Prvo stoljeće BMW-a - sto godina dominacije u zraku i na cesti

Automoto
Prvo stoljeće BMW-a - sto godina dominacije u zraku i na cesti
Početkom 1916. započela je povijest jedne od u svijetu najvećih i najpoznatijih automobilskih tvrtki. I ne samo automobilskih, jer BMW je sinonim ne samo za svaku vrstu vožnje zemljom nego i zrakom

Početkom 1916. započela je povijest jedne od u svijetu najvećih i najpoznatijih automobilskih tvrtki. I ne samo automobilskih, jer BMW je sinonim ne samo za svaku vrstu vožnje zemljom nego i zrakom

Punih stotinu godina prošlo je otkako je, 7. ožujka 1916. godine, osnovana tvrtka čije je ime danas sinonim za vrsni njemački premium automobil naglašeno sportskih karakteristika. Jedno od najcjenjenijih imena s globalnim dosegom i prepoznatljivošću, iza kojega se krije međunarodna grupacija udruženih kompanija s proizvodnjom u 14 zemalja svijeta. A počelo je s otvaranjem minhenske tvrtke specijalizirane za proizvodnju zrakoplovnih motora. Proizvodi Bayerische Flugzeugwerke AG, kako se tvrtka izvorno zvala, odnosno BMW-a, kako je nešto kasnije preimenovana, u jeku Prvog svjetskog rata brzo su došli na dobar glas kao napredni, iznimno snažni, efikasni i pouzdani strojevi za pokretanje vojnih letjelica. Logotip u bavarskoj nacionalnoj plavo-bijeloj kombinaciji i slovima BMW registriran je 10. prosinca 1917. godine, a u dvadesetima se počinje kao stilizirani propeler koristiti i u reklamne svrhe. S razlogom, jer tvrtka je u međuvremenu na ovom području dosegla zavidne uspjehe, uključujući i postavljanje visinskog rekorda od 9760 metara u zrakoplovu pokretanom BMW IV motorom...

Na širenje poslovanja nije trebalo dugo čekati - već 1923. godine na berlinskom je salonu predstavljen prvi motocikl ovog proizvođača, pokretan dvocilindarskim bokserom, koji je uz kardanski prijenos i danas sveto pismo kad govorimo o proizvodnji bavarskih dvokotača. R32 se praktički odmah pokazao kao pun pogodak, pa je upravo on zaslužan i za prvu BMW-ovu pobjedu na nekoj utrci. Uslijedit će ih, dakako, još jako mnogo, no nedodirljiva vožnja Rudolfa Schleichera na Mittenwalder Gsteigu 1924. s pravom zauzima počasno mjesto u povijesti BMW-a.Četiri godine kasnije, krajem 1928., BMW se konačno počinje baviti onime po čemu je danas svakako najpoznatiji, a to je, dakako, proizvodnja automobila.

Preuzimanjem Fahrzeugfabrik Eisenach tvrtka je preuzela i proizvodnju Dixija 3/15, iza kojega se zapravo krio licencni Austin Seven, a nakon isteka ugovora s Britancima 1932. BMW predstavlja svoj prvi izvorni model na četiri kotača, 3/20 PS, sa četverocilindarskim motorom i dvojim vratima. I odmah nastavlja s razvojem u nimalo slabijem tempu - ni godinu dana kasnije otkriven je BMW 303, koji će ostati upamćen kao prvi šestcilindarski model tvrtke, ali i - mnogo važnije - prvi automobil koji će ponijeti karakterističnu masku hladnjaka u obliku bubrega. Uslijedile su godine uspona, procvata i sportskih uspjeha na cestama, trkaćim stazama, na željeznici i u zraku...

No, s početkom Drugog svjetskog rata BMW je svoju proizvodnju stavio u službu njemačke vojske, a već 1939. u svojim je pogonima počeo koristiti prisilnu radnu snagu. Procjene povjesničara govore da je kompanija do kraja rata zapošljavala i do 25.000 zatočenika koncentracijskih logona, ratnih zarobljenika i drugih osuđenika, protivnika nacističkog režima. BMW se u međuvremenu javno suočio s tom mračnom epizodom vlastite povijesti i vezama s nacistima, i to kao prva njemačka industrijska grupacija koja je otvorila to pitanje. Nakon završetka Drugog svjetskog rata BMW se morao pomiriti s gubitkom tvornice u Eisenachu, koja je ostala u sovjetskoj okupacijskoj zoni. Ona je, doduše, nastavila s proizvodnjom poznatih modela automobila i motocikala, no nakon sudske tužbe promijenila je ime i značku, pa su oni ubuduće prodavani s crveno-bijelim propelerom i imenom EMW (Eisenacher Motoren Werke). Nešto kasnije, s tih je proizvodnih traka počeo silaziti Wartburg...

