Vozači 'zakinuti' visokim maržama!
Iako gorivo kod nas i dalje pojeftinjuje, trend "rezanja" cijena nije ni blizu realnom, jer vrijednost nafte na svjetskom tržištu vrtoglavo pada, mnogo vidljivije nego cjenovnici na benzinskim pumpama u BiH.
Ovo je stav stručnjaka, te aktivista udruženja za zaštitu potrošača, koji ističu da zbog ovakve situacije najviše ispaštaju vozači, što pojedini sagovornici "Nezavisnih" argumentuju i podatkom da marže u maloprodaji, kako tvrde, dostižu i pola marke po litru.
Štaviše, agencije su u utorak javile da je dan ranije barel američke "lake" nafte (WTI) "potonuo" za 4,7 odsto u odnosu na najniži nivo od marta 2009. godine, a barel sjevernomorske nafte tipa "brent" se "spustio" za više od pet odsto u odnosu na najniži nivo od aprila 2009. godine.
Vozači su se, komentarišući ove podatke, zapitali zbog čega kod nas gorivo košta i do 1,90 KM, ako je cijena barela pala ispod 50 dolara.
"Može li iko da reaguje i pomogne potrošačima da cijena goriva bude smanjena na razumljivu i prihvatljivu", pitaju vozači na forumima.
Stručnjaci ocjenjuju da osnova za dodatni "rez" cijena naftnih derivata ima.
"Cijene sirove nafte padaju naglo, a cijene u maloprodaji ne padaju srazmjerno. Dakle, cijena goriva na benzinskim pumpama nije toliko pala koliko i cijena nafte na svjetskom tržištu. Ja koliko sad znam, marže su čak i do 50 feninga po litru u maloprodaji, a normalno bi bilo da budu do 20 feninga, maksimalno", tvrdi Dušan Bogdanović, stručnjak za energente.
Čak nam je i Vukašin Vojinović, predsjednik Udruženja uvoznika i distributera nafte i naftnih derivata u RS, potvrdio da vlasnici nekih benzinskih pumpi po litru goriva imaju maržu od blizu pola marke.
"Pazite, da budem iskren, ako je u nabavci bezolovni 1,50 KM, a neko ga prodaje za 1,96, faktički, pola marke zarađuje. To koriste oni koji imaju dobre pozicije benzinskih pumpi, pa drže 'jake' cijene. Cijena pada i dolazi se u situaciju da gorivo može koštati od 1,70 do 1,75 KM na većini benzinskih pumpi, za to su stečeni uslovi", rekao je Vojinović.
Pritom ni Ljubo Stević, predsjednik Skupštine Udruženja vlasnika benzinskih pumpi RS, ne spori da pojedini vlasnici benzinskih pumpi po litru goriva "drže" marže od pola marke.
"Ima ih. To zavisi od grada. A gorivo sada košta od 1,75 do 1,85, i kako stvari stoje, cijene će takve zasad i ostati", kaže Stević.
Ogorčen je zbog ovakvog stanja Mesud Lakota, dugogodišnji borac za prava potrošača iz Sarajeva, koji smatra da su vozači zakinuti.
"Mi znamo da je slobodno formiranje cijena i distributeri mogu da ih formirajuj kako hoće, jer im to zakon dozvoljava. Mi i ne znamo šta oni rade pri formiranju cijena, jer nema mehanizama koji bi ih ograničio. Treba znati da državi na štetu ide smanjenje cijena goriva, jer ona ubire PDV i akcize. Država je postala jedan veliki market koja kroz ovakve stvari puni budžet", kritikuje Lakota.
Da država zaista ubire značajne prihode od prodaje na benzinskim pumpama, svjedoče i podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, po kojim akciza po svakom litru, u zavisnosti od vrste goriva, košta od 0,30 do 0,40 KM, a tu je još i putarina, koja iznosi dodatnih 0,15, plus 0,10 KM za održavanje puteva, odnosno izgradnju autoputeva.
"Na akcizu se moraju dodati i troškovi proizvodnje i ostali zavisni troškovi, kao što su transport i skladištenje, a to sve skupa predstavlja osnovicu za obračun PDV-a, koji iznosi 17 odsto", navode iz UIO BiH.