Generacije su odrasle na njihovoj čokoladi: Gasi se čuvena fabrika iz bivše Jugoslavije?

Vijesti
Generacije su odrasle na njihovoj čokoladi: Gasi se čuvena fabrika iz bivše Jugoslavije?

Otkako su sredinom oktobra prošle godine vlasničke promjene u Zvečevu finalizirane skidanjem njegovih dionica sa Zagrebačke berze, požeška konditorska industrija potpuno je iščeznula iz medija, te se ništa ne čuje o tome što se u njoj događa.

Jedini službeni izvor su podaci o lanjskom poslovanju objavljeni na portalu Poslovna.hr, na osnovu finansijskog izvještaja Zvečeva. Iz njih ipak nije sasvim jasno ide li požeška tvornica prema kraju svog postojanja ili je novi vlasnik na neobičan način vodi prema njenom novom početku, piše Lider.

U proljeće prošle godine dotadašnji većinski vlasnik Zvečeva, Zdravko Alvir, prodao je svoj vlasnički udio firmi Felxway Adriatic, čiji je osnivač kompanija Flexway sa sjedištem u Dubaiju, a u vlasništvu ruskog milijardera nastanjenog u Australiji, Denisa Štengelova.

Kako je Štengelov, između ostalog, vlasnik lanca maloprodajnih trgovina "Jarče!" s oko hiljadu supermarketa u Rusiji, očekivalo se da će Zvečevo prosperirati na proizvodnji slatkiša za taj lanac, pogotovo što je u prethodnom periodu steklo lijepu reputaciju kao proizvođač privatnih trgovačkih marki za više velikih maloprodajnih lanaca u Velikoj Britaniji i Europskoj uniji, što je dugi niz godina donosilo više od pola prihoda od prodaje.

Nisu jasni planovi novog vlasnika

Međutim, s dolaskom novog vlasnika u Požegu su lani došle i nove strateške odluke o daljnjem smjeru poslovanja. Jedna od njih, kako neslužbeno saznaje Lider, jeste potpuni prekid proizvodnje privatnih robnih marki.

O tome čime će se prihod od toga nadoknaditi, ne zna se ništa. Ipak, ta je odluka već lani rezultirala padom prihoda od devet posto u odnosu na godinu prije, s iskazanim gubitkom u poslovanju od 6,1 miliona eura – iznosom koji je blizu polovine lanjskih prihoda (13,2 miliona eura).

Značaj Zvečeva za lokalnu zajednicu

Zvečevo je decenijama bilo jedan od simbola Požege i cijele Slavonije, ne samo kroz prepoznatljive brendove, nego i kroz ekonomski značaj. Kompanija je u svojim najboljim danima zapošljavala više od 1.000 radnika i činila okosnicu lokalne industrije.

Svaka promjena vlasništva ili strategije direktno utiče na lokalnu ekonomiju, pa se u javnosti s pravom postavlja pitanje kako će novi poslovni planovi uticati na Požegu i okolne gradove.

Širi trend u industriji

Odluka da se prekine proizvodnja privatnih robnih marki događa se u trenutku kada je europska konditorska industrija pod velikim pritiskom. Troškovi sirovina, posebno kakaa, dosežu rekordne vrijednosti, dok potrošači sve više traže proizvode više kvalitete ili zdravije alternative.

Mnoge kompanije u EU, poput Nestléa i Ferrera, ulažu u inovacije i premium linije proizvoda kako bi se prilagodile tim trendovima. Ako Zvečevo ne pronađe novi održivi model poslovanja, rizikuje da izgubi konkurentnost na tržištu.

Neizvjesnost oko planova novog vlasnika

S obzirom na to da je vlasnik Zvečeva, Denis Štengelov, istovremeno prisutan i na tržištima Rusije, Australije i Bliskog istoka, analitičari ističu da bi njegov plan mogao biti usmjeren na izvoz proizvoda na istočna tržišta koja nude potencijal za rast.

Međutim, šutnja uprave i izostanak jasne komunikacije prema javnosti i zaposlenima stvara prostor za spekulacije i strah. Bez jasne strategije, teško je procijeniti hoće li Zvečevo postati regionalni izvozni centar ili će se suočiti s daljnjim padom proizvodnje.

Ključni period za kompaniju

Pred Zvečevom je period ključnih odluka. Kompanija koja je decenijama gradila ime kroz proizvode koji su obilježili djetinjstva mnogih generacija sada stoji pred raskrsnicom – između mogućnosti za obnovu i modernizaciju ili postepenog gašenja proizvodnje.

Od poteza novog vlasnika i podrške lokalne zajednice zavisi hoće li Požega zadržati jednog od svojih najpoznatijih industrijskih brendova bivše Jugoslavije.

Novo