Intervju: Građani uvijek iznova biraju iste političare, iako su nezadovoljni njihovim radom!
Ivana Marić je politička analitičarka iz Sarajeva koja se bavi praćenjem i komentiranjem političkih zbivanja u BiH. Područja zanimanja su joj politički marketing, politička psihologija, izborne kampanje, politička propaganda, odnosi s javnošću, politička sociologija, reforma Ustava BiH, javna uprava i lokalna samouprava. Zvanje magistrice ekonomskih nauka stekla je na zajedničkom magistarskom studiju Fakulteta političkih nauka i Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu. Trenutno radi na prijavi doktorskog rada na temu utjecaja psihologije i sociologije na izborno ponašanje birača. Za naš portal je prokomentarisala najaktuelnija politička pitanja u našoj zemlji, stavljajući akcenat na formiranje vlasti i kapacitete vladajuće koalicije.
Novi: Smatrate li da koalicija SDA, HDZ BiH i DF ima kapaciteta da napravi pozitivne promjene u BiH?
Ova koalicija definitivno ima kapacitete za poduzimanje pozitivnih pomaka i nadam se da će te kapacitete i iskoristiti. Međutim, posmatrajući borbu oko fotelja, posebno između HDZBiH i DF, te nepoštivanje rokova za formiranje vlasti mogu se očekivati i određeni reformski zastoji. Proces još uvijek nije ni počeo kako treba, a problemi se već gomilaju. Građani su svoju volju pokazali na nedavno održanim izborima i red je da (staro)novoizabranim vlastima damo priliku da opravdaju povjerenje građana. Oktobarski izbori su kao nijedni prije toga jasno pokazali da niko ne može biti siguran u pobjedu i da favoriti mogu pasti jako nisko, a autsajderi osvojiti značajan postotak glasova. Zbog toga mislim da će se stranke potruditi da pokažu šta mogu kako ih birači na narednim izborima ne bi kaznili, kao što su ovaj put kaznili SDPBiH.
Dobro je što ovu koaliciju čine samo tri stranke, ali koje su dovoljno snažne da mogu realizirati neophodne reforme. Ali možda je još bitnije to što je ovaj put i opozicija također jaka, tako da će imati dovoljno kapaciteta da nadzire vladajuće stranke i od njih zahtjeva da provode reforme, posebno one koje će stvoriti bolje ekonomsko-socialne uvjete života građana.
Novi: Hoće li u ministarske fotelje sjesti sposobni ili podobni?
Za ministre će prvenstveno biti izabrani podobni kadrovi, ali neki od njih će se pokazati i kao sposobni. Nažalost, taj omjer još uvijek nije zadovoljavajući. Da ovo nije samo greška političkih stranaka svjedoči i podatak da glasači uvijek iznova biraju iste političare iako su nezadovoljni njihovim radom.Velike nade se polažu u novog mandatara Vijeća ministara, Denisa Zvizdića, koji je dosad bio odličan na svim funkcijama koje je obavljao, pa se to može očekivati i ovaj put.
Novi: Kako komentarišete dosadašnji tok konstituisanja vlasti?
U Bosni i Hercegovini već postaje ustaljena praksa da nakon svakih izbora naiđemo na neki pravni propust ili nedorečenost što ostavlja prostor blokiranju formiranja vlast i to bez obzira koliko stranaka činilo koaliciju, da li su tu koaliciju ovjerili stiskom ruke ili potpisom, da li su se dogovorili oko nacionalne podjele ministarstava. U skladu s tim, formiranje vlasti i ovaj put traje duže nego što se očekivalo. Vlast na nivou Federacije čine SDA, DF i HDZBiH pa se očekivalo da će bar tu sve ići brzo i bez problema. DF je odmah nakon izbora istakla da sve hrvatske pozicije prepušta HDZ-u BiH kako bi spriječila ponavljanje scenarija nakon prošlih općih izbora. Međutim, niko nije računao da će HDZBiH pored svih hrvatskih pozicija zahtijevati i jedno ministarstvo u Vladi FBiH rezervirano za Srbe, kako bi se revanširali SNSD-u za ustupanje jednog mjesta u Vladi RS. Bilo bi realno da tu uslugu HDZBiH uzvrati od svog dijela kolača ili da DF-u zauzvrat ustupi jedno hrvatsko mjesto.
Problemi oko izbora potpredsjednika FBiH iz reda srpskog naroda teško da će se riješiti prije februara. SDP BiH, sa svojih 6 srpskih delegata ima mogućnost da odblokira ovaj zastoj ali su oni zasad odlučni da ostanu u opoziciji i da se ne miješaju u formiranje vlasti. Međutim, ukoliko vladajuća koalicija ne pronađe rješenje, SDP će vjerovatno predložiti rješenje bilo da ponude svog kandidata bilo da odluče podržati kandidata druge stranke.
