ZABLUDA: Oznaka "Made in China" uopšte ne znači ono što mislite
U nedavno objavljenom članku magazina Forbs jasno se ukazuje na to da je Kina kao proizvodn sila od imitatora prešla u kategoriju inovatora.
Prisjetimo se izuma koji su nastali u drevnoj Kini.
Iz Kine su nam stigli čajevi, papir, vatromet ali i prva računaljka bez koje danas ne bi postojao ni ovaj portal sa koga čitate tekst. U četiri najveća kineska izuma ubraja se i kompas kao i tehnika štampe preko pečata i drvenih otisaka koja se formirala znatno prije čuvenog Gutembergovog izuma.
Dakle kompas inovacije zapravo kao da je uvijek bio okrenut ka istoku, a od skora ga najviše možemo osjetiti u razvoju tehnologije.
Potoji ona čuvena priča Nila Gejmena o tome šta mu je visoki zvaničnik Kine rekao kada ga je pisac pitao zašto je naučna fantastika u njihovoj kulturi toliko dugo bila osporavana, i kako je došlo do promjene u percepciji. Rekli su mu da su brzo uvidjeli da su Kinezi postali specijalci za pravljenje stvari po tuđim nacrtima ali da zaostaju u inovaciji, te da su vrlo brzo shvatili koliko fintastika, pogotovu naučna, u ljudima budi sposobnost da zamisle druge svetove, a zatim učestvuju u njihovom građenju.
I zaista, Kina je danas jedan od lidera u tehnološkom razvoju i novim komunikacionim tehnologijama. Čak 95.1 odsto njihove cele populacije koristi internet preko svojih mobilnih telefona.
Zabilježen je rast srednje klase koja zatim uslovljava i porast inovativnih proizvoda i servisa koji će zadovoljiti njihove potrebe.
Zato ne treba da čudi što se ljudi u Srbiji ali i širom Evrope, sve više odlučuju za telefone kao što je Honor 9. Oni po kvalitetu danas premašuju zapadnjačku konkurenciju a često su znatno pristupačniji što se tiče cijene.
PROČITAJTE JOŠ:
KAKO NAS VARAJU? Uspoređeni su poznati proizvodi, evo koji su upitni!
Like! je usporedio deklaracije, sastav i okus proizvoda za zapadno i istočno tržište.
Pokazalo se da je u našim dućanima puno robe slabije kvalitete u kojima je manje vrhunskih sastojaka. Istraživanje su sprovele hrvatske kolege, dok iz ličnog iskustva znamo da su cijene pomenutih proizvoda kod nas još niže, ali je upitna kvaliteta samih proizvoda, te odakle dolaze u našu zemlju.
M&M’S ČOKOLADNI BOMBONI
Proizvod za zapadno tržište: 26,90 kn 300 g
Proizvod za istočno tržište: 18,99 kn 200 g
Jedna vrećica bombona proizvedena je u Njemačkoj, druga u Poljskoj.
Prema deklaraciji, vidljivo je da bomboni nemaju isti sastav: u njemačkom proizvodu dražeje imaju 70 posto mliječne čokolade, a u poljskom 66 posto. Ostatak sastava je podjednak. U okusu se također osjeti razlika. Njemački bomboni, primijetili su kušači, nekako su mlječniji, mekši, i manje dominira čokolada. Svi se slažu da se okus razlikuje, ali ocjene su podijeljene. Točno pola ljudi smatra da su bolji bomboni iz Njemačke, a druga polovica glasala je za one iz Poljske.
RAFFAELLO PAKIRANJE 4 KOMADA
Proizvod za zapadno tržište: 5,90 kn 40 g
Proizvod za istočno tržište: 5,99 kn 40 g
Usporedili smo kokos kuglice proizvedene u Njemačkoj i one iz poljske tvornice.
Sastav je identičan: 23,5 posto kokosova brašna, osam posto badema, brašno, mlijeko, arome... U okusu nema velike razlike. Kušačima se čini da je proizvod iz Poljske hrskaviji i za nijansu slađi, drugi dodaju kako je krema bolje teksture od njemačkog proizvoda, u kojem je tvrda poput paste. Većina zaključuje da se niti jedan posebno ne nameće pred drugim. Tijesna pobjeda poljskog proizvoda.
TIC TAC Bombone
Proizvod za zapadno tržište: 4,90 kn
Proizvod za istočno tržište: 4,79 kn
Jedan paketić bombona je proizveden u Irskoj, a drugi u Njemačkoj, oba u tvornicama Ferrero.
Niti na jednoj deklaraciji se ne vide točni omjeri sastojaka, no očito je da su oni u oba proizvoda jednaki. Svima koji su paralelno probali oba proizvoda više se svidio onaj iz Njemačke, iako je razlika među njima vidljiva čak i u izgledu - proizvod iz Njemačke je manji i tvrđi, ali intenzivnijeg okusa. Proizvod iz Irske je mekši, topi se ravnomjerno u ustima, ali blažeg okusa, ne osjeća se toliko aroma naranče.
CAREFREE ORIGINAL ULOŠCI
Proizvod za zapadno tržište: 15,90 kn (58 komada)
Proizvod za istočno tržište: 9,99 kn (20 komada)
Oba proizvoda imaju isti sastav, no onaj koji je proizveden u Italiji ima intenzivan, ali nekako umjetan miris.