Istodobno, BMW je u Münchenu, gdje prije rata nije bilo proizvodnje automobila, počeo sa sklapanjem motocikala, a potom, 1952. godine, predstavlja ekskluzivni šestcilindarski 501, koji će zbog specifičnog izgleda ostati upamćen po nadimku Barockengel odnosno Barokni anđeo. No, ne i samo po njemu - proizvodnja te limuzine pokazala se vrlo zahtjevnom, pa je BMW na svakom proizvedenom primjerku zapravo bilježio gubitak od oko 4000 tadašnjih njemačkih maraka... Premda su se u međuvremenu pojavili još i modeli poput 502, s prvim aluminijskim V8 motorom u serijskoj proizvodnji, kao i predivni 507, a BMW ponovno počeo nizati i brojne sportske uspjehe, financijsku krizu nije uspjela ublažiti čak ni mala Isetta, model koji se proizvodio po licenci talijanskog Iso Rivolte i bio je najprodavaniji BMW u pedesetima. Srećom, posrnulu tvrtku je na prijelomnom godišnjem skupu dioničara 1959. od bankrota i preuzimanja od strane Daimlera spasila skupina predvođena industrijalcem Herbertom Quandtom.

Nakon smrti u vođenju tvrtke naslijedila ga je supruga, u međuvremenu također preminula Johanna Quandt, a njihovi potomci, Stefan Quandt i sestra mu Susanne Klatten, danas zajedno posjeduju 47 posto dionica BMW-a, što je vrijednost koja se trenutno procjenjuje na oko 30 milijardi eura. Nakon dolaska Quandta novi je početak za firmu označila 1961. i dolazak modela 1500, modernog automobila srednje klase. Unatoč početnim poteškoćama, uslijedili su 1600, 1800 i 2000 i serija je počela bilježiti tržišni uspjeh, a definitivni uspon je stigao je s Nula-dva serijom, odnosno modelima 1602, 1802, 2002 i 2002ti/tii.

BMW je opet na krilima novog uzleta, obilježenog početkom sedamdesetih s nekoliko važnih događaja, uključujući utemeljenje Motorsport odjela, uvođenje nove nomenklature serija, koja vrijedi i danas te useljenje u novo administrativno središte Četiri cilindra. Proizvodnja se širi, otvaraju se i prva postrojenja izvan Njemačke (Južna Afrika 1972., Francuska 1973.), a 1975. stiže i prva generacija Serije 3, do danas najpopularnijeg BMW-ova modela. Već do 1981. proizvedeno ih je milijun, a trenutno je aktualna šesta…

Sve nove modele i sve nove patente koji su uslijedili nemoguće je, dakako, pobrojati na ovom, ipak ograničenom prostoru, no BMW je, kao što je poznato, u međuvremenu postao globalni koncern koji ima tvornice u 14 zemalja svijeta i zapošljava više od 100.000 radnika. Osim matične marke danas među ostalim u vlasništvu ima i Mini (kupljen u sklopu grupacije Rover još 1994. godine, no jedini je zadržani brend iz tog paketa, ostalih se kompanija u međuvremenu riješila) te Rolls-Royce, kojega je preuzeo 2003. godine. Osim stalnog širenja ponude, tvrtka je u posljednjih petnaestak godina napravila i neke korake koji su u prethodnim desetljećima bili teško zamislivi. Osim što je proizvela prvi SUV, a zatim i čitav niz manjih i većih modela u tom novom segmentu, pojavili su se i coupé SUV-ovi, pa Serija 1 i 2, koja će ostati upamćena kao prvi model u povijesti tvrtke koji je pokretan prednjim pogonom. I još mnogo toga… Od 2013. u ponudi je i električni i3, a premda on nije prvi BMW-ov automobil na struju (još 1972. za vrijeme Olimpijskih igara u Münchenu BMW 1602 Elektro korišten je kao prateće vozilo za vrijeme maratona), riječ je o modelu koji je nagovijestio dolazak novog doba. Godinu dana kasnije to je potvrdio i sportski i8. Što donosi sutra, BMW je dao naslutiti velikom proslavom u sklopu koje je predstavio Vision Next 100. Dovoljno da sa sigurnošću zaključimo da zasigurno ni drugo stoljeće BMW-a.

Jutarnji.hr

Novo