Pozitivni pomaci se vide u izboru delegata za državni Dom naroda čime su stvoreni uvjeti za okončanje procesa formiranja vlasti na BiH nivou. Tako da formiranje vlasti na državnom nivou može biti uskoro završeno, naravno, ukoliko neko ne bude insistirao da se prvo okonča formiranje federalne vlasti.
Novi: Kakav imidž imaju članovi Predsjedništva BiH?
Iako je Izetbegović jedini novi(stari) član Predsjedništva i druga dva člana su dobro poznata javnosti. U svojim dosadašnjim istupima su pokazali viši stupanj suglasnosti i profesionalnosti nego što je to bio slučaj s prethodnim sastavom. Sva tri člana pripadaju strankama desnog centra tj. strankama članicama Evropske narodne stranke tako da bi i taj zajednički imenitelj trebao doprinositi njihovoj boljoj suradnji. U ovom kratkom periodu su se pokazali kao korektivni i povezujući faktor, a ne smijemo zaboraviti ni značajnu inicijativu koju su pokrenuli u vidu Izjave Predsjedništva BiH o preuzimanju odgovornosti za provođenje reformi.
Novi:Ko bi po vama bio idealni ministar vanjskih poslova i ko bi najbolje predstavljao našu zemlju?
Iako često kritiziran, dr. Zlatko Lagumdžijaje dobro obavljao funkciju ministra vanjskih poslova. Ne slažem se sa mnogim njegovim odlukama i potezima, ali je neosporno da je on na pravi način predstavljao našu državu prema vani. Nadam se da će njegov nasljednik nastaviti ovu dobro praksu. Za ovu funkciju je jako bitno odlično poznavanje stranih jezika, posebno engleskog jezika, a to znatno sužava izbor kandidata. Iskreno se nadam da će vladajuća koalicija imati dovoljno mudrosti da na ovu funkciju ne imenuje nekoga s pasivnim poznavanjem stranih jezika.
Novi: Da li će izbor novoizabrane predsjednice Republike Hrvatske imati utjecaja na unutarnju politiku u BiH?
Neće. Bosna i Hercegovina je nezavisna država u čija unutrašnja pitanja se niko izvana ne može i ne smije miješati. Dakle, jedino što hrvatska predsjednica, jednako kao i svi ostali strani državnici, može uraditi za BiH, a posebno za bh. Hrvate je da lobira za nas i da pruža pojedinačnu, finansijsku i moralnu pomoć građanima i udruženjima. BiH ima dovoljno svojih problema, kao i naše susjedne države i zato nemam razumijevanje za povremenu potrebu državnika susjednih zemalja da svojim nepromišljenim izjavama nepotrebno uzburkuju bh. javnost.
Novi: Kako komentarišete dolazak ministara vanjskih poslova Njemačke i Velike Britanije u BiH, koja je uloga njihovog dolaska?
Ovu posjetu neki su povezivali i s nedavnim terorističkim napadima u Francuskoj i Belgiji, aludirajući time na opasnost od terorizma od strane bh. državljana koji odlaze na ratište u Siriju. Da to nije slučaj govori činjenica da je navedena posjeta planirana znatno prije terorističkih napada, a tokom posjete nije bilo spomena o tome. Odlazak oko 200 bh. državljana u Siriju predstavlja sigurnosni problem, ali mnoge evropske države imaju znatno veći problem po tom pitanju jer imaju po nekoliko hiljada svojih građana u Siriji.
Dolaskom ministara vanjskih poslova dvije najjače evropske sile, koje su i pokrenule inicijativu za pokretanje i ubrzanje procesa evropskih integracija, političkim stranaka u BiH se jasno želi staviti do znanja da je EU ovaj put odlučnija nego ranije. EU mnogo nade polaže u novoizabranu vlast, ali je mudra odluka da za provedbu ovih reformi insistiraju na saglasnosti svih stranaka u BiH. Uključivanjem opozicionih stranaka želi se spriječiti naknadno eventualno opstruiranje ovoga proces. U svom obraćanju političarima i javnosti njemački i britanski ministri vanjskih poslova su jasno istakli da političke vođe ovu priliku ne smiju prokockati, jer nove neće biti. S obzirom na ozbiljnost s kojom je EU pristupila ovoj inicijativi sumnjam da će se neko od domaćih političkih vođa usuditi da se suprotstavi njenoj implementaciji.