dan kupovine u godini u Sjedinjenim Američkim Državama, prenosi Index.hr.

Ta se fraza nije uvijek koristila tako. Prije nego što je maloprodajna industrija uredno zaokrenula tumačenje Crnog petka, on je imao drukčije značenje. Evo pravog razloga zašto postoji izraz “crni petak”.

Najranija upotreba izraza datira iz 1869. i nije imala nikakve veze s božićnom kupnjom. Bio je to dan kada je strmoglavi pad cijena zlata izazvao slom tržišta, čije je posljedice američko gospodarstvo osjećalo godinama.

Prvo spominjanje Crnog petka kakvog poznajemo dogodilo se oko 1950-ih ili 60-ih godina u Philadelphiji, a skovala ga je prometna policija koja je strahovala od tog dana. Tamošnja policija koristila je taj termin kako bi opisala gužve u trgovinama u gradu, tvrdi dobitnik Emmyja i autor David Zyla.

Međutim, lokalna policija nije bila jedina koja je mrzila ovaj dan. Zyla tvrdi da nije neobično da prodavači na ovaj dan jave poslodavcima da su bolesni kao bi izbjegli kaos na poslu i spojili Dan zahvalnosti s vikendom.

U arhiviranom isječku iz članka pod naslovom Savjeti za dobre ljudske odnose za direktore tvornice, koji je objavljen u izdanju Factory Management and Maintenance iz 1951., autor opisuje neobuzdani izostanak s posla u petak nakon Dana zahvalnosti. Skovao je naziv Friday-after-Thanksgiving-itis za “bolest” koja se iznenada dogodi baš na Crni petak.

Jedan je PR direktor želio promijeniti naziv iz Crni u Veliki petak, kako bi učvrstio reputaciju dana obiteljske zabave i kupovine, ali to mu nije pošlo za rukom. Ipak, uspjeli su okrenuti značenje ovoga dana u nešto pozitivno, piše Huffpost.

“Trgovci danas malo brinu o podrijetlu imena, ali su u potpunosti iskoristili njegovu globalnu prepoznatljivost kako bi značajan dio svoje godišnje prodaje ostvarili jednodnevnim promocijama i promotivnim akcijama” rekla je Zyla.

Sjajan je dan za trgovce, ali Crni petak uvijek je predstavljao i tamnu stranu američkog konzumerizma. Tijekom godina, pomahnitale gomile koje su se natjecale za sniženu robu rezultirale su nasiljem i ozljedama, uključujući 12 smrtnih slučajeva.

Novo