Srednjoškolci iz Bužima: "Moguće je ostvariti svoju ideju, a da pritom imate samo želju i motiv za rad"
Šta ćete dobiti ako spojite Ford Fiestu, Audi 80, Golf 2 i ekipu srednjoškolaca iz Bužima?
Svemirski brod.
Barem bi se to dalo reći po boji vozila kojeg su osmislili i napravili mladi kreativci, srednjoškolci Mašinsko-stručne škole iz Bužima.
Njihov „buggy“ je već nekoliko dana u funkciji, a za ove vrijedne mladiće se već sigurno može reći da će predstavljati budućnost Bosne i Hercegovine, i to posebno kada pogledate njihov uspjeh i okolnosti pod kojima su ga oni postigli.
Buggy je vozilo sa minimalnom karoserijom namjenjeno cestovnoj vožnji. Koncept vozila temelji se na izradi šasije (rama) minimalne težine i ugradnji standardnih komponenti sa različitih marki i modela automobila.
Na projektu su radili učenici Dženan Mulalić, Suad Haralčić, Emrah Skenderović i Zijad Isaković, zajedno sa svojim mentorima i profesorima dipl. ing. maš. Emilom Elkasovićem i dipl.ing.maš. Esmirom Durakovićem.
Razgovarali smo sa jednim od učenika, Suadom Haralčićem, koji za Novi.ba kaže da će vozilo najvjerovatnije biti izloženo u školi da služi kao primjer kako se može ostvariti vaša ideja i napraviti nešto, a da pritom samo imate želju i motiv za rad.
Novi.ba: Odakle vam ideja za ovakav projekat? Kako je nastao taj „Buggy“ i ko ga je osmislio?
Haralčić: Prva zamisao je bila da radimo manje vozilo tipa „go-kart“, ali pošto nismo mogli pronaći odgovarajuće dijelove krenuli smo u izradu buggy-a tako što smo kupili polovni automobil iz kojeg smo uzeli motor i još neke dijelove. Na ideju smo došli tokom zajedničkih razgovora, te gledajući neke slične projekte na internetu.
Novi.ba: Koliko je u svom tom radu ustvari učešće vas učenika, a koliko učešće mentora ili drugih osoba? Mislim, da li ste sve radili sami, te ko vam je obezbjedio alate, mjesto za rad i drugo?
Haralčić: Radili smo timski. Sam posao smo obavljali mi učenici, uz upute i savjete mentora. Radionica u kojoj smo radili je u sklopu naše škole, ali je nažalost opremljena samo osnovnim alatom, tako da smo većinu alata donosili mi učenici.
Novi.ba: Da li je bilo pomoći od strane lokalnih ili viših nivoa vlasti? Ovo pitam obzirom da ovakve stvari zahtijevaju puno volje i finansijskih izdataka. Da li ste imali podršku škole i lokalne zajednice?
Haralčić: Ne, nije bilo pomoći od vlasti u toku izrade projekta. Pomoć smo dobili samo od privatnih firmi, a čije reklame možete vidjeti i na samom vozilu. Ipak, načelnik općine Bužim nam je pomogao oko odlaska na Festival rada u Živinicama. Početni materijal smo obezbjedili kupovinom polovnog automobila iz kojeg smo uzeli motor i još neke dijelove ovjesa. Sve ostalo smo nalazili po raznim autootpadima, gdje se ovom prilikom zahvaljujemo svima onima koji su nam nesebično izašli u susret i pomogli. Tu moramo spomenuti i početna financijska sredstava koja nam je dao naš direktor prof. Hasan Šisić.
Novi.ba: Jeste li imali već neke reakcije preduzeća na vaš rad? Da li su se zainteresovali za vaš rad?
Haralčić: Ne, nije bilo nikakvih kontakata.
Novi.ba: Koja su sve umijeća potrebna za izradu jednog ovakvog vozila, da li ste bili osposobljeni od početka za to?
Haralčić: Da bi se izradilo ovakvo vozilo prije svega potrebno je znati zavarivati, a zatim imati znanje iz oblasti motornih vozila i remonta. Osposobljeni smo za te vještine kroz praktičnu nastavu i slušajući predmete teorijske nastave.
Novi.ba: Da li vam je u toku izrade projekta pomogla ta obavezna nastava iz stručnih predmeta?
Haralčić: Naravno da jeste, kroz ovaj projekat primjenili smo znanje koje smo stekli kroz svoje trogodišnje školovanje. Kroz ovaj projekat sm to znanje podigli i na veći nivo.
Novi.ba: Koje su kvalitete vozila, ako možete jednostavno da nam pojasnite, odnosno kako je tekao proces izrade?
Haralčić: Jednosjed je izrađen od čelične konstrukcije cijevima kvadratnog poprečnog presjeka na osnovu prethodno urađene dokumentacije, a spajanje je izvršeno zavarivanjem. U toku same izrade bilo je određenih promjena na dokumentaciji. Pogonski motor je sa modela Ford Fiesta 1.1 L (1989 – 1990). Motor je benziski, snage 37 kW a maksimalnu brzinu nismo testirali jer nemamo odgovarajući poligon. Mislimo da može postići veliku brzinu s obzirom da je lake konstrukcije i malog otpora zraka. Prednja suspenzija je izrađena ručno od cijevi promjera 32 mm tzv. “Double wishbone” ili vješanjem pomoću dvostrukih vilica. Amortizeri sa oprugama su sa modela Audi 80, dok su glavčine i upravljački mehanizam sa modela VW Golf 2. Felge i gume su promjera 14 inča sa zadnjim kočionim diskovima. Spojleri i ukrasni dijelovi su izrađeni od polistirenskih ploča.
Novi.ba: Mislite li da ovakvi projekti doprinose popularnosti vaše škole i struke?
Haralčić: Naravno, samo broj pregleda na našoj Facebook stranici nam govori o velikom interesovanju za naš rad, a možemo slobodno reći da je ovo vozilo po mnogo čemu jedinstveno i unikatno, pa samim tim izaziva i ogroman interes kako kod djece tako i kod odraslih.
Novi.ba: Primijetio sam da ste dobili i nagradu na takmičenju u Živinicama kojeg ste spomenuli?
Haralčić: Na Festivalu rada, koji je održan u Živinicama 07.05.2016. godine, naša škola je nastupila sa pet odličnih radova u izložbenom dijelu takmičenja. Ostvarili smo odličan rezultat i osvojili maksimalan broj bodova, i time i prvo mjesto. Među svim radovima, naš ''Buggy'' je privukao najviše pažnje, na što smo posebno ponosni.
Novi.ba: Kakav je vaš utisak, kako ste se osjećali dok je projekat bio u izradi i u čemu ste pronalazili motivaciju za rad na njemu?
Haralčić: Uvijek nas je želja vukla da čim prije završimo projekat i provozamo se, ali i sama činjenica da se radi o projektu koji je po mnogo čemu jedinstven i poseban nam je bila motivacija.
(Novi.ba, foto i video: MSŠ Bužim)