Kada se uložak izvadi iz kutije taj se miris još intenzivnije osjeti. Vrlo je grub i izgleda kao da je od recikliranog papira, a upija slabije nego oni namijenjeni zapadnom tržištu, koji su proizvedeni u Njemačkoj. Njemački uložak ima svježiji miris te je neutralan. Iste je veličine kao i talijanski, no mnogo je mekaniji na dodir. Ima dobru moć upijanja.
HEAD&SHOULDERS ŠAMPON PROTIV PERUTI CITRUS FRESH
Proizvod za zapadno tržište: 29,90 kn 250 ml
Proizvod za istočno tržište: 19,99 kn 200 ml
Proizvodi su identičnog sastava, ali na onom iz Francuske, koji je namijenjen istočnom tržištu, piše da šampon sadrži ekstrakt citrusa, a u mirisu šampona osjeti se i aroma lubenice. Miris je intenzivan, a šampon je vrlo gust. Kada ga se stavi na ruku, dlan se može okrenuti, a šampon neće iscuriti. No, zbog toga se mnogo teže pjeni pa se mora dodati velika količina vode da bi se oprala kosa. Proizvod za zapadno tržište proizveden je u Njemačkoj i ima manje intenzivan miris. Ovaj šampon je manje gust od prvog, ali to mu nije veliki nedostatak.
NIVEA BODY MLIJEKO ZA TIJELO
Proizvod za zapadno tržište: 28,90 kn
Proizvod za istočno tržište: 19,99 kn 250 ml
Iako bi se prema deklaraciji i izgledu pakiranja reklo da je riječ o identičnom proizvodu, razlike su velike.
Krema iz Španjolske ima slab miris, koji ispari čim se namaže na kožu, a i hidratacija brzo nestane. Nakon pranja kože, miris i krema se ispiru. S druge strane, losion proizveden u Njemačkoj ima intenzivan miris badema, a nakon što se namaže, koža ostaje sjajna i mirisna. Krema se ne upija odmah, nego postupno, tako da se dugo zadržava na koži. Koža ostaje mekana i hidratizirana i nakon pranja.
NUTELLA
Proizvod za zapadno tržište: 31,99kn 800g
Lidl Proizvod za istočno tržište: 22,90kn 400g
Vječni rivali, prava njemačka Nutella i sve druge Nutelle, predmet su društvenih rasprava svih sladokusaca.
Tako je bilo i prilikom ovog testianja. Na prvi zalogaj, poljska Nutella se čak više svidjela kušačima, no već slijedećeg trenutka zadominirao je šećer koji je zasjenio sve druge arome. Njemačka Nutella pak ima finiju teksturu, laganu notu gorčine i u sastavu veću količinu kakaovca i paste od lješnjaka, koji su zapravo zaslužni za okus namaza. Njemački proizvod je uvjerljivo pobijedio. U ovoj kombinaciji u kojoj smo ga mi kupili, ispada i znatno jeftiniji jer se za 10 kuna više dobije dupla količina namaza.
OMEKŠIVAČ LENOR SPRING
Proizvod za zapadno tržište: 14,90 kn 950 ml
Proizvod za istočno tržište: 29,99 kn 1,425 l
Proizvod za zapadno tržište proizveden je u Njemačkoj, dok je ovaj za istočno iz Poljske.
Razlike u sastavu na deklaracijama nema. Prva razlika je primjetna već pogledom na ambalažu. Dok je način upotrebe na proizvodu za zapadno tržište nacrtan sličicama i objašnjen tekstualno, na onom za istočno našli smo samo slikovnu verziju, a ona pismena je izostala. Oba su omekšivača testirana na pamučnom rublju i ručnicima. Njemački omekšivač finije miriše i istodobno je blaži i neutralniji. Isto takva je i odjeća oprana njime, te miriše nekoliko dana dulje od one oprane omekšivačem proizvedenim u Poljskoj.
VILEDA GLITZI SPUŽVE ZA SUĐE
Proizvod za zapadno tržište: 9,90 kn 2 kom
Proizvod za istočno tržište: 12,99 kn 2 kom
Već se na prvi pogled vidi da su spužvice za zapadno tržište, proizvedene u Njemačkoj, obujmom manje od onih za istočno, koje potječu iz Slovenije.
Razlike u sastavu na deklaracijama ne može se iščitati. Njemačke spužvice su na dodir i prilikom pranja dosta mekše od onih slovenskih. Dosta velika razlika je uočljiva pogledom na dio spužve namijenjen jačem ribanju. Na onoj slovenskoj je sloj jakih vlakanaca i mikrokristalića namijenjen ribanju debeo 8 mm, dok je na onoj njemačkoj debljina 2 mm. Onaj slovenski sloj je također i puno mekši. Kod običnog pranja nismo vidjeli razliku, ali kod ribanja jesmo. Njemačke spužvice unatoč tanjem sloju za ribanje, to rade bolje i kasnije se lakše ispiru. Međutim, budući da je taj sloj kod njih dosta tanji, primijetili smo njegovo habanje puno prije nego na onom slovenskog proizvoda.