Ukrajina otvorila novi front, napada Putina tamo gdje ga najviše boli

Svijet
Ukrajina otvorila novi front, napada Putina tamo gdje ga najviše boli

Na horizontu se njiše Dashan, golemi naftni tanker koji plovi pod zastavom nepoznate grupe ostrva, s isključenim transponderima.

Međutim, posada nije shvatala da tanker prati ukrajinska sigurnosna služba SBU kroz Crno more, zajedno s dva pomorska drona Sea Baby.

Prije nego što je stigao u rusku luku Novorosijsk kako bi ukrcao sankcioniranu sirovu naftu, jedan od kamikaza-pomorskih dronova, natovaren eksplozivom, jurnuo je prema tankeru. U roku od nekoliko sekundi, eksplozija je raznijela krmu broda.

Napad, koji je potvrdio SBU, označava novo bojište u ukrajinskom ratu otpora protiv ruske invazije, jedan od desetina napada na rusku “flotu iz sjene” — tajnu mrežu stotina plovila koja prodaju sankcioniranu naftu kako bi finansirala ratnu mašineriju Vladimira Putina.

Krajem prošlog mjeseca, dronovi Sea Baby pogodili su još dva ruska naftna tankera — Kairos i Virat — u blizini turske obale Crnog mora.
Otprilike u isto vrijeme, tanker Mersin, povezan s Rusijom i usidren 10 nautičkih milja od obale Senegala, pretrpio je teška oštećenja usljed “četiri vanjske eksplozije”, prema navodima turskih zvaničnika.

Nekoliko dana kasnije, turske vlasti su prijavile još jedan napad dronom — oko 80 milja od turske obale — na Midvolga-2, ruski tanker koji je prevozio suncokretovo ulje iz Rusije u Gruziju.

Dok je Ukrajina preuzela odgovornost za prva dva napada, okolnosti drugog i trećeg napada ostaju potpuna misterija, uz poricanje Kijeva da je umiješan.

Napadi na Dashan, Kairos i Virat prvi su put da je Ukrajina priznala napade na brodove „flote iz sjene“ koje Moskva koristi za zaobilaženje sankcija na izvoz nafte.

Serhij Kuzan, predsjednik Ukrajinskog centra za sigurnost i saradnju, rekao je za The Telegraph:

„Vidimo da se pristup ciljevima u Crnom moru promijenio.

Ranije nismo napadali tankere takozvane ruske flote iz sjene. Međutim, sada je donesena politička odluka na najvišem nivou, kao dio mjera za smanjenje ruskih kapaciteta na energetskom tržištu.“

Skriveni iza nejasnih vlasničkih struktura, tankeri ruske flote iz sjene koriste se za zaobilaženje zapadnih sankcija, čiji je cilj smanjiti sposobnost Vladimira Putina da prikupi prijeko potrebna sredstva za svoju ratnu mašineriju.

Flotu uglavnom čine stari i loše održavani brodovi u vlasništvu ruskih operatera ili sumnjivih kompanija spremnih da zarade na višim cijenama koje Moskva nudi za prevoz pošiljki koje krše sankcije.

Dashan, Kairos i Virat nalaze se na listama sankcija Velike Britanije i Evropske unije, što znači da nemaju pristup zapadnim uslugama poput osiguranja ili popravki potrebnih za ispunjavanje isporuka.

Dashan, Suezmax tanker izgrađen 2005. godine, plovio je pod više zastava, a posljednja je bila zastava Komorskih Ostrva, te je registrovan na kompaniju sa Sejšela.
Kretao se velikom brzinom prema ruskom Novorosijsku, s isključenim sistemom za praćenje, kada ga je pogodila Ukrajina.

Kairos je plovio u sličnim okolnostima, pod gambijskom zastavom, registrovan na kinesku firmu i pod komandom ruskog kapetana.

Nije poznato pod kojom je zastavom plovio Virat, ali je također bio pod komandom ruskog kapetana i registrovan u Hong Kongu.

Svaki od ovih brodova ove godine obavio je desetine putovanja preko Crnog mora, što ukazuje na njihovu važnost u prikupljanju prijeko potrebnih sredstava za Putinov rat.
Prema ukrajinskim podacima o praćenju, svi su pristajali u Indiji i Kini, dvjema najvećim kupcima jeftine, sankcionirane ruske nafte.

Do sada su se ukrajinski napori da ograniče profite ruskog energetskog sektora fokusirali na rafinerije nafte, što je dovelo do rasta cijena i lokalnih nestašica.

Proširenje ove kampanje na brodove flote iz sjene imalo je, čini se, trenutni efekat na izvoz.

Ruski izvoz nafte već je u novembru pao na višegodišnji minimum zahvaljujući zapadnim sankcijama i talasima napada dronovima na kopnenu infrastrukturu.

Prije napada na tankere, glavni problem Moskve bio je pronalazak kupaca spremnih da preuzmu sankcioniranu naftu uz ogromne popuste.

Sada su cijene osiguranja za brodove koji plove Crnim morem u posljednjim sedmicama utrostručene i nastavljaju rasti, što dodatno povećava pritisak na Putinove prihode.

Novo